Wykorzystanie tekstu literackiego w nauczaniu języka angielskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-4SWTLJAO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykorzystanie tekstu literackiego w nauczaniu języka angielskiego |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kurs stanowi przegląd najważniejszych epok w literaturze USA, zilustrowanych reprezentatywnymi dla siebie dziełami oraz ich adaptację do wykorzystania tekstu literackiego jako materiału autentycznego w nauczaniu języka angielskiego. Obejmuje on taki materiał jak: okres kolonialny (literatura Purytanów i Indian), Oświecenie, Romantyzm, Realizm, literatura XX wieku. Teksty dostosowane do wykorzystania w nauczaniu języka angielskiego na I i II etapie edukacyjnym. |
Pełny opis: |
I.Literatura Kolonialna (od 1620 do 1783/1800.) a)Literatura Purytan (XVII i XVIII wiek) - William Bradford, Of Plymouth Plantation, Book II, Chapter XI: The Remainder of Anno 1620 (“The Mayflower Compact”, “The Starving Time”), Book II, Chapter XII: Anno 1621 (“First Thanksgiving”), Book II, Chapter XXXIII: Anno Dom 1643 (“Longevity of the Pilgrim Fathers”) - Anne Bradstreet, “To My Dear and Loving Husband,” “In Memory of My Dear Grandchild Elizabeth Bradstreet,” “Here Follow Some Verses upon the Burning of Our House.” b) Epoka Oświecenia - Benjamin Franklin, The Autobiography Part II (“The Continuation of the Account of My Life, Begun at Passy, 1784”) II.Wiek XIX a)Romantyzm - Washington Irving, “Rip Van Winkle,” “The Legend of Sleepy Hollow” - Nathaniel Hawthorne, “Young Goodman Brown” b) Realizm - Henry James, “Daisy Miller” III.Literatura wieku XX a) Modernizm (1900s-1946): - L. Frank Baum, The Wizard of Oz - T. S. Eliot, Journey of the Magi,” - Ezra Pound, “In a Station of the Metro,” b) Epoka Jazzu: - F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby c) Literatura powojenna i Dramat amerykański: - J. D. Salinger, The Catcher in the Rye – fragmenty d) Literatura współczesna i etniczna (1980.-teraz): - Louise Erdrich, “Saint Marie” W celu rozwijania znajomości literatury i kultury kraju targetowego, kurs podejmuje wiodące amerykańskie tematy, mity, prowadząc uczestników poprzez przegląd stylów, gatunków, technik pisarskich oraz oferuje ogląd głównych współczesnych zagadnień, takich jak mitologizacje, etniczność, wielokulturowość i regionalizm. Zachęca się także studentów do porównań amerykańskich zjawisk literackich z ojczystymi, co uwydatnia międzykulturowe kompetencje przyszłych nauczycieli. Walor akademicki zajęć, natomiast, przynosi wybór krytycznych komentarzy i teorii literackich. Co istotne, kurs zaznajamia studentów z różnymi sposobami zastosowania literatury USA w nauczaniu języka angielskiego. Sugerowane są najodpowiedniejsze teksty dla danych grup wiekowych, techniki nauczania, oraz podkreślane są korzyści płynące z zastosowania komponentu literackiego w nauczaniu. |
Literatura: |
Baym, N., et al. (eds.), The Norton Anthology of American Literature. Vols. I and II. Norton, New York, 1994. Bradbury, M. & Ruland, R., From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature, Viking, New York, 1991. Greenberg, M.H. (ed.), Great Stories of the American West II, Berkeley Books, New York, 1997. Hart, J.D. (ed.), The Oxford Companion to American Literature, OUP, Oxford, 1995. High, P.B., An Outline of American Literature, Longman, London, 1989. Lauter, P. (ed.), The Heath Anthology of American Literature, 2 vols., 3rd ed., Houghton Mifflin Company, Boston & New York, 1998. Lewicki, Z. (ed), A Handbook of American Literature for Students of English, US Embassy Cultural Section, Warsaw, 1990. Litz, A. W. (ed.), Major American Short Stories, OUP, New York & Oxford, 1994. Mazur, Z. (ed.), The College Anthology of American Literature. Universitas, Kraków, 1998. Merriam Webster’s Encyclopedia of Literature. 1995 ed. Salska, A. (ed.), Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1 and 2. Universitas, Kraków, 2003. Velie, A. (ed.), American Indian Literature: An Anthology, Norman, University of Oklahoma Press, 1979. Wagner-Martin, L. & Davidson, C.M. (eds.), The Oxford Book of Women's Writing in the United States, OUP, Oxford & New York, 1995. Williford, L. & Martone, M. (eds.), The Scribner Anthology of Contemporary Short Fiction: Fifty North American Stories Since 1970, Scribner Paperback Fiction, Simon & Schuster, New York, 1999. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu literatury amerykańskiej zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego H1P_W01 K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową w zakresie historii literatury amerykańskiej, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności H1P_W02 K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa, właściwą dla nauczania języków obcych H1P_W03 UMIEJĘTNOŚCI K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01 K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych H1P_U02 K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków H1P_U10 K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia H1A_K01 H1A_K04 S1A_K02 K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, różnojęzyczności i wielokulturowości w odniesieniu do grup etniczych zamieszkujących terytorium USA H1P_K05 K_K10 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki H1A_K04 S1A_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła: bieżące przygotowanie do zajęć (przeczytanie zadanych tekstów oraz opisów danej epoki zajmuje studentom od 1,5 do 2 godzin pracy) i aktywność – 40% oceny końcowej; kontrola obecności; semestralne pisemne testy kontrolne składające się z pytań o charakterze wielokrotnego wyboru oraz przynajmniej jednego pytania otwartego, w którym studenci dokonują analizy epoki w oparciu o charakterystyczny dla niej tekst przykładowy oraz, w oparciu o zdobytą wiedzę, prezentują swoją interpretację i umiejętność wykorzystania w pracy dydaktycznej – pisanie konspektu zajęć (60% oceny końcowej); |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.