Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu: dydaktyka przedmiotowa (język niemiecki)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-5SDPN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu: dydaktyka przedmiotowa (język niemiecki) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Zaliczona praktyka opiekuńczo-wychowawcza, znajomość języka niemieckiego na poziomie B2 |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Program jest przewidziany do realizacji w trakcie dwóch semestrów. Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć w przedszkolu i lekcji języka niemieckiego w pierwszym i drugim etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się. |
Pełny opis: |
Program jest przewidziany do realizacji w trakcie dwóch semestrów. Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć w przedszkolu i lekcji języka niemieckiego w pierwszym i drugim etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się. Omawiane zagadnienia to: rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych, nauczanie słownictwa, gramatyki, wymowy i intonacji, nauczanie interakcji i mediacji językowej, przedszkolne nauczanie języka niemieckiego, wykorzystanie gier i zabaw, wykorzystanie muzyki, rola realioznawstwa i kulturoznawstwa, obserwacja lekcji języka obcego i planowanie nauczania. Nakład pracy studenta: 1 semestr: 30 godzin zajęć kontaktowych, 30 godzin pracy samodzielnej. 2 semestr: 30 godzin zajęć kontaktowych, 30 godzin pracy samodzielnej. |
Literatura: |
Bausch Karl-Richard, Christ Herbert, Krumm Hans-Jürgen (2000): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Stuttgart: UTB Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (2003): Deutschunterricht planen. Berlin / München: Langenscheidt Caunneau, I. (1992): Hören, brummen, sprechen. München: Klett Dahlhaus, B. (1992): Fertigkeit Hören. Berlin / München: Langenscheidt Dauvillier, Ch. / Lévy-Hillerich, D. (2006): Spiele im Deutschunterricht. Berlin / München: Langenscheidt Glaboniat, M. / Müller, M. / Rusch, P. (2002): Profile Deutsch. Berlin / München: Langenscheidt Häussermann / Piepho (1996): Aufgaben-Handbuch. München: Iudicium Jaffke, Ch. (1996): Fremdsprachenunterricht auf der Primarstufe. Seine Begründung und Praxis in der Waldorfpädagogik. Weinheim: Deutscher Studien Verlag Komorowska (2002): Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Pamuła, M. (2005): Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Schwerdtfeger, I. C. (2005): Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin / München: Langenscheidt Storch. G. (1999): Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik: Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung. Paderborn: Fink Trim, J., North, B.,Coste, D. (2001): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lernen, lehren, beurteilen. München: Langenscheidt Wicke, R. -E. (2000): Grenzüberschreitungen. Der Einsatz von Musik, Fotos und Kunstbildern im Deutsch-als-Fremdsprache-Unterricht in Schule und Fortbildung. München: Iudicium Wicke, R. -E. (2003): Aktiv und kreativ lernen. Projektorientierte Spracharbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. München: Max Hueber Verlag Zawadzka, E. / Karpeta-Peć, B./ Peć, J. / Wolski, P. (2002): Fantastisch! Poradnik metodyczny dla nauczyciela. Warszawa: REA. Czasopismą: „Fremdsprache Deutsch“, "Frühes Deutsch", "Języki Obce w Szkole" - wybrane artykuły |
Efekty uczenia się: |
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności edukacyjnej H1P_W01 K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności H1P_W02 K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych H1P_W03 K_W04 ma podstawową wiedzę o prawnych i ekonomicznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych H1P_W06 K_W05 ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w instytucjach związanych z nauczaniem języków obcych H1P_W07 K_W06 ma podstawową wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach związanych z pracą w instytucjach edukacyjnych H1P_W09 Umiejętności K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01 K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych H1P_U02 K_U03 samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych H1P_U03 K_U04 posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych z nauczaniem języków obcych H1P_U04 K_U05 posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny jakości w nauczaniu języków obcych H1P_U06 K_U08 potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania H1P_U09 Kompetencje społeczne K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie H1P_K01 K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02 K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania H1P_K03 K_K04 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu H1P_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów w trzech zakresach: -pisemny test zaliczeniowy (maks. 40 punktów) Na podstawie przeczytanej literatury student wymienia elementy sekwencji dydaktycznych, definiuje części składowe procesów, wyjaśnia znaczenie terminów, uzasadnia, proponuje i projektuje rozwiązania dydaktyczne, ilustruje przykładami podane twierdzenia. -przygotowanie autorskich materiałów dydaktycznych/praca na platformie (maks. 30 punktów) -ustne zaliczenie udziału w zajęciach (maks. 30 punktów) Studenci, którzy byli obecni na wszystkich zajęciach i wykonali zaplanowane do wykonania na nich zadania są zwolnieni z zaliczenia ustnego i otrzymują za nie maksymalną liczbę punktów. Konieczne jest zdobycie przynajmniej połowy punktów z każdego zakresu. Kryteria oceny końcowej: Poniżej 60 - 2,0 60-68 - 3,0 69-78 - 3,5 79-88 - 4,0 89-96 – 4,5 Powyżej 97 – 5,0 Studenci, którzy z dowolnej przyczyny nie uczestniczyli w zajęciach lub byli nieprzygotowani, mają możliwość ustnego zaliczenia danego tematu podczas dyżuru. |
Praktyki zawodowe: |
Zajęcia są zintegrowane z praktyką pedagogiczną |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.