Second Subject Teaching - Teaching German Through Elements of Culture
General data
Course ID: | 4100-5SNJNPK | Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Second Subject Teaching - Teaching German Through Elements of Culture | Name in Polish: | Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu: nauczanie języka niemieckiego poprzez kulturę |
Department: | Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW | ||
Course groups: | |||
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
![]() ![]() |
||
Language: | German | ||
Type of course: | obligatory courses |
||
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zorientowanie studentów w problematyce kulturalnej krajów niemieckojęzycznych oraz wyrobienie w nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych. |
||
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zorientowanie studentów w problematyce kulturalnej krajów niemieckojęzycznych oraz wyrobienie w nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych. Kulturoznawstwo jest przedmiotem interdyscyplinarnym. Treściami nauczania winna być zatem szeroko pojęta kultura: polityka, historia, architektura, muzyka, rzeźba, malarstwo, moda, geografia, święta i uroczystości państwowe, festyny, zwyczaje, obyczaje, film, literatura, system szkolnictwa, gospodarka, ochrona środowiska. Celem zajęć jest również uporządkowanie wiedzy studentów z zakresu i przygotowanie ich do samodzielnego projektowania pracy z uczniami na lekcji języka niemieckiego z zakresu tematów związanych z kulturą. |
||
Bibliography: |
(in Polish) - Sprachrätsel Deutsch – Landeskunde - Landeskunde Deutschland - Vokabeln und Quizfragen zu „Landeskunde Deutschland” - Landeskunde aktiv - Deutschland nach der Wende - Chunsch druus? Schweizerdeutsch verstehen – die Deutschschweiz verstehen powyższe pozycje z Max Hueber Verlag - W. Justi: Familien-Reiseführer Schweiz. Hamburg: Companions. - T. Küng, Gebrauchsanweisung für die Schweiz, Piper - S. Kirchmeyer, Blick auf Deutschland, Klett - A. Lundquist-Mog, Spielarten, Langenscheidt - Materialien zur österreichischen Landeskunde für den Unterricht aus Deutsch als Fremdsprache/Bundesministerium für Unterricht und Kunst, Wiedeń. Landkarten Deutschlands, Österreichs und der Schweiz Źródła internetowe: - www.bundesregierung.de - www.bundestag.de - www.austria.gv.at - www.oesterreich.com - www.statistik.at - www.admin.ch - www.swissworld.org - www.romankoch.ch - www.pro-helvetia.ch - www.iol.li - www.searchlink.li - www.firstlink.li - www.uni-mainz.de - www.destatis.de - www.infas.de - www.zahlenspiegel.ch - www.ard.de - www.dwelle.de www.orf.at - www.zdf.de Prasa: Informationen zur politischen Bildung. Bundeszentrale zur politischen Bildung. Bonn. Passagen. Prohelvetia. Schweizer Kulturstiftung. www.prohelvetia.ch www.faz.net www.nzz.ch www.diepresse.at www.derstandard.at www.format.at www.profil.at www.sueddeutsche.de www.taz.de www.tages-anzeiger.ch www.welt.de www.weltwoche.ch www.zeit.de www.blick.ch www.focus.msn.de www.spiegel.de www.stern.de |
||
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu wydarzeń i zjawisk kulturotwórczych w krajach niemieckiego obszaru językowego H1P_W01 K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego H1P_W03 K_W13 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach w niemieckojęzycznym obszarze kulturowym S1A_W04 K_W14 ma elementarną wiedzę o podobieństwach i różnicach oraz związkach pomiędzy krajami niemieckojęzycznymi i Polską S1A W02 S1A_W03 K_W15 ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w demokracji niemieckojęzycznego obszaru językowego S1A W05 S1A_W09 K_W22 ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych istotnych dla bezkonfliktowego współżycia społecznego S1A_W07 Umiejętności K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów przydatnych w przyswojeniu treści związanych z niemieckojęzycznym obszarem kulturowym. H1P_U01 K_U04 posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych z przygotowaniem prezentacji w grupie – ustalenie zadań itd. H1P_U04 K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w ramach zadań grupowych dotyczących np. zalet i wad systemów politycznych czy edukacyjnych niemieckiego obszaru językowego H1P_U10 K_U10 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie kultury krajów niemieckiego obszaru językowego, w języku polskim i języku niemieckim, szczególnie podczas poszukiwania informacji do prezentacji zaliczeniowych, a także podczas inicjatyw kulturalnych organizowanych przez UW oraz Instytut Goethego, Instytut Austriacki i inne instytucje i organizacje związane z niemieckojęzycznym obszarem kulturowym H1P_U11 K_U11 posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku niemieckim, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu kultury niemieckiego obszaru językowego, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U12 K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych języku niemieckim, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu kultury niemieckiego obszaru językowego, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13 K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów H1A_U06 K_U22 potrafi animować prace koleżanek i kolegów podczas prac grupowych czy w parach oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie S1A_U06 K_U24 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania H1A_U05 K_U25 potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu dokonując ewaluacji prezentacji zaliczeniowej S1A_U06 K_U27 posiada umiejętności językowe pozwalające na komunikowanie się na poznane zagadnienia dotyczące kultury niemieckiego obszaru językowego w języku niemieckim Kompetencje społeczne K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie podejmując pracę samodzielną w ramach przedmiotu kulturoznawstwo niemieckiego obszaru językowego H1P_K01 K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02 K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy poprzez m.in. pogłębianie i rozpowszechnianie wiedzy na związane z tymi zagadnieniami tematy H1P_K05 K_K06 uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form – korzystając z informacji z polecanych stron internetowych oraz biorąc udział w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez stowarzyszenia, instytuty i organizacje propagującą kulturę niemieckiego obszaru językowego H1P_K06 K_K07 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia H1A K01 K_K13 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, czyli studiowania i wykonuje rzetelnie zadania w ramach studiów S1A K03 |
||
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo tylko do dwóch nieobecności w semestrze); b) przygotowanie do zajęć (praca domowa i przynoszenia kserokopii zadanych tekstów na zajęcia); c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji, praca w grupach i parach); d) zaliczenie testu kontrolnego na koniec semestru e) portfolio z zadaniami dotyczącymi kultury niemieckiego obszaru językowego Ilościowe-procentowe kryteria oceny portfolio: 0%-50% punktów – ocena 2 51%-66% punktów – ocena 3 67%-75% punktów – ocena 3+ 76%-86% punktów – ocena 4 87%-90% punktów – ocena 4+ 91-100 % punktów – ocena 5 2. Metody oceny pracy studenta – ocena ciągła (bieżące przygotowanie do ćwiczeń i aktywność): 20% oceny końcowej, – portfolio: 50% oceny końcowej, – prace domowe: 10 % oceny końcowej, - projekty w grupach: 20 % oceny końcowej. |
| |||||
Copyright by University of Warsaw.