Second Subject Teaching - Teaching Practice
General data
Course ID: | 4100-6SDSPPF |
Erasmus code / ISCED: |
05.1
|
Course title: | Second Subject Teaching - Teaching Practice |
Name in Polish: | Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu: praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (język francuski) |
Organizational unit: | Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | French |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Praktyki przeznaczone są dla studentów III roku II specjalności francuskiej CKNJO i EE. 60 godzin praktyk. |
Short description: |
(in Polish) Praktyki pedagogiczne pozwalają studentowi na zastosowanie w praktyce wiedzy i umiejętności zdobytych na wykładach i ćwiczeniach z dydaktyki języków obcych i języka francuskiego proponowanych przez UKKNJF UW. W czasie praktyk pedagogicznych student-stażysta uczy się zawodu poprzez obserwacje lekcji języka francuskiego prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktyk jak też obserwacje lekcji kolegów stażystów odbywających praktyki w szkole podstawowej. Kolejnym etapem nauki jest samodzielne prowadzenie lekcji języka francuskiego. |
Full description: |
(in Polish) Do najważniejszych zadań studentów-stażystów w czasie praktyk należy: 1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły i przedszkola , w tym sposobu prowadzenia obowiązującej dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy 2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego w tandemie z drugim studentem-stażystą samodzielnie lub pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk. Liczba prowadzonych lekcji:12 3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez innych studentów-stażystów. Liczba obserwowanych lekcji: 12 Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-stażyści zdobędą: 1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły 2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego 3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku 4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka 5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć 6. Informacje o samokształceniu 7. Wiedzę o sobie Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta 1. Zapoznanie się ze statutem szkoły 2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania 3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów 4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami 5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy 6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy, dziennik języka francuskiego) 7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły 8. Zapoznanie się z programem nauczania zintegrowanego realizowanego w danej klasy 9.Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela opiekuna praktyk i innych stażystów 10. Analizowanie obserwowanych zajęć 11. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk 12. Poznanie swoich słabych i silnych stron, ocena wiedzy i umiejętności Dokumentacja Dossier z Praktyk dokumentuje przebieg praktyk, służy do zapisywania danych oraz refleksji. Składa się on z trzech części: - fiszki obserwacyjne, które powinny być kolejno porządkowane w segregatorze. - w teczce - powinny znajdować się materiały dydaktyczne wykorzystywane do prowadzenia lekcji własnych. - konspekty przeprowadzonych lekcji. Student-stażysta zobowiązany jest oddać dokumentację z Praktyk w terminie. Jeśli student nie odda dokumentacji z praktyk w terminie traci punkty zgodnie zasadami oceniania przedstawionymi w rozdziale 7 Regulaminu Praktyk Pedagogicznych dla studentów III roku, co wpływa na jego końcową ocenę z praktyk. Nie zwrócenie dokumentacji do końca sesji poprawkowej oznacza konieczność odpłatnego powtórzenia praktyk. |
Bibliography: |
(in Polish) Capouet M., Denisot H., Les Loustics 1, Hachette FLE, Paris 2013 Capouet M., Denisot H., Les Loustics 2, Hachette FLE, Paris 2013 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu cyklu praktyk: Wiedza Student zna 1. metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych - K_W03 2.w niezbędnym zakresie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach związanych z edukacją- K_W12 3. w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim i francuskim - K_W16 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego w przedszkolach i na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem - K_W19 Umiejętności Student potrafi 1.wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i francuskim - K_U01 2. samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych i szkolnych - K_U02 3. obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania- K_U05 4. dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu - K_U09 5. pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego - K_U10 6. przygotować prace pisemne w języku polskim i francuskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł - K_U13 7. w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i francuskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów - K_U15 8. wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych - K_U19 9. pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania - K_U20 10. samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym - K_U22 Kompetencje społeczne Student jest zdolny do 1. współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role K_K05 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym i przedszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie - K_K09 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania – a) obecność na zajęciach: Obecność sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności na zajęciach z omawiania praktyk. Student ma prawo do 2 nieobecności usprawiedliwionych lub nie na wszystkich zajęciach planowych przedmiotu w semestrze ( 2 nieobecności w szkole i 2 nieobecności na omawianiu), po przekroczeniu tego progu nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać. Obecności stanowią 20% oceny. b) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przesyłanie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk - 30% oceny na koniec semestru c) pozytywna ocena praktyk wydana przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły podstawowej - 25% oceny końcowej d) pozytywna ocena wychowawcy klasy- 25% oceny końcowej 30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 6 pkt ECTS: 3 ECTS- godziny kontaktowe 3 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Instrukcją dla studentów realizujących praktyki pedagogiczne na III roku UOKNJF UW) Zalicza 60% możliwej liczby punktów. 60%-68%- ocena dostateczna 69%-76%- dostateczny plus 77%-84%- dobry 85%-92%- dobry plus 93%-100%- bardzo dobry |
Practical placement: |
(in Polish) Student odbywa praktyki pedagogiczne- 60 godzin- w Szkole Podstawoej nr 146 w Warszawie. |
Copyright by University of Warsaw.