Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu: praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (historia i społeczeństwo)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-6SDSPPHiS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu: praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (historia i społeczeństwo) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Studenci III roku odbywają w ramach dodatkowej specjalności Historia i wiedza o społeczeństwie 60 godzin praktyk kształcących kompetencje dydaktyczne, zakończonych oceną. |
Pełny opis: |
Całoroczne praktyki dydaktyczne na III roku studiów w specjalności dodatkowej z nauczania przedmiotu Historia i społeczeństwo obejmują 60 godzin lekcyjnych. Praktyki (na podstawie dziennika praktyk, teaching portfolio, potwierdzenia odbycia praktyk i karty oceny praktykanta) zalicza opiekun praktyk III roku w specjalności dodatkowej z nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie w semestrze letnim. Z obowiązujących 60 godzin co najmniej 20 godzin powinno być przeprowadzone przez studenta odbywającego praktyki. Praktyki dydaktyczne na III roku w specjalności dodatkowej z nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie dotyczą klas IV-VII szkoły podstawowej. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności edukacyjnej H1P_W01 K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności H1P_W02 K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania Historii i wiedzy o społeczeństwie H1P_W03 K_W04 ma podstawową wiedzę o prawnych i ekonomicznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem Historii i wiedzy o społeczeństwie H1P_W06 K_W05 ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w instytucjach związanych z nauczaniem Historii i wiedzy o społeczeństwie H1P_W07 K_W06 ma podstawową wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach związanych z pracą w instytucjach edukacyjnych H1P_W09 Umiejętności K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01 K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z Historią i wiedzą o społeczeństwie H1P_U02 K_U03 samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem w warunkach szkolnych H1P_U03 K_U04 posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych z nauczaniem Historii i wiedzy o społeczeństwie H1P_U04 K_U05 posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny jakości w nauczaniu Historii i wiedzy o społeczeństwie H1P_U06 K_U08 potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania Historii i wiedzy o społeczeństwie oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania H1P_U09 Kompetencje społeczne K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie H1P_K01 K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02 K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania H1P_K03 K_K04 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu H1P_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia praktyk dydaktycznych jest zarejestrowanie się na platformie COME i oddanie w wyznaczonym przez Zespół ds. praktyk terminie następujących dokumentów (z podpisami mentora/dyrektora i pieczęciami szkoły): - Dziennika praktyk, - Teaching portfolio z 5 konspektami lekcji wraz materiałami wizualnymi - Karty oceny praktykanta - Potwierdzenie odbytych praktyk (z podpisem mentora i pieczęciami szkoły). Kryteria szczegółowe: 5 (bdb) – 5! (bdb!) - starannie wypełniony dziennik praktyk z opisem obserwowanych lekcji zgodnie z podanym wzorem - bardzo dobra opinia nauczyciela mentora wpisana do dziennika praktyk oraz na karcie oceny nauczyciela mentora - rzetelnie opracowane konspekty lekcji złożone w Portfolio wraz z materiałami wizualnymi / innymi pomocami dydaktycznymi przygotowanymi i wykonanymi przez studenta, potwierdzające bardzo dobrą znajomość metodyki Historii i wiedzy o społeczeństwie i umiejętność jej zastosowania w praktyce - terminowe* złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk (z pieczęciami szkoły i podpisami dyrektora oraz nauczyciela mentora) 4 (db) – 4,5 (db+) - drobne uchybienia w dzienniku praktyk, niepełny opis niektórych obserwowanych lekcji - dobra opinia nauczyciela mentora wpisana do dziennika praktyk oraz na karcie oceny nauczyciela mentora (zdecydowana większość ocen B) - drobne uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, materiały wizualne/ inne pomoce dydaktyczne przygotowane przez studenta, potwierdzające dobrą znajomość metodyki nauczania Historii i wiedzy o społeczeństwie i umiejętność jej zastosowania w praktyce - terminowe* złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk (z pieczęciami szkoły i podpisami dyrektora oraz nauczyciela mentora) 3 (dst) – 3,5 (dst.+) - niestarannie wypełniony dziennik praktyk, brak opisów lekcji, dużo skreśleń, chaotyczne i niezrozumiałe zapisy - dostateczna opinia nauczyciela mentora wpisana do dziennika praktyk oraz na karcie oceny nauczyciela mentora (większość ocen C) - uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, niestaranne, nieodpowiednie materiały wizualne (np. zbyt małe, niewyraźne zdjęcia, ‘flashcards’ / brak pomocy dydaktycznych. Przedstawione materiały świadczą o słabej znajomości metodyki nauczania Historii i wiedzy o społeczeństwie i braku umiejętność jej zastosowania w praktyce - złożenie pełnej dokumentacji po terminie ustalonym w regulaminie praktyk bez żadnego formalnego powodu Brak zaliczenia - jeśli opisane powyżej kryteria nie są spełnione *terminowe złożenie dokumentów nie dotyczy studentów wyjeżdżających na wymianę Erasmus+, szczególnych wypadków losowych, pobytów w szpitalu, zwolnień lekarskich, czy też ukończenie praktyk po zakończeniu zajęć akademickich, praktyki Erasmus+, zielone szkoły ect. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.