Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4101-1SPPWO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna umożliwia poznanie zasad, form organizacyjnych, metod oraz narzędzi wychowawczych i dydaktycznych, umożliwiających realizację zadań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych na pierwszym etapie procesu wychowania i kształcenia dziecka. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia przedmiotu Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uwzględniają wiedzę specjalistyczną z zakresu: teoretycznych podstaw pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej z dzieckiem, współpracy z rodzicami, diagnozowania rozwoju dziecka na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Dobór treści nauczania pozwala na uzyskanie wiedzy respektującej zasady nowej podstawy programowej w zakresie wczesnej edukacji dziecka oraz kształtowanie postaw i umiejętności, które umożliwią studentowi wykonywanie zadań wychowawczych, opiekuńczych, stymulujących prawidłowy rozwój psychofizyczny i poznawczy dziecka oraz prowadzenie wybranych, prostych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przypadku wystąpienia trudności wychowawczych i edukacyjnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Klim-Klimaszewska: Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2011. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna, Wyd. Łośgraf, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać. Zrozumieć. Doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego przygotowania nauczyciela wczesnej edukacji. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2011. A. Klim-Klimaszewska:Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2009. Janiszewska B., Ocena dojrzałości szkolnej, Wydawnictwo Seventh Sea, Warszawa 2008. Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP, Warszawa, 1990 (i nowsze) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą ogólnych prawidłowości dotyczących wychowania dziecka, wie czym zajmuje się pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna H1P_W01 K_W02 Student zna podstawowe klasyfikacje procesów wychowawczych i dydaktycznych odnoszących się do dzieciństwa i etapu wczesnej edukacji szkolnej oraz prawidłowości rządzących ich przebiegiem H1P_W02 K_W03 Student zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne ze szczególnym uwzględnieniem wychowania przedszkolnego i edukacji elementarnej, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania H1P_W03 K_W04 Student definiuje prawidłowo podstawowe terminy z zakresu wczesnej edukacji dziecka H1P_W06 K_W05 Student wie, na czym polegają i z czego wynikają różnice dotyczące metod pracy wychowawczej i dydaktycznej stosowanej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej H1P_W07 UMIEJĘTNOŚCI K_U01 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, diagnozowania i prognozowania prawidłowości przebiegu procesów wychowania oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczyciela przedszkola i wczesnej edukacji dziecka H1P_U01 K_U02 Student ma umiejętność opisywania i dokonywania charakterystyki poszczególnych procesów poznawczych, emocjonalnych, społecznych w odniesieniu do dziecka na etapie wczesnej edukacji H1P_U02; H1A_U01; H1A_U03; H1A_U10 K_U03 Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktycznym, codziennym działaniu. Umie analizować i projektować własne działania wychowawcze H1P_U04 K_U04 Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej H1P_U04 K_U05 Student posługuje się językiem profesjonalnym, potrafi stosować terminologie psychologiczną w sytuacjach zawodowych H1P_U06 K_U06 Student potrafi sporządzić prosta diagnozę sytuacji rozwojowej dziecka i zaprojektować działania naprawcze z wykorzystaniem fachowej wiedzy pedagogicznej H1P_U07 KOMPETENCJE SPOŁECZNE/POSTAWY K_K01 Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej H1P_K01 K_ K02 ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela H1P_K02 K_K03 Student docenia znaczenie nauk o wychowaniu dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych H1P_K03 K_K04 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia H1P_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności, pozostałe muszą zostać usprawiedliwione) 20%. Zaliczenie kolokwium pisemnego 40%. Praca pisemna: opis przypadku – ocena stopnia gotowości szkolnej dziecka 40%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.