Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4101-4SEMIO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Po zakończeniu zajęć studenci posiadają wiedzę w zakresie poprawnej emisji głosu, świadomości tworzenia i operowania głosem podczas prowadzenia zajęć. |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z prawidłową emisją głosu, aby ochronić aparat mowy podczas wysiłku głosowego i poprawić komfort używania głosu podczas długiego mówienia, w różnych przestrzeniach i do zróżnicowanych grup. Część warsztatowa obejmuje: pracę z ciałem, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia artykulacyjne, dykcyjne, techniki radzenia sobie z głosem w stresie, pracę z tekstem (logika akcentu i frazy, umiejętne wykorzystanie intonacji, barwy i dynamiki głosu w emocjonalnym przekazie tekstu). |
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje następujące tematy: - Zasady działania ludzkiego głosu - Podstawy emisji głosu: umysł, ciało, oddech, głos - Napięcia i relaks ciała i aparatu mowy w prawidłowej emisji - ćwiczenia - Prawidłowy oddech – ćwiczenia oddychania torem żebrowo- przeponowym - Koordynacja prawidłowego oddechu z pracą aparatu artykulacyjnego - Wyrazistość mowy - ćwiczenia artykulacyjne i dykcyjne, grupowe i indywidualne. - Jak mówić, aby inspirować uczniów - ćwiczenia grupowe i indywidualne - Jak mówić , aby inni słuchali nas z przyjemnością - ćwiczenia grupowe i indywidualne - Jak kontrolować głos w trudnych warunkach (emocji, stresu) ćwiczenia grupowe i indywidualne - Jak zapobiegać zmęczeniu aparatu mowy i dbać o higienę głosu |
Literatura: |
1. Settelen,Peter (1995), Just talk to me..from Private Voice to Public Speaker. Thorsons An Imprint of HarperCollinsPublishers, London 2. Linklater, Kristin (2006). Freeing the Natural Voice: Imagery and Art in the Practice of Voice and Language.Drama Publishers/Quite Specific Media; Rev Exp edition:London 3. Wilson, Joni, (2009), The voice of success : a woman’s guide to a powerful and persuasive voice, New York 4. Kenneth C. Crannell, sr. Voice and Articulation ,Fifth Edition (2012), Wadsworth Cengage Learning 5. Tarasiewicz, Bogumiła, (2014), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Wydawnictwo Universitas 6. Rodenburg, Patsy (2015), The Right to Speak: Working with the Voice, Publisher: Routledge; Reissue edition 7. Toczyska, Bogumiła (2015), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 8. Siedlecki, Andrzej (2016), Praca głosem, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE 9. Walencik-Topiłko, Anna, (2017), Głos jako narzędzie materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Wydawnictwo Harmonia 10. Płusajska-Otto, (2017) , Podręcznik pracy głosem, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 11. Duarte N., Gutkowski M., Wspólbrzmienie:znajdź wspólny język z odbiorcami swojej prezentacji, Wyd. Onepress, 2012 12. Garbis K., , Presentation skills for managers, Wywyd.PWN, 2012d. McGraw, 2016 13. Reynolds G., Presentation Zen: Simple Ideas on PresentationDesign and Delivery, Wyd.new riders, 2019 14. Sipro J., Storrybuilding, Wyd.Oxford University Press, 2016 15. Steele W.R., Presentation Skills 201: How to take it to the next level, as a confodnent English Presenter, Wyd. Eric Piblishing, 2016 |
Efekty uczenia się: |
S_W02 Student posiada niezbędna terminologię z zakresu emisji głosu. Potrafi opisać budowę narządu głosu oraz mechanizmy tworzenia głosu. S_W20 Student zna zasady prawidłowej emisji głosu i funkcjonowania aparatu mowy i głosu. • Posiada umiejętność oddychania torem żebrowo- przeponowym i sprawnej koordynacji oddechu z pracą aparatu artykulacyjnego • Sprawnie wykorzystuje rezonatory i akcentowanie dla wzmocnienia dźwięku i przekazu wypowiedzi • Sprawnie wykorzystuje dynamikę mowy • Potrafi zapobiegać zmęczeniu aparatu mowy i dbać o higienę głosu • Zna zagrożenia wynikające z nieprawidłowego używania głosu S_U02 Student świadomie posługuje się głosem. Potrafi rozpoznać złe nawyki emisyjne i dykcyjne. Rozumie zależność i wpływ procesów psychicznych na jakość głosu oraz dostrzega związek prawidłowej postawy, umysłu i oddechu z poprawną emisją głosu. Potrafi różnicować stan napięć i relaksacji narządu mowy. S_U18 Student potrafi zaprezentować ćwiczenia rozluźniające i stabilizujące postawę ciała. Potrafi wykonać ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i dykcyjne. Zna prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy S_K02 Student potrafi wyznaczyć kierunki dalszej pracy nad głosem. Jest świadomy własnego potencjału i ograniczeń w tworzeniu głosu. Docenia korzyści wypływające z prawidłowej emisji i higieny głosu. Umie dbać o wyrazistość wypowiedzi i docenia jej wpływ na wizerunek mówcy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach oraz ocena aktywności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.