Pastoral care of pupils
General data
Course ID: | 4102-4M2S-PRAKTOW |
Erasmus code / ISCED: |
05.1
|
Course title: | Pastoral care of pupils |
Name in Polish: | Praktyka opiekuńczo-wychowawcza |
Organizational unit: | University College of French Language Teacher Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Requirements: | Pedagogy and pedagogical diagnosis with young learners 4102-3M2S-PEDAGOW |
Prerequisites (description): | (in Polish) 1. Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego organizuje w ramach programu kształcenia praktyki opiekuńczo-wychowawcze, stanowiące integralną część studiów. 2. Student zobowiązany jest do odbycia praktyki opiekuńczo-wychowawczej – wynikającej ze standardów kształcenia – w szkole podstawowej lub innej placówce edukacyjno-wychowawczej prowadzącej zajęcia z dziećmi w wieku 6–14 lat (poza przedszkolem), w wymiarze 30 godzin, za którą otrzyma ocenę, zgodnie ze wskazanymi w aneksie kryteriami. 3. Zaliczenie praktyki opiekuńczo-wychowawczej skutkuje uzyskaniem 2 pkt. ECTS 1 ECTS - godziny kontaktowe 1 ECTS - oddanie w terminie prawidłowo wypełnionej dokumentacji Główne cele praktyk opiekuńczo wychowawczych 1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w szkole podstawowej. 2. Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji pracy opiekuna/nauczyciela/wychowawcy i jej dokumentowania oraz samodzielnego prowadzenia działań opiekuńczych i wychowawczych. 3. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów z pomocą nauczyciela-mentora (szkolnego opiekuna praktyk) podczas wspólnego omawiania praktyk. 4. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy opiekuńczej i wychowawczej oraz jej efektów. 5. Zapoznanie się z zachowaniami i funkcjonowaniem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym dzieci. 6. Nabycie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej, uwzględniającej różnice indywidualne uczniów. 7. Uświadomienie studentom – przyszłym nauczycielom języka obcego – problemów pojawiających się w kształceniu i wychowaniu dzieci w wieku 6–14 lat (biopsychicznych, społecznych, ekonomicznych, emocjonalnych, wolicjonalnych itp.). |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Celem praktyki jest kształcenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli w szkole podstawowej poprzez: 1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana; 2) obserwowanie: a) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, b) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi (w tym samym i w różnym wieku), c) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk (mentora) na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny; 3) współdziałanie z opiekunem praktyk (mentorem) w: a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa b) poznawanie uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, c) samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grup i poszczególnych jednostek, d) organizacja i prowadzenie zajęć wychowawczych w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze zajęć |
Full description: |
(in Polish) I. PRAKTYKA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA: CELE, ZADANIA, OCENA Celem praktyki jest kształcenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli klas początkowych poprzez: 1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana, a w szczególności poznanie wypełnianych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania placówki, organizacji pracy, personelu, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji; 2) obserwowanie: a) aktywności formalnych i nieformalnych grup dzieci w toku aktywności zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie, b) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi (w tym samym i w różnym wieku), d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń, e) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć, f) integrowania przez nauczyciela-opiekuna praktyk działalności opiekuńczo- wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej, terapeutycznej itp., g) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk (mentora) na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny; 3) współdziałanie z opiekunem praktyk (mentorem) w: a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa, b) podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji, c) prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych, d) podejmowaniu działań na rzecz uczniów/wychowanków o specjalnych potrzebach edukacyjnych; 4) pełnienie roli opiekuna-wychowawcy (pod kierunkiem mentora), a w szczególności: a) poznawanie uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń, b) samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grup i poszczególnych jednostek, c) sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności dzieci, d) organizacja i prowadzenie zajęć wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę, działań profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze zajęć, e) animowanie aktywności grupy i współdziałania jej uczestników, organizacja pracy dzieci w grupach zadaniowych, f) podejmowanie indywidualnej pracy z wychowankami (także o specjalnych potrzebach edukacyjnych), g) podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym, w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad, h) sprawowanie opieki nad uczniami/wychowankami poza terenem placówki; 5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych zjawisk i sytuacji pedagogicznych, w tym: a) prowadzenie dokumentacji praktyki (dziennik praktyk, dossier), b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, c) ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron), d) analiza oceny zewnętrznej przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów, e) konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i przeprowadzanych działań |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu cyklu praktyk student: Wiedza • ma uporządkowaną wiedzę z zakresu psychopedagogiki , zorientowaną na zastosowania praktyczne (K_W01) • zna podstawową terminologię z zakresu psychopedagogiki (K_W03) Umiejętności • potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować materiały niezbędne do przygotowania lekcji w szkole podstawowej z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01) • umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z pracą z dziećmi w szkole podstawowej (K_U02) • posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizacje lekcji (K_U04) • potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących pracy z dziećmi oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U08) Kompetencje społeczne • potrafi współdziałać i pracować w grupie, planując i realizując wspólne projekty (K_K02) • potrafi określić hierarchię zadań służących realizacji zadań dydaktycznych (K_K03) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Warunki zaliczenia praktyki: • dostarczenie w wyznaczonym terminie kompletnej dokumentacji praktyki z poświadczoną przez mentora kartą zadań A, B1 i B2; potwierdzone przez mentora, wypełniony przez studenta i potwierdzony przez mentora dziennik praktyk z opinią mentora; 50 %- oceny końcowej. • zgodność terminu odbywania praktyki z regulaminem praktyk; • zgodność zadań wybranych z karty zadań z dziennikiem praktyk; 2. Ocena końcowa za praktykę opiekuńczo-wychowawczą obejmuje łącznie następujące elementy: • zakres i stopień trudności przeprowadzonych zadań opisanych w karcie zadań (zróżnicowany poziom tematyczny i organizacyjny zadań);20 % oceny końcowej • zakres merytoryczny i redakcja opisów przeprowadzonych zadań w dokumentach praktyki (w dzienniku praktyk i dossier);20% oceny końcowej • estetyka i przejrzystość dossier. 10% oceny końcowej. |
Practical placement: |
(in Polish) 1. Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego organizuje w ramach programu kształcenia praktyki opiekuńczo-wychowawcze, stanowiące integralną część studiów. Możliwe jest również zaliczenie praktyk opiekuńczo-wychowawczych przez uczestnictwo studenta w zielonej szkole organizowanej przez warszawskie szkoły francuskie. Student zobowiązany jest okazać zaświadczenie wydane przez placówkę. |
Copyright by University of Warsaw.