University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pastoral care of pupils

General data

Course ID: 4102-4M2S-PRAKTOW
Erasmus code / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Pastoral care of pupils
Name in Polish: Praktyka opiekuńczo-wychowawcza
Organizational unit: University College of French Language Teacher Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses
pedagogical qualifications

Requirements:

Pedagogy and pedagogical diagnosis with young learners 4102-3M2S-PEDAGOW

Prerequisites (description):

(in Polish) 1. Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego organizuje w ramach programu kształcenia praktyki opiekuńczo-wychowawcze, stanowiące integralną część studiów.

2. Student zobowiązany jest do odbycia praktyki opiekuńczo-wychowawczej – wynikającej ze standardów kształcenia – w szkole podstawowej lub innej placówce edukacyjno-wychowawczej prowadzącej zajęcia z dziećmi w wieku 6–14 lat (poza przedszkolem), w wymiarze 30 godzin, za którą otrzyma ocenę, zgodnie ze wskazanymi w aneksie kryteriami.

3. Zaliczenie praktyki opiekuńczo-wychowawczej skutkuje uzyskaniem 2 pkt. ECTS

1 ECTS - godziny kontaktowe

1 ECTS - oddanie w terminie prawidłowo wypełnionej dokumentacji


Główne cele praktyk opiekuńczo wychowawczych


1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w szkole podstawowej.

2. Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji pracy opiekuna/nauczyciela/wychowawcy i jej dokumentowania oraz samodzielnego prowadzenia działań opiekuńczych i wychowawczych.

3. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów z pomocą nauczyciela-mentora (szkolnego opiekuna praktyk) podczas wspólnego omawiania praktyk.

4. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy opiekuńczej i wychowawczej oraz jej efektów.

5. Zapoznanie się z zachowaniami i funkcjonowaniem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym dzieci.

6. Nabycie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej, uwzględniającej różnice indywidualne uczniów.

7. Uświadomienie studentom – przyszłym nauczycielom języka obcego – problemów pojawiających się w kształceniu i wychowaniu dzieci w wieku 6–14 lat (biopsychicznych, społecznych, ekonomicznych, emocjonalnych, wolicjonalnych itp.).


Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Celem praktyki jest kształcenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli w szkole podstawowej poprzez:

1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana;

2) obserwowanie:

a) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

b) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi (w tym samym i w różnym wieku),

c) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk (mentora) na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny;

3) współdziałanie z opiekunem praktyk (mentorem) w:

a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa

b) poznawanie uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności,

c) samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grup i poszczególnych jednostek,

d) organizacja i prowadzenie zajęć wychowawczych w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze zajęć

Full description: (in Polish)

I. PRAKTYKA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA: CELE, ZADANIA, OCENA

Celem praktyki jest kształcenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli klas początkowych poprzez:

1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana, a w szczególności poznanie wypełnianych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania placówki, organizacji pracy, personelu, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;

2) obserwowanie:

a) aktywności formalnych i nieformalnych grup dzieci w toku aktywności zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie,

b) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi (w tym samym i w różnym wieku),

d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń,

e) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć,

f) integrowania przez nauczyciela-opiekuna praktyk działalności opiekuńczo- wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej, terapeutycznej itp.,

g) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk (mentora) na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny;

3) współdziałanie z opiekunem praktyk (mentorem) w:

a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,

b) podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji,

c) prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych,

d) podejmowaniu działań na rzecz uczniów/wychowanków o specjalnych potrzebach edukacyjnych;

4) pełnienie roli opiekuna-wychowawcy (pod kierunkiem mentora), a w szczególności:

a) poznawanie uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń,

b) samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grup i poszczególnych jednostek,

c) sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności dzieci,

d) organizacja i prowadzenie zajęć wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę, działań profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze zajęć,

e) animowanie aktywności grupy i współdziałania jej uczestników, organizacja pracy dzieci w grupach zadaniowych,

f) podejmowanie indywidualnej pracy z wychowankami (także o specjalnych potrzebach edukacyjnych),

g) podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym, w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,

h) sprawowanie opieki nad uczniami/wychowankami poza terenem placówki;

5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych zjawisk i sytuacji

pedagogicznych, w tym:

a) prowadzenie dokumentacji praktyki (dziennik praktyk, dossier),

b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,

c) ocena własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),

d) analiza oceny zewnętrznej przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów,

e) konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i przeprowadzanych działań

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu cyklu praktyk student:

Wiedza

• ma uporządkowaną wiedzę z zakresu psychopedagogiki , zorientowaną na zastosowania praktyczne (K_W01)

• zna podstawową terminologię z zakresu psychopedagogiki (K_W03)

Umiejętności

• potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować materiały niezbędne do przygotowania lekcji w szkole podstawowej z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01)

• umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z pracą z dziećmi w szkole podstawowej (K_U02)

• posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizacje lekcji (K_U04)

• potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących pracy z dziećmi oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U08)

Kompetencje społeczne

• potrafi współdziałać i pracować w grupie, planując i realizując wspólne projekty (K_K02)

• potrafi określić hierarchię zadań służących realizacji zadań dydaktycznych (K_K03)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Warunki zaliczenia praktyki:

• dostarczenie w wyznaczonym terminie kompletnej dokumentacji praktyki z poświadczoną przez mentora kartą zadań A, B1 i B2; potwierdzone przez mentora, wypełniony przez studenta i potwierdzony przez mentora dziennik praktyk z opinią mentora; 50 %- oceny końcowej.

• zgodność terminu odbywania praktyki z regulaminem praktyk;

• zgodność zadań wybranych z karty zadań z dziennikiem praktyk;

2. Ocena końcowa za praktykę opiekuńczo-wychowawczą obejmuje łącznie następujące elementy:

• zakres i stopień trudności przeprowadzonych zadań opisanych w karcie zadań (zróżnicowany poziom tematyczny i organizacyjny zadań);20 % oceny końcowej

• zakres merytoryczny i redakcja opisów przeprowadzonych zadań w dokumentach praktyki (w dzienniku praktyk i dossier);20% oceny końcowej

• estetyka i przejrzystość dossier. 10% oceny końcowej.

Practical placement: (in Polish)

1. Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego organizuje w ramach programu kształcenia praktyki opiekuńczo-wychowawcze, stanowiące integralną część studiów.

Możliwe jest również zaliczenie praktyk opiekuńczo-wychowawczych przez uczestnictwo studenta w zielonej szkole organizowanej przez warszawskie szkoły francuskie. Student zobowiązany jest okazać zaświadczenie wydane przez placówkę.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)