Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4103-2M1S-GPEGKHJ | Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka | ||
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | niemiecki | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
1. Czasownik i czasownik posiłkowy 2. Wybrane zagadnienia z zakresu morfologii języka niemieckiego: strony, czasy, tryby 3. Czas gramatyczny i absolutny. 4. Strona bierna i fakultatywne formy opisowe 5. Tryb przypuszczający: znaczenie i użycie 6. Semantyka i morfologia trybu przypuszczającego i warunkowego 7. Pozycja części zdania – szyk zdania i negacja. |
||
Pełny opis: |
Wszystkie tematy realizowane są w odniesieniu do zmian historycznych w perspektywie rozwoju języka i w ujęciu kontrastywnym. Wszystkie tematy realizowane są w odniesieniu do zmian historycznych w perspektywie rozwoju języka i w ujęciu kontrastywnym. 1. Czasownik posiłkowy, bezokolicznik i imiesłów, formy odmienne i nieodmienne 2. Strona bierna: strona bierna procesu i strona bierna stanu, alternatywne formy gramatyczne 3. Perfekt z haben/sein, użycie czasów 4. Semantyka i morfologia trybu przypuszczającego i warunkowego, mowa zależna i niezależna, 5. Znaczenie i użycie trybu przypuszczającego w zdaniu pojedynczym 6.tryb przypuszczający w zdaniu podrzędnie złożonym: hipotetyczne zdanie porównawcze, obligatoryjne zdanie porównawcze, zdanie warunkowe i wynikowe 7. Ramy werbalne, orzeczenie proste i złożone, części zdania poza ramą werbalną, nominalne części zdania 8. Przydawka rozszerzona. |
||
Literatura: |
Helbig G./Buscha J., Deutsche Übungsgrammatik, Leipzig Helbig G./Buscha J.,Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig Jung W. Grammatik der deutschen Sprache, Leipzig |
||
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu gramatyki opisowej, kontrastywnej i historii języka niem, właściwych dla nauczyciela języka niemieckiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w procesie glottodydaktycznym oraz zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwia pisemne i ustne, aktywny udział w zajęciach, frekwencja |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.