University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Literaure of German-speaking Countries in Outline

General data

Course ID: 4103-3M1S-HLKNOJ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Literaure of German-speaking Countries in Outline
Name in Polish: Historia literatury krajów niemieckiego obszaru językowego
Organizational unit: University College of German Language Teacher Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: German
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Po ukończeniu konwersatorium student potrafi scharakteryzować główne prądy literackie w historii literatury niemieckojęzycznej właściwe dla poszczególnych epok. Potrafi również zanalizować i zinterpretować wybrane dzieło literatury niemieckojęzycznej z wymienionych na liście lektur obowiązkowych i wskazać na jego przykładzie na związki pomiędzy literaturą, historią i uwarunkowaniami społecznymi danej epoki. Student potrafi scharakteryzować pokrótce autora dzieła i jego twórczość. Student potrafi także wybrać i zastosować odpowiednie formy dydaktyzacji dla wskazanych tekstów.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z głównymi prądami literackimi w historii literatury niemieckojęzycznej i z przykładowymi, reprezentatywnymi dla epoki utworami literackimi, najczęściej z krótkimi formami literackimi bądź też z fragmentami prozy. Konwersatorium poświęcone jest interpretacji wskazanych tekstów literackich i pokazaniu możliwości dydaktyzacji wybranych tekstów literackich.

Full description: (in Polish)

Celem konwersatorium z wykorzystania tekstu literackiego w nauczaniu języka niemieckiego jest zapoznanie studentów z głównymi prądami literackimi w historii literatury niemieckojęzycznej i z przykładowymi, reprezentatywnymi dla epoki utworami literackimi, najczęściej z krótkimi formami literackimi bądź też z fragmentami prozy. Analiza tekstów literackich i ich interpretacja ma na celu ukazanie związków pomiędzy literaturą, historią i uwarunkowaniami społecznymi czasu, w którym powstały. Studenci analizują fragmenty lub w większości przypadków całość dzieł literackich. Po analizie i interpretacji wybranych dzieł literackich prowadzący zajęcia omawia ze studentami możliwości dydaktyzacji wybranych tekstów, wskazuje na celowość zastosowania wybranych metod dydaktyzacji przygotowując studentów do pracy z uczniami.

Nakład pracy studenta w semestrzez zimowym:

– 15 godzin uczestnictwa w konwersatorium w semestrze (tzw. kontaktowych),

– 15 godzin pracy własnej w semestrze

Bibliography: (in Polish)

Semestr zimowy

Pozycje książkowe

Literatura obowiązkowa

- teksty przygotowane przez wykładowcę,

- Arnold H. L., und Detering H. (Hg): Grundzüge der Literaturwissenschaft, dtv, München 1996.

- Gigl C:. Deutsch. Prosa/Drama/Lyrik, Klett Verlag, Stuttgart 2002.

- Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts. Nr. 49: Kreativ Deutsch unterrichten, Hueber 2013.

- Abraham U., Kepser M.: Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag, Berlin 2005.

- Deutsche Literaturgeschichte in Übungen. Mit einem Ergänzungsprogramm im Internet. Radom 2014.

- Krusche D., Krechel. R.: Anspiel. Konkrete Poesie im Unterricht DaF, InterNationes, Bonn 1988.

Źródła internetowe:

http://www.literaturdidaktik.republika.pl/

http://elisa20.republika.pl/1SkladUbungen.pdf

http://literaturdidaktik.republika.pl/elearning.html

http://literaturdidaktik.republika.pl/Epochenuberblick.html

Semestr letni

G. E. Lessing: Nathan der Weise

Okres „ Burzy i Naporu“: Założenia programowe artystycznego prądu i rola pisarza. Znaczenie poglądów estetycznych J. G. Herdera.

Cechy poezji ( ballady), prozy i dramatu.Wczesna twórczość J. W. Goethego i F. Schillera.

J. W. Goethe: Die Leiden des jungen Werthers

J. W. Goethe: Willkommen und Abschied ( jako przykład młodzieńczej liryki miłosnej)

F. Schiller: Kabale und Liebe

Okres „Klasyki Weimarskiej”. Idee rewolucji francuskiej i ich wpływ na postawy estetyczne niemieckich pisarzy. Definicja klasyki w ujęciu Goethego i Schillera. Twórczość Goethego i Schillera po 1786 roku.

J. W. Goethes Balladen: Der Schatzgräber , Der Erlkönig

J. W. Goethe: Faust. Der Tragödie Erster Teil

F. Schillers Lyrik: An die Freude, Die Bürgschaft

Learning outcomes: (in Polish)

K_W07 zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu historii literatury niemieckiej

K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu historii literatury niemieckiej zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy nauczyciela

K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

K_U11 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów

K_K 05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:

a) obecność na zajęciach (student ma prawo tylko do dwóch nieobecności w semestrze);

b) przygotowanie do zajęć (kartkówki z zajęć);

c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji, praca w grupach i parach);

d) portfolio z projektem własnym / kolokwium

Practical placement: (in Polish)

Brak.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)