Literaure of German-speaking Countries in Outline
General data
Course ID: | 4103-3M1S-HLKNOJ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Literaure of German-speaking Countries in Outline |
Name in Polish: | Historia literatury krajów niemieckiego obszaru językowego |
Organizational unit: | University College of German Language Teacher Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | German |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Po ukończeniu konwersatorium student potrafi scharakteryzować główne prądy literackie w historii literatury niemieckojęzycznej właściwe dla poszczególnych epok. Potrafi również zanalizować i zinterpretować wybrane dzieło literatury niemieckojęzycznej z wymienionych na liście lektur obowiązkowych i wskazać na jego przykładzie na związki pomiędzy literaturą, historią i uwarunkowaniami społecznymi danej epoki. Student potrafi scharakteryzować pokrótce autora dzieła i jego twórczość. Student potrafi także wybrać i zastosować odpowiednie formy dydaktyzacji dla wskazanych tekstów. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z głównymi prądami literackimi w historii literatury niemieckojęzycznej i z przykładowymi, reprezentatywnymi dla epoki utworami literackimi, najczęściej z krótkimi formami literackimi bądź też z fragmentami prozy. Konwersatorium poświęcone jest interpretacji wskazanych tekstów literackich i pokazaniu możliwości dydaktyzacji wybranych tekstów literackich. |
Full description: |
(in Polish) Celem konwersatorium z wykorzystania tekstu literackiego w nauczaniu języka niemieckiego jest zapoznanie studentów z głównymi prądami literackimi w historii literatury niemieckojęzycznej i z przykładowymi, reprezentatywnymi dla epoki utworami literackimi, najczęściej z krótkimi formami literackimi bądź też z fragmentami prozy. Analiza tekstów literackich i ich interpretacja ma na celu ukazanie związków pomiędzy literaturą, historią i uwarunkowaniami społecznymi czasu, w którym powstały. Studenci analizują fragmenty lub w większości przypadków całość dzieł literackich. Po analizie i interpretacji wybranych dzieł literackich prowadzący zajęcia omawia ze studentami możliwości dydaktyzacji wybranych tekstów, wskazuje na celowość zastosowania wybranych metod dydaktyzacji przygotowując studentów do pracy z uczniami. Nakład pracy studenta w semestrzez zimowym: – 15 godzin uczestnictwa w konwersatorium w semestrze (tzw. kontaktowych), – 15 godzin pracy własnej w semestrze |
Bibliography: |
(in Polish) Semestr zimowy Pozycje książkowe Literatura obowiązkowa - teksty przygotowane przez wykładowcę, - Arnold H. L., und Detering H. (Hg): Grundzüge der Literaturwissenschaft, dtv, München 1996. - Gigl C:. Deutsch. Prosa/Drama/Lyrik, Klett Verlag, Stuttgart 2002. - Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts. Nr. 49: Kreativ Deutsch unterrichten, Hueber 2013. - Abraham U., Kepser M.: Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag, Berlin 2005. - Deutsche Literaturgeschichte in Übungen. Mit einem Ergänzungsprogramm im Internet. Radom 2014. - Krusche D., Krechel. R.: Anspiel. Konkrete Poesie im Unterricht DaF, InterNationes, Bonn 1988. Źródła internetowe: http://www.literaturdidaktik.republika.pl/ http://elisa20.republika.pl/1SkladUbungen.pdf http://literaturdidaktik.republika.pl/elearning.html http://literaturdidaktik.republika.pl/Epochenuberblick.html Semestr letni G. E. Lessing: Nathan der Weise Okres „ Burzy i Naporu“: Założenia programowe artystycznego prądu i rola pisarza. Znaczenie poglądów estetycznych J. G. Herdera. Cechy poezji ( ballady), prozy i dramatu.Wczesna twórczość J. W. Goethego i F. Schillera. J. W. Goethe: Die Leiden des jungen Werthers J. W. Goethe: Willkommen und Abschied ( jako przykład młodzieńczej liryki miłosnej) F. Schiller: Kabale und Liebe Okres „Klasyki Weimarskiej”. Idee rewolucji francuskiej i ich wpływ na postawy estetyczne niemieckich pisarzy. Definicja klasyki w ujęciu Goethego i Schillera. Twórczość Goethego i Schillera po 1786 roku. J. W. Goethes Balladen: Der Schatzgräber , Der Erlkönig J. W. Goethe: Faust. Der Tragödie Erster Teil F. Schillers Lyrik: An die Freude, Die Bürgschaft |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W07 zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu historii literatury niemieckiej K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu historii literatury niemieckiej zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy nauczyciela K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków K_U11 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów K_K 05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą zaliczenia konwersatorium jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo tylko do dwóch nieobecności w semestrze); b) przygotowanie do zajęć (kartkówki z zajęć); c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji, praca w grupach i parach); d) portfolio z projektem własnym / kolokwium |
Practical placement: |
(in Polish) Brak. |
Copyright by University of Warsaw.