Historia literatury krajów niemieckiego obszaru językowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4103-4M1S-HLKNOJ | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury krajów niemieckiego obszaru językowego | ||
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | niemiecki | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Po ukończeniu konwersatorium student potrafi scharakteryzować główne prądy literackie w historii literatury niemieckojęzycznej właściwe dla poszczególnych epok od romantyzmu do moderny. Potrafi również zanalizować i zinterpretować wybrane dzieło literatury niemieckojęzycznej z wymienionych na liście lektur obowiązkowych i wskazać na jego przykładzie na związki pomiędzy literaturą, historią i uwarunkowaniami społecznymi danej epoki. Student potrafi scharakteryzować pokrótce autora dzieła i jego twórczość. Student potrafi także wybrać i zastosować odpowiednie formy dydaktyzacji dla wskazanych tekstów. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium z wykorzystania tekstu literackiego w nauczaniu języka niemieckiego jest zapoznanie studentów z głównymi prądami literackimi w historii literatury niemieckojęzycznej i z przykładowymi, reprezentatywnymi dla epoki utworami literackimi, najczęściej z krótkimi formami literackimi bądź też z fragmentami prozy. Konwersatorium poświęcone jest interpretacji wskazanych tekstów literackich i pokazaniu możliwości dydaktyzacji wybranych tekstów literackich. |
||
Pełny opis: |
Celem konwersatorium z wykorzystania tekstu literackiego w nauczaniu języka niemieckiego jest zapoznanie studentów z głównymi prądami literackimi w historii literatury niemieckojęzycznej i z przykładowymi, reprezentatywnymi dla epoki utworami literackimi, najczęściej z krótkimi formami literackimi bądź też z fragmentami prozy. Analiza tekstów literackich i ich interpretacja ma na celu ukazanie związków pomiędzy literaturą, historią i uwarunkowaniami społecznymi czasu, w którym powstały. Studenci analizują fragmenty lub w większości przypadków całość dzieł literackich. Po analizie i interpretacji wybranych dzieł literackich prowadzący zajęcia omawia ze studentami możliwości dydaktyzacji wybranych tekstów, wskazuje na celowość zastosowania wybranych metod dydaktyzacji przygotowując studentów do pracy z uczniami. Nakład pracy studenta: – 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium w semestrze (tzw. kontaktowych), – 30 godzin pracy własnej w semestrze |
||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Teksty utworów odwanianych na zajęciach, zobacz zakres tematyczny - Balzer, B/ Mertens V.: Deutsche Literatur in Schlaglichtern. Mannheim 1990 Literatura nadobowiązkowa: - Bark, Joachim- Steinbach, Dietrich; Wittenberg, Hildegard: Epochen der deutschen Literatur. Stuttgart 1989 - Baumann, Barbara /Oberle, Brigitta: Deutsche Literatur in Epochen. Max Hueber Verlag, München 1995 - von Borries, Erika u. Ernst: Deutsche Literaturgeschichte: Zwischen Klassik und Romantik: Hölderlin, Kleist, Jean Paul. Bd. 4. München 1998 - Wetzel, Christoph: Literaturgeschichte kurzgefaßt, Ernst Klett Verlag Stuttgart 1994 - Wucherpfennig W.: Geschichte der deutschen Literatur von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart 1994 - Zöllner, Johannes: Grundwissen Literaturgeschichte, Ernst Klett Verlag Stuttgart 1992 |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty K_W07 zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu historii literatury niemieckiej K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu historii literatury niemieckiej zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy nauczyciela K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków K_U11 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia konwersatorium jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze), każda następna wymaga zaliczenia na konsultacjach materiału omawianego na zajęciach - lektury i materiałów uzupełniających); b) przygotowanie do zajęć (znajomość tekstów źródłowych, znajomość wskazanych lub przekazanych przez prowadzącego materiałów dodatkowych) c) aktywność na zajęciach, uczestnictwo w dyskusji d) zaliczenie testu kontrolnego pod koniec semestru Kryteria oceny testu kontrolnego: 0%-50% punktów – ocena 2 51%-66% punktów – ocena 3 67%-75% punktów – ocena 3+ 76%-86% punktów – ocena 4 87%-90% punktów – ocena 4+ 91-100 % punktów – ocena 5 |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.