Ankiety, eksperymenty, wywiady - badania efektów polityk publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4208-BEPP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Ankiety, eksperymenty, wywiady - badania efektów polityk publicznych |
Jednostka: | Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG) |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Euroreg Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z ideą, funkcjami i metodami badania efektów polityk publicznych |
Pełny opis: |
Ćwiczenia służą zaznajomieniu studentów z rolą ewaluacji na wszystkich etapach programów i polityk publicznych i praktycznemu opanowaniu umiejętności projektowania i realizacji badań ewaluacyjnych. Zagadnienia omawiane na zajęciach będą obejmowały następujące kwestie. (1) Programy publiczne jako teorie - logika interwencji. (2) Typy, funkcje ewaluacji, jej miejsce w cyklu polityk publicznych, czyli kiedy jakie badania realizujemy. (3) Pytania badawcze i kryteria ewaluacyjne, czyli co tak naprawdę oceniamy. (4) Efekty deadweight, substytucji, przesunięcia – czy to co obserwujemy rzeczywiście jest efektem programu. (5) Ankiety jako przykład metody ilościowej – przygotowanie kwestionariusza i realizacja. (6) Wywiady jako przykład metody jakościowej – przygotowanie scenariusza, realizacja. (7) Eksperymenty i quasi-eksperymenty – najmocniejsza metoda badania wpływu programów |
Literatura: |
1. Olejniczak K, Kozak M, Ledzion B (red.) (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Warszawa: Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 2.Rossi P.H., Freeman H.E., Lipsey M.W., 1999, Evaluation: A Systematic Approach. 6th Edition, Sage Publications Inc., Thousand Oaks – London. 3. Ewaluacja oparta na teorii w złożonym otoczeniu społeczno-ekonomicznym, pod red. J. Pokorski, Z. Popis, T. Wyszyńska, K. Hermann-Pawłowska, PARP, Warszawa 2. Pawson R. (2006). Evidence-Based Policy: A Realist Perspective. SAGE Publications Ltd. 5. Olejniczak, K. (2014). “Modele logiczne”; w: Ledzion, B., Olejniczak, K. & Rok, J. (ed.) Jak wzmacniać organizacyjne uczenie się w administracji rządowej, p.21-41. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student… (1) Poznaje kompletny zestaw podejść i metod analizy interwencji publicznych (K_W01) (2) Wymienia podstawowe typy pytań i kryteriów ewaluacyjnych (K_W03). (3) Zna założenia strukturyzacji badań ewaluacyjnych K_W03). W zakresie umiejętności student… (1) Potrafi zaplanować projekt ewaluacyjny (K_U01). (2) Potrafi dobrać metody i podejście badawcze do potrzeb informacyjnych (K_U02). W zakresie kompetencji społecznych… (1) pracuje w zespole nad rozwiązaniem przykładowych problemów badawczych (K_K02). (2) organizuje pracę w ramach grupy i planuje badania (K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę oceny stanowią: wyniki pracy zespołowej i indywidualnej na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.