Spis kolejnych tematów (niektóre obejmują więcej niż jeden wykład)
1. . Prawo autorskie jako specyficzny dział prawa cywilnego; charakterystyka ogólna.
Dobra niematerialne a rzeczy. Różnice w zakresie możliwości posiadania i zawłaszczania przedmiotu ochrony.
Majątkowe prawo autorskie a własność; różnice. Ograniczenia czasowe i terytorialne praw autorskich; zasada terytorialności i problem prawa właściwego. Próby przełamania terytorialności w związku z rozpowszechnianiem utworów w sieci
Źródła prawa autorskiego.
2. Przedmiot prawa autorskiego
Utwór. Przesłanki ochrony (art. 1 ust. 1 pr. aut.). Nieostre kryteria; problem kleine Munze. Liberalizacja przedmiotowego zasięgu ochrony w praktyce sądowej . Słowo jako utwór? Przykłady z orzecznictwa SN.
Pojęcie corpus mechanicum. Kolizje praw do utworu i prawa własności nośnika. Pojęcie oryginału.
Kategorie utworów (art. 1 ust. 2 pr… aut.) – katalog otwarty. Programy komputerowe – „koń trojański” . Problem kwalifikacji nowych typów utworów – dzieła multimedialne, gry komputerowe.
Zbiory jako kategoria utworów. Zbiory a utwory zbiorowe – kontrowersje co do wzajemnego stosunku.
Szczególny status niektórych kategorii utworów (programy komputerowe, utwory audiowizualne, utwory architektoniczne i architektoniczno-urbanistyczne, bazy danych).
Dzieła zależne (opracowania). . Utwory z zapożyczeniami. Utwory inspirowane.
Wyłączenia spod ochrony (art. 4 pr. aut.). Niejasny zakres „materiałów urzędowych” . Wyłączenia a prawo dostępu do informacji publicznej – kontrowersje w orzecznictwie.
3. Podmiot prawa autorskiego
Nabycie pierwotne – zasada. Identyfikacja twórcy – domniemanie. Wyjątki od zasady: pracownicze programy komputerowe, utwory zbiorowe. Nabycie praw autorskich przez pracodawcę. Casus nabycia praw przez producenta utworu audiowizualnego
4. Treść prawa autorskiego
Dualistyczny model prawa autorskiego w polskiej ustawie; konsekwencje.
Autorskie prawa osobiste (art. 16 pr. aut) - charakter prawny. Otwarty katalog uprawnień. Stosunek autorskich dóbr osobistych do dóbr osobistych z kodeksu cywilnego. Poszczególne uprawnienia a „więź” twórcy z utworem; interpretacja zakazu zbycia lub zrzeczenia się.
Prawo do autorstwa (dwa aspekty), prawo do integralności, prawdo do udostępnienia publiczności, prawo do nadzoru nad sposobem korzystania z utworu. Uprawnienia osobiste poza art. 16 pr. aut.; droit de retrait (art. 56). Problem quasi-zbywalności praw osobistych w praktyce obrotu - stosowane konstrukcje.
5. Autorskie prawa majątkowe
Formuła ogólna (art. 17 pr. aut.), bezwzględny charakter. Krytyka ujęcia ustawowego (korzystanie, rozporządzanie, wynagrodzenie – porównanie z konstrukcją praw własności przemysłowej). Pojęcie i rodzaje pól eksploatacji – związek z treścią autorskich praw majątkowych. Wyczerpanie prawa wprowadzania do obrotu i jego znaczenie. Wyczerpanie w sieci?
Prawo do wynagrodzenia – spory o charakter prawny. Zróżnicowane formy prawa do wynagrodzenia (m. in. droit de suite, odpłatny użytek publiczny, opłaty z art. 20 i 20’ pr. aut.). Niezbywalne prawo do wynagrodzenia – art. 18 ust. 3.
6. Dozwolony użytek utworów.
Granice czy ograniczenia prawa autorskiego? Dozwolony użytek czy licencja ustawowa?
Dozwolony użytek osobisty – przesłanki, wyjątki, opłaty z art. 20 i 20’jako stosowna rekompensata. Dozwolony użytek a „nielegalne źródło”?
Dozwolony użytek publiczny – przykłady ( prawo cytatu, przedruk prasowy, wypożyczanie przez biblioteki), katalog, zamknięty, przesłanki. Możliwość analogii? Dopuszczalność ograniczenia ograniczeń?
Trójstopniowy test – geneza, znaczenie, kontrowersje, krytyka.
7. . Rozpowszechnianie w Internecie – przewrót w prawie autorskim.
Rozpowszechnianie w Internecie jako odrębne pole eksploatacji. Utrwalenia ulotne i nich status. Spory o zakres wolności w Internecie: „zmiana paradygmatu?
Prawo autorskie a ustawa o handlu elektronicznym . „Oazy bezpieczeństwa”. Rola art. 23’ pr. aut. Problem odpowiedzialności pośredniej za naruszenia praw autorskich w Internecie. „Wyczerpanie internetowe” – dalsze perspektywy.
8. . Czas ochrony
Prawa osobiste – „wieczne”. Realizacja po śmierci autora.
Prawa majątkowe – okres i początek biegu ochrony. Przepisy intertemporalne; reaktywacja praw wygasłych. Problem utworów sierocych.
9. Obrót majątkowymi prawami autorskimi
Pierwotny i wtórny obrót prawami autorskimi. Umowy przenoszące prawa i umowy licencyjne. Forma umów o prawa autorskie.
Zasada specyfikacji – spory o interpretację. Inne przejawy wzmożonej ochrony autora jako słabszej strony umowy; problem ich stosowania do utworów pracowniczych. Częściowe przeniesienie praw i inne ograniczenia. Pola eksploatacji jako wyznacznik granic przeniesienia (licencji)/
Inne umowy o prawa autorskie (umowa o dzieło, dzierżawa?).
Umowa licencyjna – charakter prawny, rodzaje, czas trwania.
Licencje open content i Creative Comnmons – specyfika; problem pogodzenia z zasadami zbiorowego zarządu prawami autorskimi.
Odpowiedzialność za wykonanie umów o prawa autorskie. Usterki i wady prawne utworu. Prawo wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy.
Licencje globalne organizacji zbiorowego zarządzania.
10. Szczególne kategorie utworów – status .
Programy komputerowe - odmienności. Specyficzne uprawnienia legalnego posiadacza programu. Umowy „celofanowe” – ograniczenia praw nabywcy programu. Nowa koncepcja wyczerpania w orzecznictwie TSUE.
Utwory audiowizualne – struktura, podmiot praw. Nabycie praw przez producenta; specyficzne roszczenie o wynagrodzenie dla współtwórców (art. 70 ust. 2’ pr. aut.). Wyrok TK z 2006 r. i jego znaczenie
Odrębności dotyczące praw utworów architektonicznych.
11. Ochrona praw autorskich
Roszczenia z tytułu naruszenia praw osobistych.
Roszczenia z tytułu naruszenia praw majątkowych. Osobliwości „odszkodowania”, anomalie cywilistyczne. Wyrok TK z 23 czerwca 2015 r. i wniosek SN do TSUE – pytanie prejudycjalne w odniesieniu do odszkodowania ‘ryczałtowego”.
Szczególne środki ochrony przed usuwaniem zabezpieczeń technicznych. Prawo podmiotowe czy ochrona deliktowa? Ochrona informacji o zarządzaniu prawami.
Przywileje procesowe .
12. . Prawa pokrewne
Geneza. Kategorie. Zamknięty katalog uprawnień. Zróżnicowanie. Artyści i inne podmioty praw (producenci, nadawcy, wydawcy). Czas ochrony .
13.. Organizacje zbiorowego zarządzania.
Pojęcie, rola w obrocie. Zezwolenie i kontrola MKiDN. Pluralizm ozz w Polsce. Cywilnoprawne podstawy zbiorowego zarządu – rozejście się z zezwoleniami administracyjnymi. Zarząd przymusowy i negetiorum gestio. Szkodliwe „domniemanie legitymacji”. Umowy o wzajemnej reprezentacji. Podważanie dotychczasowego modelu zz (terytorialność licencji) w dobie Internetu. Tabele wynagrodzeń. Komisja Prawa Autorskiego i postępowania przed nią.
Dyrektywa 2014/26/UE – omplementacja?
14. Ochrona praw autorskich i pokrewnych w stosunkach międzynarodowych
Zasada terytorialności i jej przełamanie - konwencje międzynarodowe.
Konwencje berneńska, rzymska, TRIPS, Traktaty WIPO 1996, Traktat Pekiński 2012. Zasada asymilacji i konwencyjne minimum ochrony. Praktyczne aspekty ochrony praw w stosunkach międzynarodowych.
15. Europejskie prawo autorskie
Projekty nowych aktów prawa wtórnego. Najnowsze wyroki TSUE.
|