Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo autorskie 2200-1CWPC98
Wykład specjalizacyjny (WYK-SPE) Semestr letni 2017/18

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Zakres tematów:

Spis kolejnych tematów (niektóre obejmują więcej niż jeden wykład)

1. . Prawo autorskie jako specyficzny dział prawa cywilnego; charakterystyka ogólna.

Dobra niematerialne a rzeczy. Różnice w zakresie możliwości posiadania i zawłaszczania przedmiotu ochrony.

Majątkowe prawo autorskie a własność; różnice. Ograniczenia czasowe i terytorialne praw autorskich; zasada terytorialności i problem prawa właściwego. Próby przełamania terytorialności w związku z rozpowszechnianiem utworów w sieci

Źródła prawa autorskiego.

2. Przedmiot prawa autorskiego

Utwór. Przesłanki ochrony (art. 1 ust. 1 pr. aut.). Nieostre kryteria; problem kleine Munze. Liberalizacja przedmiotowego zasięgu ochrony w praktyce sądowej . Słowo jako utwór? Przykłady z orzecznictwa SN.

Pojęcie corpus mechanicum. Kolizje praw do utworu i prawa własności nośnika. Pojęcie oryginału.

Kategorie utworów (art. 1 ust. 2 pr… aut.) – katalog otwarty. Programy komputerowe – „koń trojański” . Problem kwalifikacji nowych typów utworów – dzieła multimedialne, gry komputerowe.

Zbiory jako kategoria utworów. Zbiory a utwory zbiorowe – kontrowersje co do wzajemnego stosunku.

Szczególny status niektórych kategorii utworów (programy komputerowe, utwory audiowizualne, utwory architektoniczne i architektoniczno-urbanistyczne, bazy danych).

Dzieła zależne (opracowania). . Utwory z zapożyczeniami. Utwory inspirowane.

Wyłączenia spod ochrony (art. 4 pr. aut.). Niejasny zakres „materiałów urzędowych” . Wyłączenia a prawo dostępu do informacji publicznej – kontrowersje w orzecznictwie.

3. Podmiot prawa autorskiego

Nabycie pierwotne – zasada. Identyfikacja twórcy – domniemanie. Wyjątki od zasady: pracownicze programy komputerowe, utwory zbiorowe. Nabycie praw autorskich przez pracodawcę. Casus nabycia praw przez producenta utworu audiowizualnego

4. Treść prawa autorskiego

Dualistyczny model prawa autorskiego w polskiej ustawie; konsekwencje.

Autorskie prawa osobiste (art. 16 pr. aut) - charakter prawny. Otwarty katalog uprawnień. Stosunek autorskich dóbr osobistych do dóbr osobistych z kodeksu cywilnego. Poszczególne uprawnienia a „więź” twórcy z utworem; interpretacja zakazu zbycia lub zrzeczenia się.

Prawo do autorstwa (dwa aspekty), prawo do integralności, prawdo do udostępnienia publiczności, prawo do nadzoru nad sposobem korzystania z utworu. Uprawnienia osobiste poza art. 16 pr. aut.; droit de retrait (art. 56). Problem quasi-zbywalności praw osobistych w praktyce obrotu - stosowane konstrukcje.

5. Autorskie prawa majątkowe

Formuła ogólna (art. 17 pr. aut.), bezwzględny charakter. Krytyka ujęcia ustawowego (korzystanie, rozporządzanie, wynagrodzenie – porównanie z konstrukcją praw własności przemysłowej). Pojęcie i rodzaje pól eksploatacji – związek z treścią autorskich praw majątkowych. Wyczerpanie prawa wprowadzania do obrotu i jego znaczenie. Wyczerpanie w sieci?

Prawo do wynagrodzenia – spory o charakter prawny. Zróżnicowane formy prawa do wynagrodzenia (m. in. droit de suite, odpłatny użytek publiczny, opłaty z art. 20 i 20’ pr. aut.). Niezbywalne prawo do wynagrodzenia – art. 18 ust. 3.

6. Dozwolony użytek utworów.

Granice czy ograniczenia prawa autorskiego? Dozwolony użytek czy licencja ustawowa?

Dozwolony użytek osobisty – przesłanki, wyjątki, opłaty z art. 20 i 20’jako stosowna rekompensata. Dozwolony użytek a „nielegalne źródło”?

Dozwolony użytek publiczny – przykłady ( prawo cytatu, przedruk prasowy, wypożyczanie przez biblioteki), katalog, zamknięty, przesłanki. Możliwość analogii? Dopuszczalność ograniczenia ograniczeń?

Trójstopniowy test – geneza, znaczenie, kontrowersje, krytyka.

7. . Rozpowszechnianie w Internecie – przewrót w prawie autorskim.

Rozpowszechnianie w Internecie jako odrębne pole eksploatacji. Utrwalenia ulotne i nich status. Spory o zakres wolności w Internecie: „zmiana paradygmatu?

Prawo autorskie a ustawa o handlu elektronicznym . „Oazy bezpieczeństwa”. Rola art. 23’ pr. aut. Problem odpowiedzialności pośredniej za naruszenia praw autorskich w Internecie. „Wyczerpanie internetowe” – dalsze perspektywy.

8. . Czas ochrony

Prawa osobiste – „wieczne”. Realizacja po śmierci autora.

Prawa majątkowe – okres i początek biegu ochrony. Przepisy intertemporalne; reaktywacja praw wygasłych. Problem utworów sierocych.

9. Obrót majątkowymi prawami autorskimi

Pierwotny i wtórny obrót prawami autorskimi. Umowy przenoszące prawa i umowy licencyjne. Forma umów o prawa autorskie.

Zasada specyfikacji – spory o interpretację. Inne przejawy wzmożonej ochrony autora jako słabszej strony umowy; problem ich stosowania do utworów pracowniczych. Częściowe przeniesienie praw i inne ograniczenia. Pola eksploatacji jako wyznacznik granic przeniesienia (licencji)/

Inne umowy o prawa autorskie (umowa o dzieło, dzierżawa?).

Umowa licencyjna – charakter prawny, rodzaje, czas trwania.

Licencje open content i Creative Comnmons – specyfika; problem pogodzenia z zasadami zbiorowego zarządu prawami autorskimi.

Odpowiedzialność za wykonanie umów o prawa autorskie. Usterki i wady prawne utworu. Prawo wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy.

Licencje globalne organizacji zbiorowego zarządzania.

10. Szczególne kategorie utworów – status .

Programy komputerowe - odmienności. Specyficzne uprawnienia legalnego posiadacza programu. Umowy „celofanowe” – ograniczenia praw nabywcy programu. Nowa koncepcja wyczerpania w orzecznictwie TSUE.

Utwory audiowizualne – struktura, podmiot praw. Nabycie praw przez producenta; specyficzne roszczenie o wynagrodzenie dla współtwórców (art. 70 ust. 2’ pr. aut.). Wyrok TK z 2006 r. i jego znaczenie

Odrębności dotyczące praw utworów architektonicznych.

11. Ochrona praw autorskich

Roszczenia z tytułu naruszenia praw osobistych.

Roszczenia z tytułu naruszenia praw majątkowych. Osobliwości „odszkodowania”, anomalie cywilistyczne. Wyrok TK z 23 czerwca 2015 r. i wniosek SN do TSUE – pytanie prejudycjalne w odniesieniu do odszkodowania ‘ryczałtowego”.

Szczególne środki ochrony przed usuwaniem zabezpieczeń technicznych. Prawo podmiotowe czy ochrona deliktowa? Ochrona informacji o zarządzaniu prawami.

Przywileje procesowe .

12. . Prawa pokrewne

Geneza. Kategorie. Zamknięty katalog uprawnień. Zróżnicowanie. Artyści i inne podmioty praw (producenci, nadawcy, wydawcy). Czas ochrony .

13.. Organizacje zbiorowego zarządzania.

Pojęcie, rola w obrocie. Zezwolenie i kontrola MKiDN. Pluralizm ozz w Polsce. Cywilnoprawne podstawy zbiorowego zarządu – rozejście się z zezwoleniami administracyjnymi. Zarząd przymusowy i negetiorum gestio. Szkodliwe „domniemanie legitymacji”. Umowy o wzajemnej reprezentacji. Podważanie dotychczasowego modelu zz (terytorialność licencji) w dobie Internetu. Tabele wynagrodzeń. Komisja Prawa Autorskiego i postępowania przed nią.

Dyrektywa 2014/26/UE – omplementacja?

14. Ochrona praw autorskich i pokrewnych w stosunkach międzynarodowych

Zasada terytorialności i jej przełamanie - konwencje międzynarodowe.

Konwencje berneńska, rzymska, TRIPS, Traktaty WIPO 1996, Traktat Pekiński 2012. Zasada asymilacji i konwencyjne minimum ochrony. Praktyczne aspekty ochrony praw w stosunkach międzynarodowych.

15. Europejskie prawo autorskie

Projekty nowych aktów prawa wtórnego. Najnowsze wyroki TSUE.

Metody dydaktyczne:

Metodą prowadzenia zajęć będzie wykład, z elementami analizy tekstów prawnych i wyroków mających przełomowe znaczenie. W toku wykładu będą niekiedy stawiane pytania do słuchaczy kontrolujące ich stopień rozumienia omawianych problemów lub zachęcające do przedstawienia własnego stanowiska.

.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30, sala 1.2
Monika Dąbrowska 43/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Collegium Iuridicum II - Lipowa 4
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)