Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Literatura staropolska i oświeceniowa w dydaktyce szkolnej 3007-LSA1LS
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Zakres tematów:

Ramowy program zajęć:

1. Historia literatury. Historia edycji. Literatura piękna. Kanon szkolny. Dyskusja o koncepcji polonistycznej dydaktyki szkolnej

2. Fundamenty kultury staropolskiej 1: starożytność – Biblia. Stary Testament: opowieść o Samsonie i Delilah (w kontekście współczesności na przykładzie muzyki i teledysku zespołu Florence and the Machine)

3. Fundamenty kultury staropolskiej 2: starożytność – Nowy Testament a mitologia. Hiob a Edyp

4. Fundamenty kultury staropolskiej 3: Mitologia a współczesność. „Metamorfozy” Owidiusza: Arachne oraz Ariadna. Orfeusz i Eurydyka w kontekście kontekstów kulturowych (książka „Solaris” S. Lema oraz ekranizacje Tarkowskiego i Soderbergha)

5. Średniowiecze – historia, reportaż, propaganda w dydaktyce szkolnej. „Kronik” Galla Anonima oraz „Kapuściński. Non-Fiction” A. Domosławskiego.

6. Średniowiecze – Słowianie (a romantyzm). Słowiański panteon bóstw zapomnianych. Materiały uzupełniające: architektura, malarstwo, film krótkometrażowy i muzyka („Katedra” Bagińskiego, obrazy Beksińskiego, utwór „Jaskółka” w wersji oryginalnej i nowoczesnej)

7. Klasyka w dydaktyce szkolnej. „Boska Komedia” – szkoła interpretacji (w kontekście analizy przestrzeni i czasu jako kategorii niezbędnych w rozumieniu tekstu literackiego)

8. Renesans – które tłumaczenia utworów polecać uczniom? Szekspir w przekładzie, „Makbet” i „Hamlet”. Monolog Hamleta w przekładzie: S. Barańczaka, A. Libery, M. Słomczyńskiego oraz P. Kamińskiego. Dodatkowo: ekranizacja „Kupca weneckiego” jako przykład dydaktycznego odwołania do bieżących zagadnień społeczno-politycznych.

9. Renesans – labirynty utwór Jana Kochanowskiego. Sztuka interpretacji w dydaktyce szkolnej.

10. Barok a oświecenie polskie – literatura a filozofia, literatura jako filozofia. Utwory Ignacego Krasickiego w kontekście możliwości dydaktycznych (materiał dodatkowy: bieżące nagrodzone filmy krótkometrażowe).

11. Oświecenie – wiele twarzy Woltera. Filozofia jako narzędzie niezbędne w dydaktyce szkolnej

12. Oświecenie: Czy istnieje jeden wariant tekstu hymnu narodowego? Utwór Józefa Wybickiego oraz jego warianty na przestrzeni dziejów w kontekście metodologii krytyki genetycznej.

13. Oświecenie – „Rękopis znaleziony w Saragossie” – proces tworzenia tekstu literackiego, historia przekładów, porównanie wydań papierowych, wydania hipertekstowego oraz e-boooka. Kontekst dydaktyczny: „koniec epoki białek kredy”.

14. Oświecenie: Literaci, edytorzy i nauczyciele wobec prądów literackich. Klasycyzm, sentymentalizm, romantyzm. „Sofiówka” S. Trembeckiego w edycji Adama Mickiewicza i Jerzego Snopka

15. Powtórzenie materiału. Źródła najnowszej wiedzy literackiej. Nauczyciel i jego kompetencje historyczno-literackie w dydaktyce szkolnej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30, sala 211
Piotr Ślusarczyk 14/15 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 16:45 - 18:15, sala 212A
Agata Wdowik 13/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Lokale w budynku Karowa 20
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.