Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Słynne wystąpienia minerałów (cz. 3) (słynne wystąpienia kamieni szlachetnych i ozdobnych) 1300-WSY12Z3O-OG
Wykład monograficzny (WYK-MON) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 80
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Duda, Rudolf; Rejl, Lubos - Przewodnik - kamienie szlachetne, Wydawnictwo Multico, Warszawa 1998

Hochleitner, Rupert - Kamienie szlachetne i ozdobne, Wydawnictwo Muza S.A., Warszawa 1995

Hutnik, Ryszard i inni - Vademecum zbieracza kamieni szlachetnych i ozdobnych, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1984

Krzywobłocka, Bożena; Krzywobłocka, Róża - Magia klejnotów, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1976

Maślankiewicz, Kazimierz - Kamienie szlachetne, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1982

Żaba, Jerzy - Ilustrowany słownik minerałów i skał, Wydawnictwo Videograf II, Katowice 2003.

Bauer, Max - Edelsteinkunde, Wydawnictwo Ch. Herm. Tauchnitz, Leipzig 1896

Baumgaertel, Vollstaedt - Edelsteine, Wydawnictwo Ferdinand Enke, Stuttgart 1982

Cipriani, Curzio; Borelli, Alessandro - Simon & Schuster's guide to gems and precious stones, Wydawnictwo A Fireside Book, New York 1992

Duda, Rudolf; Rejl, Lubos - Der Kosmos Edelsteinfuehrer, Wydawnictwo Franckh-Kosmos Verlags-GmbH, Stuttgart 1997

Hochleitner, Rupert - Edelsteine und Schmucksteine, Wydawnictwo GU Verlag, Muenchen 1994

Efekty uczenia się:

Efektem wykładu jest zapoznanie się studentów z ważnymi gospodarczo oraz kulturowo złożami kamieni szlachetnych i ozdobnych na całym świecie. Student (i studentka) styka się z zagadnieniami geologicznymi i mineralogicznymi, poznaje walory estetyczne surowca mineralnego oraz artystyczne wyrobów z niego. Po zakończeniu wykładów studenci potrafią (mam nadzieję) ocenić złożoność procesów powstawania omawianych kamieni szlachetnych i ozdobnych, uznają walory poznawcze i kulturowe poszukiwania i wydobywania oraz przetwarzania omawianych minerałów. Życzyłbym sobie, aby potrafili objaśnić na podstawowym poziomie, dlaczego kamienie szlachetne budziły i budzą zainteresowanie we wszystkich kręgach kulturowych i na każdym poziomie rozwoju społecznego.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagana obecność na wykładach (jest sprawdzana), ponadto przygotowanie opracowania pisemnego według wybranego tematu (jedno z omawianych wystąpień) na końcu semestru.

Zakres tematów:

Zakres tematów - zastąpić tekstem:

Przedstawione zostaną następujące wystąpienia kamieni szlachetnych i ozdobnych:

1) Malachit uralski

2) Kamienie szlachetne Brazylii (poza diamentami i szmaragdami)

3) Bursztyn - powstawanie i wystąpienia

4) Minerały marmurów z Carrary w Toskanii we Włoszech

5) „Zielona gorączka” - szmaragdy kolumbijskie i brazylijskie

6) Pegmatyty Anjanabonoina na Madagaskarze

7) Pegmatyty z Gilgit w Pakistanie

8) Diamenty brazylijskie

9) Rodonit uralski

10) Pegmatyt Urucum, Minac Gerais, Brazylia

11) Diamenty australijskie

12) Turmaliny ze stanu Maine w USA

13) Diamenty z Murfreesboro w Arkansas

14) Selenit uralski

Wykłady zawierają opisy wystąpień, procesów powstawania kamieni szlachetnych, charakterystykę wydobycia i liczne przykłady okazów ilustrowane zdjęciami. Pokazywane są także zdjęcia wyrobów z surowców, jakimi są kamienie szlachetne.

Metody dydaktyczne:

Bezpośredni kontakt słowny w sali dydaktycznej z prezentacjami przy pomocy rzutnika komputerowego.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy poniedziałek, 14:15 - 16:00, sala 1138
Andrzej Kozłowski 75/80 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Gmach Wydziału Geologii - Żwirki i Wigury 93
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.