Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozszczepy podniebienia i wargi. Opieka medyczno-logopedyczna 3007-L1B2RP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 42
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Jastrzębowska G., Kukała M., Zaburzenia mowy dzieci z rozszczepem podniebienia, [w:] Logopedia, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 1999, s. 191-201.

2. Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia, (pod red.) M.A. Hortis-Dzierzbickiej i E. Stecko, WUW, Warszawa 2005.

3. Pluta-Wojciechowska D., Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia, Ergo-Sum, Bytom 2008.

4. Pluta-Wojciechowska D., Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej. Dyslokacje, Ergo-Sum, Bytom 2010.

5. Pluta-Wojciechowska D., Mowa dzieci z rozszczepem podniebienia, Kraków 2011.

6. Rokitiańska M., Dziecko z rozszczepem wargi, wyrostka zębodołowego i podniebienia, Bydgoszcz 2010.

7. Styczek I., Logopedia, PWN, Warszawa 1983.

8. Wiśniewska B., Usprawnianie mowy dzieci z rozszczepem podniebienia, [w:] Podstawy neurologopedii, pod red. T. Gałkowskiego, E. Szeląg, G. Jastrzębowskiej, Opole 2005, s. 517-533.

Efekty uczenia się:

I. Po ukończeniu przedmiotu student posiada wiedzę na temat warunków anatomicznych oraz zaburzeń mowy u osób z rozszczepem wargi i/lub podniebienia.

Zna standardy postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w przypadku dzieci z rozszczepem oraz potrafi przygotować rzetelny program terapeutyczny.

II. Potrafi:

- ocenić odruchowe reakcje oralne;

- ocenić funkcje oddychania i funkcje pokarmowe;

- ocenić anatomiczno-czynnościowe warunki mowy;

- ocenić mimikę twarzy;

- ocenić rozwój sprawności artykulacyjnej oraz umiejętności komunikacyjnych;

- rozpoznać i opisać zaburzenia artykulacyjne;

- podjąć stosownie działania terapeutyczne i profilaktyczne.

III. Rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy z zakresie profilaktyki logopedycznej

Metody i kryteria oceniania:

Studenci przeprowadzą analizę porównawczą zaburzeń mowy przy różnych typach rozszczepu oraz przygotują plany terapeutyczne dostosowane do rodzaju zaburzenia.

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę przeprowadzonym w formie pisemnej lub ustnej.

Zakres tematów:

Na zajęciach poruszone zostaną m. in następujące zagadnienia:

Etiologia i patogeneza rozszczepów. Podział rozszczepów. Rozszczep a współistniejące wady rozwojowe. Wielospecjalistyczne leczenie dzieci z rozszczepem.

Rozwój mowy dzieci z rozszczepem. Cechy wymowy a warunki anatomiczne. Niewydolność podniebienno-gardłowa w rozszczepie podniebienia.

Zaburzenia artykulacji. Nosowanie – diagnoza, przyczyny, sposoby eliminacji. Artykulacja kompensacyjna. Współruchy mimiczne.

Wczesna interwencja logopedyczna. Ogólny cel i znaczenie wczesnej interwencji logopedycznej.

Logopedyczna terapia zaburzeń wymowy. Podstawowe warunki efektywności terapii. Etapy terapii.

Rodzaje ćwiczeń logopedycznych. Ćwiczenia podniebienia miękkiego i zwarcia podniebienno-gardłowego. Miejsce logopedy w wielospecjalistycznym leczeniu dzieci z rozszczepem.

Problemy psychospołeczne osób z rozszczepem.

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, wtorek (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30, sala 202
Natalia Siudzińska 40/42 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Lokale w budynku Karowa 20
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)