Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychiatria dziecięca 3007-L1A2PD
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 29
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Wolańczyk T., Komender J (red).: Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, PZWL, Warszawa 2005, 2013.

2. Namysłowska I.(red), Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa 2004, 2007, 2012.

3. Goodman R., Scott S. (red. Rabe-Jabłońska J.), Psychiatria dzieci i młodzieży, Wyd. Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2000.

4. Bilikiewicz A., Pużyński S., Rybakowski J., Wciórka J. Psychiatria, t. I:

5. Cepeda C.: Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Podręcznik kliniczny, Elsevier Urban & Partner, 2012

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

Student posiada wiedzę na temat psychopatologii zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego i ich klasyfikacji w systemach diagnostycznych. Posiada podstawową wiedzę na temat etiologii i mechanizmów powstawania zaburzeń emocjonalnych i behawioralnych w wieku rozwojowym, zaburzeń odżywiania, psychotycznych i afektywnych, metod ich diagnozowania, rokowania i podstaw leczenia.

W zakresie umiejętności:

Umie przewidzieć skutki postępowania pacjenta z określonymi zaburzeniami psychicznymi. Potrafi ocenić wpływ obecności zaburzeń rozwoju mowy na wtórne pojawienie się zaburzeń emocjonalnych u pacjenta oraz zróżnicować czy zaburzenia mowy są objawem innych zaburzeń i chorób psychicznych. Rozumie konieczność i potrafi podjąć współpracę z innymi specjalistami w celu zapewnienia pacjentowi multidyscyplinarnego systemu opieki. Dostosowuje swoje działania terapeutyczne do indywidualnych potrzeb pacjenta.

W zakresie kompetencji społecznych:

Współdziała w zespole interdyscyplinarnym z poszanowaniem godności i autonomii osób powierzonych opiece. Systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa i kształtuje umiejętność dążąc do profesjonalizmu. Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne.

Metody i kryteria oceniania:

obecność na wykładach

test jednokrotnego wyboru

zaliczenie na ocenę

Zakres tematów:

1. Psychopatologia rozwojowa.

2. Zaburzenia psychiczne specyficzne dla okresu wczesnego dzieciństwa: reakcja przystosowawcza, reakcja nerwicowa utrwalona, psychoza symbiotyczna, całościowe zaburzenia rozwojowe, zaburzenia nerwicowe, zespół dziecka krzywdzonego.

3. Zaburzenia psychiczne specyficzne dla okresu przedszkolnego: mutyzm wybiórczy, moczenie i zanieczyszczanie się, tiki, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne.

4. Zaburzenia psychiczne ujawniające się w okresie szkolnym: specyficzne zaburzenia rozwojowe umiejętności szkolnych, zespół hiperkinetyczny – ADHD, zaburzenia zachowania.

5. Zaburzenia psychiczne specyficzne dla okresu dorastania: jadłowstręt psychiczny, bulimia nervosa, próby samobójcze.

6. Zaburzenia psychotyczne u dzieci – schizofrenia.

Zaburzenia afektywne u dzieci i młodzieży (depresja, mania, choroba afektywna dwubiegunowa)

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacja multimedialna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:30 - 14:20, sala 602 (WUM)
29/32 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Warszawski Uniwersytet Medyczny ul. Żwirki i Wigury 61
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)