Literatura: |
1. Wolańczyk T., Komender J (red).: Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, PZWL, Warszawa 2005, 2013.
2. Namysłowska I.(red), Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa 2004, 2007, 2012.
3. Goodman R., Scott S. (red. Rabe-Jabłońska J.), Psychiatria dzieci i młodzieży, Wyd. Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2000.
4. Bilikiewicz A., Pużyński S., Rybakowski J., Wciórka J. Psychiatria, t. I:
5. Cepeda C.: Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Podręcznik kliniczny, Elsevier Urban & Partner, 2012
|
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy:
Student posiada wiedzę na temat psychopatologii zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego i ich klasyfikacji w systemach diagnostycznych. Posiada podstawową wiedzę na temat etiologii i mechanizmów powstawania zaburzeń emocjonalnych i behawioralnych w wieku rozwojowym, zaburzeń odżywiania, psychotycznych i afektywnych, metod ich diagnozowania, rokowania i podstaw leczenia.
W zakresie umiejętności:
Umie przewidzieć skutki postępowania pacjenta z określonymi zaburzeniami psychicznymi. Potrafi ocenić wpływ obecności zaburzeń rozwoju mowy na wtórne pojawienie się zaburzeń emocjonalnych u pacjenta oraz zróżnicować czy zaburzenia mowy są objawem innych zaburzeń i chorób psychicznych. Rozumie konieczność i potrafi podjąć współpracę z innymi specjalistami w celu zapewnienia pacjentowi multidyscyplinarnego systemu opieki. Dostosowuje swoje działania terapeutyczne do indywidualnych potrzeb pacjenta.
W zakresie kompetencji społecznych:
Współdziała w zespole interdyscyplinarnym z poszanowaniem godności i autonomii osób powierzonych opiece. Systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa i kształtuje umiejętność dążąc do profesjonalizmu. Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne.
|
Zakres tematów: |
1. Psychopatologia rozwojowa.
2. Zaburzenia psychiczne specyficzne dla okresu wczesnego dzieciństwa: reakcja przystosowawcza, reakcja nerwicowa utrwalona, psychoza symbiotyczna, całościowe zaburzenia rozwojowe, zaburzenia nerwicowe, zespół dziecka krzywdzonego.
3. Zaburzenia psychiczne specyficzne dla okresu przedszkolnego: mutyzm wybiórczy, moczenie i zanieczyszczanie się, tiki, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne.
4. Zaburzenia psychiczne ujawniające się w okresie szkolnym: specyficzne zaburzenia rozwojowe umiejętności szkolnych, zespół hiperkinetyczny – ADHD, zaburzenia zachowania.
5. Zaburzenia psychiczne specyficzne dla okresu dorastania: jadłowstręt psychiczny, bulimia nervosa, próby samobójcze.
6. Zaburzenia psychotyczne u dzieci – schizofrenia.
Zaburzenia afektywne u dzieci i młodzieży (depresja, mania, choroba afektywna dwubiegunowa)
|