WIEDZA (Absolwent za i rozumie: )
— oddziaływanie refleksji literaturoznawczej i językoznawczej na kierunki literackie i artystyczne w kulturze polskiej XX i XXI wieku, w tym szczególnie na rozwój dramatu i teatru
— specyfikę literaturoznawstwa polskiego w kontekście sytuacji nauk humanistycznych w Europie Środkowej i Wschodniej ze szczególnym odniesieniem do dyskusji poświęconych dramatowi i teatrowi
— specjalistyczną terminologię dramatologiczną i teatralną związaną z problematyką nowoczesności oraz w stopniu pogłębionym metody naukowe pozwalające na prowadzenie badań nad literaturą XIX, XX i XXI wieku
— powiązania filologii polskiej z innymi dziedzinami humanistyki podejmującymi refleksję nad procesami modernizacyjnymi w kulturze, w tym szczególnie dotyczącymi dramatu i teatru
— wpływ formacji modernistycznej na ukształtowanie się europejskiej i polskiej nauki o literaturze
— kierunki rozwoju i stanowiska współczesnych teorii na temat przemian zachodzących w kulturze XIX, XX i XXI wieku, szczególnie w odniesieniu do dramatu i teatru
UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi: )
— integrować wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych oraz efektywnie ją wykorzystywać w analizie historycznych i kulturowych uwarunkowań dramatu i teatru XIX, XX i XXI wieku
— wykorzystać zdobytą wiedzę historycznoliteracką, teoretycznoliteracką i komparatystyczną do identyfikowania luk w stanie badań oraz prowadzenia badań własnych nad twórczością wybranych dramatopisarzy, funkcjonowaniem środowisk i formacji artystycznych, zjawiskami szczegółowymi z zakresu poetyki historycznej i teoretycznej
— prowadzić analizę utworów literackich, właściwie identyfikując podejmowane w nich wzorce gatunkowe, narracyjne, wersyfikacyjne etc. oraz wysuwając uargumentowane hipotezy w sytuacji naruszania tych wzorców przez utwór
— stosować narzędzia interpretacji literatury z uwzględnieniem specyfiki dzieła, swoistości życia literackiego i zróżnicowania publiczności literackiej
— posługiwać się wybranym paradygmatem literaturoznawczym w celu analizy utworów dramatycznych lub rozwiązywania problemów teoretycznych dotyczących procesu historycznoliterackiego, poetyki, relacji między literaturą a życiem społecznym, filozofią, innymi sztukami etc.
— w zaangażowany i krytyczny sposób poruszać się wśród podstawowych znaków, pojęć i kategorii kultury współczesnej
— trafnie włączać zastane stanowiska teoretycznoliterackie i ustalenia historycznoliterackie do własnej argumentacji naukowej oraz posługiwać się poczynionymi ustaleniami analitycznymi w celu dyskusji ze stanem badań (K_U05, K_U06)
— identyfikować wczesne formy i prototypy idei nowoczesności w kulturze wcześniejszych epok
— uzupełniać własną wiedzę
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Absolwent jest gotowy do: )
— aktywnego i twórczego uczestnictwa w bieżącym życiu literackim i aktualnych wydarzeniach kulturalnych
— wyrażania zrozumienia dla skomplikowanych relacji literatura — polityka, literatura — historia zapisanych w tekstach literatury nowoczesnej
— wzięcia czynnego udziału w procesie budowania dialogu pomiędzy różnymi literaturami i kulturami, kształtować w ten sposób zmysł otwartości, stymulując rozwój tego rodzaju postaw wśród innych członków swojego środowiska
— kompetentnego i godnego reprezentowania kultury polskiej wobec przedstawicieli innych narodów i kultur
— ciągłego dokształcania się i rozwoju
— docenienia znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
— efektywnej pracy w zespole jako uczestnik pracy grupowej oraz jako jej koordynator
— komunikowania się z otoczeniem w zakresie przekazywania swej profesjonalnej wiedzy
|