Literatura: |
Niezbędną do zaliczenia podstawę kursu stanowić będą materiały dostępne na zajęciach.
Literatura uzupełniająca (nieobowiązkowa):
1. Berne I., 1984. Zajęcia w terenie, WSiP, Warszawa.
2. Kruszewski K. (red.), 1993. Sztuka nauczania, t. 1 i 2. PWN, Warszawa.
3. Kupisiewicz C., 2005. Podstawy dydaktyki, WSiP, Warszawa.
4. Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.). 2006. Pedagogika, t. 1 i 2, PWN, Warszawa.
5.Łobożewicz T., 1990. Krajoznawstwo i turystyka w szkole, WSiP, Warszawa.
6. Piskorz S., 1972. Jak realizować zadania dydaktyczno – wychowawcze podczas wycieczek geograficznych, biologicznych i krajoznawczych [w:] Materiały metodyczne do nauczania geografii i pracy krajoznawczej w szkole, Okręgowy Ośrodek Metodyczny, Kraków, s. 32-41.
7. Suchan A., 2003. Zajęcia terenowe w nauczaniu przyrody, SCE, Tarnów.
8. Tywoński K., 1977. Naucznie geografii regionalnej, WSiP, Warszawa.
9. Wuttke G., 1963. Ćwiczenia i wycieczki w nauczaniu geografii, PZWS, Warszawa.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
1. charakteryzuje założenia dydaktyczne przedmiotów przyroda i geografia w szkole podstawowej,
2. definiuje podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki czynnościowej (przedmiotowej),
3. omawia warsztat pracy nauczyciela przyrody i geografii w szkole podstawowej.
Umiejętności:
1. analizuje aktualną podstawę programową nauczania przyrody i geografii w szkole podstawowej i na jej podstawie tworzy rozkład nauczania i plan wynikowy.
2. analizuje podręczniki i zeszyty ćwiczeń przyrody oraz poradniki metodyczne dla nauczycieli, dokonuje wyboru uwzględniając specyfikę szkoły,
3. stosuje zróżnicowane formy, strategie nauczania, zasady nauczania i metody (szczególnie aktywizujące) dostosowane do celów i treści zajęć przedmiotowych,
4. projektuje lekcję i opracowuje konspekty lekcji przyrody i geografii, wykorzystuje i tworzy narzędzia hospitacji lekcji,
5. określa cele edukacyjne, tworzy standardy wymagań w ujęciu operacyjnym,
6. wykorzystuje różnorodne środki i pomoce dydaktyczne do wyjaśniania zjawisk i procesów przyrodniczych i społeczno-gospodarczych i kulturowych,
7. tworzy narzędzia do przeprowadzania ewaluacji zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego.
Kompetencje społeczne:
1. dostrzega misję zawodu nauczyciela w społeczeństwie i potrzebę przywrócenia etosu nauczyciela,
2. wykazuje postawę gotowości do pracy zespołowej w zespole nauczycielskim i kierowania pracą uczniów,
3. aktywnie korzysta z różnorodnych form, strategii nauczania, nowoczesnych metod i środków dydaktycznych. Wykazuje otwartą postawę wobec nowości rozwijających się nauk przyrodniczych,
4. dąży do ciągłego doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, podnoszenia kwalifikacji zawodowych w toku kształcenia ustawicznego.
|
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne – omówienie przebiegu i rozliczenia praktyk pedagogicznych
2. Metody waloryzacyjne w nauczaniu przyrody i geografii. Opracowanie konspektu lekcji prowadzonej metodą waloryzacyjną, ekspresyjną (2)
3. Projekty jako metoda realizacji zadań szkoły podstawowej. Opracowanie projektu badawczego do realizacji celów kształcenia przyrodniczego.(4)
4. Gry dydaktyczne na lekcji przyrody i geografii – sposób na uatrakcyjnienie nauki(2)
5. Techniki pomocne w procesie nauczania - uczenia się przyrody i geografii (analiza SWOT, mapy mentalne, śnieżna kula, drzewo decyzyjne i inne), (2)
6. Praca domowa uczniów; jej cele i funkcje. (2)
7. Wyniki kształcenia. Ocenianie. Sytuacje sprawdzania, jakość sprawdzania (rzetelność, trafność, obiektywizm). Sprawdzanie osiągnięć i ocena uczniów. Zasady oceniania, przedmiot, rodzaje i metody kontroli. Funkcje oceniania (2)
8. Wynikowy rozkład treści kształcenia (wykonanie wynikowego rozkładu treści kształcenia) (4)
9. Planowanie i standaryzacja testów dydaktycznych (wykonanie planu testu, konstruowanie testu, standaryzacja) (4)
10. Analiza statystyczna rzetelności zadań testowych.
11. Pomoce dydaktyczne: atlasy i podręczniki szkolne do przyrody i geografii w szkole podstawowe – ocena, funkcje (2)
12. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń
|