Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Akademia filmu awangardowego 1 3002-AFA19-OG
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 180
Limit miejsc: 150
Efekty uczenia się:

 Student zna najważniejszych twórców i najwybitniejsze

dzieła współczesnego, światowego kina awangardowego i

jego powiązania z filmem dokumentalnym

 Student zna najważniejsze nurty, zjawiska i twórców w

historii kina awangardowego i jego relacje ze sztuką filmu

dokumentalnego

 Student wie, na jakie zagadnienia społeczne i historyczne

odpowiadały filmy awangardowe i wykorzystujące środki

wypracowane na gruncie awangardy filmy dokumentalne

 Student zna kontekst historyczno-społeczno-kulturowy

współczesnego kina dokumentalnego oraz najczęściej

poruszaną w konkretnych filmach problematykę

 Student wie, przy użyciu jakich narzędzi teoretycznych i

analitycznych badać film awangardowy – zarówno jego

światowe realizacje jak i filmy powstałe w Polsce i odnoszące

się do rodzimego kontekstu

 Student rozumie funkcjonowanie i znaczenie wideo i

filmów awangardowych w różnych kontekstach kulturowych i

potrafi wykorzystać narzędzia analityczne przyswojone na

zajęciach w samodzielnym poszerzaniu wiedzy z zakresu

sztuki współczesnej wystawianej w warszawskich galeriach

Umiejętności:

 Student potrafi samodzielnie analizować filmy

awangardowe pod kątem zastosowanych w nich rozwiązań

formalnych i estetycznych

 Student potrafi samodzielnie analizować filmy

awangardowe i sztukę wideo w szerszym kontekście

historycznym i społecznym

 Student potrafi wykorzystać filmy awangardowe w pracy

10

naukowej, np. jako źródło do badań historycznych i

socjologicznych

 Student potrafi wskazać różnice i podobieństwa między

językiem kina awangardowego i fabularnego

Zakres tematów:

1. Kino Wielkiej Awangardy – film dadaistyczny i

surrealistyczny

Balet mechaniczny Fernanda Légera, 1924, 19’

Antrakt René Claira, 1924, 25’

Pies andaluzyjski Luisa Buñuela i Salvadora Dali’ego, 1929,

21’,

Złoty wiek Luisa Buñuela, 1930, 63’

2. Kino Wielkiej Awangardy – dokumentalny film

liryczny

Berlin, symfonia wielkiego miasta Waltera Ruttmanna, 1927,

79’

Człowiek z kamerą Dzigi Wiertowa, 1929, 80’

3. Miasto we współczesnym dokumentalnym eseju

filmowym - 21 x Nowy Jork Piotra Stasika

21 x Nowy Jork, reż. Piotr Stasik, 2016, 71’

4. Reżyserki Wielkiej Awangardy i ich twórczość we

współczesnym filmie dokumentalnym

Zaproszenie do podróży Germaine Dulac, 1927, 36’

Kochać Innego (Love Other: The Story of Claude Cahun and

Marcel Moore), reż. Barbara Hammer, 2006, 55’

5. Polska awangarda filmowa od lat 20. do lat 60. -

pionierskie realizacje polskiego filmu awangardowego

Przygoda człowieka poczciwego Franciszki Themerson i

Stefana Themersona, 1937, 10’

Apteka Bruce’a Checefsky’ego, 2001, 10’,

Drobiazg melodyjny tegoż, 2006, 6’,

Jalu Kurek - OR - Obliczenia rytmiczne Ignacego

Szczepańskiego, 1985, 4’

Był sobie raz…, reż. Walerian Borowczyk, Jan Lenica, 1957,

9’

Dom, reż. Walerian Borowczyk, Jan Lenica, 1957, 11’

6. Kino własne, home movies, wideodziennik / kino

amatorskie

Klucz do..., reż. Marcin Ziembiński, 1986, 16’

Przed zmierzchem, reż. Leszek Boguszewski, 1976, 7’

11

Mojave, reż. Wilhelm Sasnal¸ 2006, 6'

Rzeźbiarz z kamerą, reż. Marcin Giżycki, 2018, 29'

7. Kino amerykańskiej awangardy lat 20., 30. i 40. -

twórczość Mai Deren

In the mirror of Maya Deren, reż. Martina Kundlacek, 104’

Meshes of the Afternoon, reż. Maya Deren i Alexander

Hammid, 1943, 14'.

Ritual in Transfigured Time, reż. Maya Deren, 1946, 14',

8. Kino amerykańskiej i kanadyjskiej awangardy lat 20.,

30. i 40.

Manhattan Paula Stranda i Charlesa Sheelera 1921, 9’,

Rytmy światła (Light Rhythms) Francisa Bruguiere'a i Oswella

Blakestona 1930, 6’

Early abstractions, reż. Harry Smith, 1939–56, 23’,

Kochaj sąsiada swego (Neighbours), reż. Norman McLaren,

1952, 9’

9. Awangarda we współczesnych filmach

dokumentalnych: Beuys. Sztuka to rewolucja (Beuys),

reż. Andres Veiel

Beuys. Sztuka to rewolucja (Beuys), reż. Andres Veiel,

Niemcy 2017, 107 min.

10. Amerykańska awangarda filmowa – estetyka szoku

obyczajowego

Flaming Creatures Jacka Smitha, 162-163, 45 min.

Ognie sztuczne [Fajerwerski] Kenetha Angera, 1947, 20’,

Dyketactics, reż. Barbara Hammer 1973, 4 min.

Beautiful People, reż. David Wojnarowicz, 1987, 30 min.

Kiss, Empire, Blow job, Chelsea Girls Andy’ego Worhola

[fragmenty]

11. Amerykańska awangarda filmowa lat 1960-1980 -

twórczość Jonasa Mekasa, Stana Brakhage’a, Jacka

Smitha

Klatka, 1960, 64’ Jonasa Mekasa;

Walden. Dzienniki, szkice, notatki, 1969, 177’ Jonasa Mekasa;

[fragmenty?]

Mothlight Stana Brakhage’a, 1963, 4’

Early abstractions, reż. Harry Smith, 1939–56, 23’,

Tom, Tom the Piper’s Son Kena Jacobsa [fragment]

The Flicker Tony’ego Conrada, 1966 [fragment]

12. Awangarda we współczesnych filmach

dokumentalnych: Tony Conrad: tu i teraz (Tony

Conrad: Completely in the Present), reż. Tyler Hubby

Tony Conrad: tu i teraz (Tony Conrad: Completely in the

Present), reż. Tyler Hubby, USA, 96 min.

13. Awangardowe koncepcje i realizacje eksperymentów

filmowych Fluxusu

Fluxfilm Anthology

12

Twórcy prezentowanych filmów: Nam June Paik, Dick

Higgins, George Maciunas, Chieko Shiomi, John Cavanaugh,

James Riddle, Yoko Ono, George Brecht, Robert Watts,

Pieter Vanderbiek, Joe Jones, Eric Anderson, Jeff Perkins,

Wolf Vostell, Albert Fine, George Landow, Paul Sharits, John

Cale, Peter Kennedy, Mike Parr, Ben Vautier

14. Found footage jako technika awangardowych

realizacji we współczesnym kinie dokumentalnym

Dawson City: czas zatrzymany (Dawson City: Frozen Time),

reż. Bill Morrison, USA, 2017, 120 min.

Dowody w procesie ciał (Evidentiary Bodies) reż. Barbara

Hammer, USA, 2018, 15 min.

15. Awangardowa twórczość Chrisa Markera

Filar (La jeteé), reż. Chris Marker, 1962, 62 min.

Junkopia, reż. Chris Marker, 1981, 62 min.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy czwartek, 17:00 - 20:00, sala sala kinowa
Gabriela Sitek 149/150 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kino "Iluzjon"
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.