Przedmiot uzupełniający seminarium magisterskie - wykład, sem 2 3104-SMZ1PUMAGW2
Wykład (WYK)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 16 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Źródła archiwalne udostępniane przez prowadzącego oraz ogólnodostępne publikacje. Chustecki Józef, Byłem sołtysem w latach okupacji, (Warszawa: Książka i Wiedza, 1960) [fragmenty]. Ginczanka Zuzanna, *** („Non omnis moriar”). Klukowski Zygmunt, Zamojszczyzna, (Warszawa: Karta, 2007) t.1-2 [lub wydanie późniejsze; fragmenty]. Najder Marceli, Rewanż, (Warszawa: Karta, 2013) [fragmenty]. Perechodnik Calek, Spowiedź, (Warszawa: Karta, 2011) [lub wydania późniejsze]. Rubinowicz Dawid, Pamiętnik Dawida Rubinowicza, (Warszawa: Książka i Wiedza, 2005) [lub inne wydania]. Stroop Jürgen, Żydowska dzielnica mieszkaniowa w Warszawie już nie istnieje! [Es gibt keinen jüdischen Wohnbezirk in Warchau mehr!], (Warszawa: IPN, 2009). Szlengel Władysław, wybrane wiersze. Wieś polska 1939-1948. Matriały konkursowe, oprac. Krystyna Kersten, Tomasz Szarota, t. II (Warszawa: PWN, 1968) [fragmenty]. |
||
Efekty uczenia się: |
W trakcie zajęć studenci poznają różne rodzaje źródeł pisanych i niepisanych wykorzystywanych do badania Zagłady i życia codziennego w Polsce pod okupacją niemiecką oraz uczą się je analizować. Po zakończeniu zajęć, uczestnicy potrafią właściwie zidentyfikować oraz samodzielnie analizować źródła. Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie zajęć mogą być wykorzystywane w czasie prowadzenia własnych badań, ale także do świadomej, krytycznej lektury publikacji naukowych poświęconych Zagładzie i życiu społecznemu w Polsce pod okupacją niemiecką. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
obecność, przygotowanie do zajęć, aktywność – udział w dyskusjach, praca indywidualna |
||
Zakres tematów: |
W ramach zajęć jako źródła do badania Zagłady oraz życia codziennego w Polsce pod okupacją niemiecką omawiane będą m.in.: - fotografie i filmy dokumentalne, - relacje i pamiętniki, - dzienniki, listy, - dokumenty urzędowe wytworzone przez administrację niemiecką, - prasa, - poezja i literatura piękna, - dokumenty z archiwów kościelnych, - wywiady znajdujące się w dostępnych bazach: USC Shoah Foundation oraz United States Holocaust Memorial Museum, Fortunoff Video Archive for Holocaust Testimonies, Yahad-In Unum. - inne źródła niepisane (banknoty, znaczki pocztowe), - dokumenty powojennych procesów na podstawie Dekretu z 31 sierpnia 1944 r. o wymiarze kary dla faszystowsko-hitlerowskich zbrodniarzy winnych zabójstw i znęcania się nad ludnością cywilną i jeńcami oraz dla zdrajców Narodu Polskiego (tzw. procesy sierpniowe), - dokumentacja Centralnego Komitetu Żydów w Polsce oraz podległych mu komitetów żydowskich. W miarę możliwości, w ramach zajęć zostanie także zorganizowana wizyta studentów na cmentarzu żydowskim. Ostateczny zakres poruszanych zagadnień i źródeł analizowanych w czasie zajęć zostanie uzgodniony z uczestnikami kursu. |
||
Metody dydaktyczne: |
obecność, przygotowanie do zajęć, aktywność – udział w dyskusjach, praca indywidualna |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co druga sobota (nieparzyste), 8:00 - 9:30,
sala A |
Łukasz Krzyżanowski | 14/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Pomuzealny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.