Wiedza:
Student
- dostrzega wieloznaczność pojęcia „ekologia”, w szczególności jego wykładnię naukową i używaną języku potocznym, mediach etc. i rozumie różnicę pomiędzy ekologią rozumianą jako nauka podstawowa i ochroną środowiska jako nauką stosowaną. KW_01
- ma podstawową wiedzę o miejscu ekologii w biologii współczesnej i jej roli w wyjaśnianiu wzajemnych relacji pomiędzy organizmami a także pomiędzy organizmami a ich środowiskiem przyrodniczym. KW_01
- zna podstawowe pojęcia biologii ewolucyjnej i rozumie zasady, poziomy, czynniki i konsekwencje działania doboru naturalnego. KW_01
- rozumie pojęcie strategii ewolucyjnie stabilnej i istotę procesów optymalizacji ewolucyjnej, a także ich wpływ na kształtowanie cech historii życia i behawioru zwierząt. KW_02
- ma wiedzę o mechanizmach demograficznych w populacjach, w tym czynnikach decydujących o dynamice populacji zwierząt i populacji ludzkiej, oraz czynnikach określających granice ich wzrostu. KW_01
- rozumie procesy przepływu energii i krążenia materii w biosferze, uwarunkowania produktywności biologicznej, mechanizmy globalnych zmian klimatycznych, a także skutki antropogenicznej ingerencji w te procesy. KW_01
- ma podstawową wiedzę o ewolucji różnorodności biologicznej, jej strukturze, rozmieszczeniu, znaczeniu funkcjonalnym, współczesnych zagrożeniach, konsekwencjach zmian i sposobach ochrony. KW_01
- zna historię wpływu populacji ludzkiej na zasoby biosfery i sposoby wyrażania „impaktu” człowieka na środowisko. KW_03
- rozumie znacznie kryteriów etycznych, estetycznych i moralnych w wyznaczaniu priorytetów w ochronie przyrody i środowiska. KW_03, KW_04, KW_05
Umiejętności
- potrafi selekcjonować, interpretować i oceniać informacje medialne dotyczące zagadnień z zakresu szeroko rozumianej „ekologii”
- dostrzega różnice pomiędzy interpretacją zjawisk ekologicznych na gruncie nauk przyrodniczych z jednej strony i w kategoriach socjoekonomicznych, moralnych, etycznych, estetycznych itd. – z drugiej
- posiada podstawowe umiejętności pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu ekologii.
- potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w ocenie działań na rzecz ochrony przyrody i środowiska
- potrafi uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach na tematy ekologii i ochrony środowiska.
- potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej.
- potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim i angielskim.
- potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców.
- potrafi samodzielnie analizować teksty o charakterze naukowym z zakresu ekologii w języku polskim i angielskim.
Kompetencje
- rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów.
- rozumie podstawowe zasady i reguły metodologii nauk przyrodniczych.
- rozumie dynamikę postępu naukowego i rozumie jego związki z rozwojem kulturowym i społecznym.
- potrafi organizować dyskusję w grupie oraz zajmować w niej różne role (moderator, wykładowca, dyskutant).
|