Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia 3700-AZ-L1-10-EK
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 45
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Begon, M., Mortimer, M. 1989. Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin. PWRiL, Warszawa, 356 s.

Begon, M., Harper, J.L., Townsend, C.R., 1996. Ecology. Individuals, Populations, and Communities. 3. wyd., Blackwell, 876 s.

Krebs, Ch. J., 2011. Ekologia. PWN, Warszawa.

Lampert W. i U. Sommer 1996. Ekologia wód śródlądowych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mackenzie A, Ball A. S. i S. R. Virdee 2000. Krótkie wykłady. Ekologia. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Weiner, J. 2003. Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa.

Mannion A. M. 2001. Zmiany środowiska Ziemi. Historia środowiska przyrodniczego i kulturowego. Wydawnictwo naukowe PWN.

Pullin A. S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo naukowe PWN.

Futuyma D.H. 2008. Ewolucja. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 606 ss.

Krzanowska H., Łomnicki A., Rafiński J., Szarski H., Szymura J.M. 2002. Zarys mechanizmów ewolucji. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 415 ss.

Darwin, K. 1859. O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego

Coyne J. A. 2009. Ewolucja jest faktem. Prószyński i Ska

150 lat darwinowskiej teorii ewolucji (Red. Jan Kozłowski i Jacek Radwan), Kosmos 58 (3-4)

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student

- dostrzega wieloznaczność pojęcia „ekologia”, w szczególności jego wykładnię naukową i używaną języku potocznym, mediach etc. i rozumie różnicę pomiędzy ekologią rozumianą jako nauka podstawowa i ochroną środowiska jako nauką stosowaną. KW_01

- ma podstawową wiedzę o miejscu ekologii w biologii współczesnej i jej roli w wyjaśnianiu wzajemnych relacji pomiędzy organizmami a także pomiędzy organizmami a ich środowiskiem przyrodniczym. KW_01

- zna podstawowe pojęcia biologii ewolucyjnej i rozumie zasady, poziomy, czynniki i konsekwencje działania doboru naturalnego. KW_01

- rozumie pojęcie strategii ewolucyjnie stabilnej i istotę procesów optymalizacji ewolucyjnej, a także ich wpływ na kształtowanie cech historii życia i behawioru zwierząt. KW_02

- ma wiedzę o mechanizmach demograficznych w populacjach, w tym czynnikach decydujących o dynamice populacji zwierząt i populacji ludzkiej, oraz czynnikach określających granice ich wzrostu. KW_01

- rozumie procesy przepływu energii i krążenia materii w biosferze, uwarunkowania produktywności biologicznej, mechanizmy globalnych zmian klimatycznych, a także skutki antropogenicznej ingerencji w te procesy. KW_01

- ma podstawową wiedzę o ewolucji różnorodności biologicznej, jej strukturze, rozmieszczeniu, znaczeniu funkcjonalnym, współczesnych zagrożeniach, konsekwencjach zmian i sposobach ochrony. KW_01

- zna historię wpływu populacji ludzkiej na zasoby biosfery i sposoby wyrażania „impaktu” człowieka na środowisko. KW_03

- rozumie znacznie kryteriów etycznych, estetycznych i moralnych w wyznaczaniu priorytetów w ochronie przyrody i środowiska. KW_03, KW_04, KW_05

Umiejętności

- potrafi selekcjonować, interpretować i oceniać informacje medialne dotyczące zagadnień z zakresu szeroko rozumianej „ekologii”

- dostrzega różnice pomiędzy interpretacją zjawisk ekologicznych na gruncie nauk przyrodniczych z jednej strony i w kategoriach socjoekonomicznych, moralnych, etycznych, estetycznych itd. – z drugiej

- posiada podstawowe umiejętności pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu ekologii.

- potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w ocenie działań na rzecz ochrony przyrody i środowiska

- potrafi uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach na tematy ekologii i ochrony środowiska.

- potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej.

- potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim i angielskim.

- potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców.

- potrafi samodzielnie analizować teksty o charakterze naukowym z zakresu ekologii w języku polskim i angielskim.

Kompetencje

- rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów.

- rozumie podstawowe zasady i reguły metodologii nauk przyrodniczych.

- rozumie dynamikę postępu naukowego i rozumie jego związki z rozwojem kulturowym i społecznym.

- potrafi organizować dyskusję w grupie oraz zajmować w niej różne role (moderator, wykładowca, dyskutant).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu: egzamin (test) końcowy

Dopuszczalne dwie nieobecności na wykładach i jedna nieobecność na zajęciach terenowych (sposób uzupełnienia do negocjacji z prowadzącym, zależnie od tego, na których zajęciach zdarzyła się nieobecność)h

Zakres tematów:

Wykład:

Ekologia osobnika (autekologia0

Ekologia i demografia populacji

Gatunek i różnorodności biologiczna

Interakcje międzygatunkowe

Struktura i funkcjonowanie biocenozy

Ekologia ekosystemów

Ekologia krajobrazu

Zajęcia terenowe:

Różnorodność fauny wodnej w okresowych zbiornikach warszawskich. Community building i sukcesja sezonowa fauny wodnej w zbiornikach okresowych na tle czynników środowiskowych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 8:15 - 10:30, sala 2A
Piotr Dawidowicz, Paweł Koperski, Joanna Pijanowska 23/45 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Gmach Wydziału Biologii - Miecznikowa 1
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)