Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka literacka 3700-KON331-AL-OG
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 3
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Anderson, Sherwood. Miasteczko Winesburg: Obrazki Z życia W Stanie Ohio. Warszawa: Czytelnik, 1977.

Attridge, Derek. Singularity of Literature. London: Routledge, 2010.

Attridge, Derek. The Work of Literature. Oxford: Oxford UP, 2017.

Barnes, Julian, and Adam Szymanowski. Papuga Flauberta. Warszawa: Świat Książki, 2011.

Bolt, David. The Metanarrative of Blindness: A Re-reading of Twentieth-century Anglophone Writing. Ann Arbor: U of Michigan, 2016.

Burzyńska A. i M. P. Markowski (red.) Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków. 2007.

Cavell, Stanley. In Quest of the Ordinary: Lines of Criticism and Romanticism. Chicago: University of Chicago Press, 1998.

Coetzee, J. M. Foe. London: Penguin, 2010.

Conrad, Joseph, and Aniela Zagórska. U Kresu Sił. Warszawa: Fundacja Nowoczesna Polska, 2014.

Davies, David. Aesthetics and Literature. London: Continuum, 2007.

Genette, Gérard. Narrative Discourse: Gerard Genette. Oxford: Blackwell, 1979.

GILMAN, CHARLOTTE PERKINS. YELLOW WALLPAPER & OTHER STORIES. S.l.: ARCTURUS, 2018.

Hall, Alice. Literature and Disability. 2016.

Henry James. Daisy Miller: I Inne Opowiadania. Warszawa: Prószyński I S-ka, 2013.

Kierkegaard, Søren, and Alina Djakowska. O Pojęciu Ironii Z Nieustającym Odniesieniem Do Sokratesa. Warszawa: Wydaw. KR, 1999.

Kierkegaard, Søren. Albo - Albo. Warszawa: Panstwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982.

Leitch, Vincent B. The Norton Anthology of Theory and Criticism. New York: W.W. Norton, 2010.

Lévinas, Emmanuel. Całość i nieskończoność: Esej o zewnętrzności. PWN, 1998.

Newton, Adam Zachary. Narrative Ethics. Cambridge, MA: Harvard U, 1997. Schopenhauer, Arthur. ŚWIAT JAKO WOLA I PRZEDSTAWIENIE. PWN. 1995.

Singer, Peter, and Renata Singer. The Moral of the Story: An Anthology of Ethics through Literature. Malden, MA: Blackwell Pub., 2005.

Efekty uczenia się:

Absolwent

K_W01 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze P7S_WG Zakres i głębia

K_W02 zna i stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych P7S_WG Zakres i głębia

K_W04 zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów kultury P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki

K_W06 zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki

K_U04 potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania

K_U05 wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania

K_U07 potrafi przygotować prace pisemne spełniające wymogi stawiane pracom akademickim P7S_UO Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa

P7S_UK Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym

K_U08 potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym P7S_UK Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym

K_U10 potrafi przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców

P7S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób

K_K02 jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze P7S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego

K_K07 ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej P7S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia przedmiotu są następujące wymogi:

A) Obecność (2 nieobecności dozwolone, 2 kolejne muszą być odrobione, każda kolejna jest równoznaczna z niezaliczeniem przedmiotu).

B) Aktywność na zajęciach

C) Przygotowanie do zajęć (regularnie zadawane będą teksty filozoficzne, literackie i teoretyczne do przeczytania na każde zajęcia)

D) Złożenie referatu w wyznaczonym terminie (1200-1500 słów)

E) Zaprezentowanie referatu w czasie zajęć (podczas przedostatnich bądź ostatnich zajęć)

Zakres tematów:

1. Wstęp do problematyki przedmiotu i organizacji zajęć

2. (Roz)mowa Lévinasa, czyli, czy etyka poprzedza język?

3. Kierkegaarda koncepcja ironii

4. Etyka narracyjna

5. Jednostkowość literatury

6. Literatura między moralnością a etyką

7. Literatura a metanarracje niepełnosprawności

8. Kobieta, szaleństwo i tekst według Charlotte Perkins Gilman

9. Joseph Conrad i świadomość nowoczesna

10. Etyczny estetyzm Henry Jamesa

11. Dziwactwo: Sherwood Anderson

12. J.M. Coetzee: etyczność tekstu a polityka tożsamości

13. Julian Barnes a subiektywność

14. Prezentacja referatów studentów

15. Prezentacja referatów studentów wraz z podsumowaniem przedmiotu

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium. Dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych (filozoficznych, teoretycznych i literackich),

Indywidualny projekty studencki: referat pisemny (1200-1500 słów) i jego prezentacja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15, sala 08
Paweł Wojtas 3/3 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Dobra 72
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)