Literatura: |
1. B. Badziukiewicz, M. Sałasiński, ,,Vademecum wychowawcy", Warszawa 2005.
2. D. Johnson, ,,Podaj dłoń",przeł. B. Czarnecka, Warszawa 1992.
3. G. King, ,,Umiejętności terapeutyczne nauczyciela", przeł. J. Bartosik, Gdańsk 2003.
4. W. Sztander, ,,Rozmowy, które pomagają", Warszawa 1999.
5. A. Włodarczyk, ,,Styl terapeutyczny nauczyciela polonisty", Kraków 2007.
6. A. Guzik, I. Kołodziejek, ,,Klasa szkolna. Przestrzeń działania nauczyciela polonisty", Kraków 2013.
7. G. Poraj, ,,Od pasji do frustracji. Modele psychologicznego funkcjonowania nauczycieli", Łódź 2009.
|
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student:
W zakresie wiedzy:
-) zna podstawowe reguły i techniki rozmowy wspierającej,
-) wie, jak korzystać z umiejętności psychologicznych w pracy szkolnej,
-) zna reguły procesu grupowego,
-) wskazuje na specyfikę psychologiczną zawodu nauczyciela,
-) wskazuje na podstawową specyfikę funkcjonowania ucznia z trudnościami psychologicznymi.
W zakresie umiejętności:
-) potrafi przeprowadzić podstawową rozmowę wspierającą,
-) stosuje techniki rozmowy psychologicznej w podstawowym stopniu,
-) potrafi odczytywać podstawowe sygnały werbalne i pozawerbalne w komunikacji,
-) korzysta z recypatii
W zakresie kompetencji społecznych:
-) rozumie potrzebę ciągłego kształcenia umiejętności psychologicznych i samorozwoju w pracy nauczyciela,
-) zdaje sobie sprawę z konieczności współpracy z pedagogiem i psychologiem w trakcie pracy w szkole.
|
Zakres tematów: |
Trzy główne bloki tematyczne:
I: Umiejętności komunikacyjne (techniki rozmowy psychologicznej, parafraza, interpretacja, podążanie za rozmówcą, empatyczne reagowanie, pytania badawcze, klaryfikacja...),
II: Umiejętności pracy w grupie (odczytywanie ról grupowych, metody socjometryczne, role grupowe w klasie, specyfika klasy szkolnej jako grupy - dynamika, praca w przypadku przemocy w klasie, odrzucenia i izolacji),
III: Umiejętności pomocowe i interwencji kryzysowej (rozpoznawanie najważniejszych trudności uczniów w wieku szkolnym, prowadzenie rozmowy z uczniem w kryzysie, współpraca z rodzicami i gronem pedagogicznym).
Ze względu na zdalną formę zajęć, program może ulec pewnej modyfikacji.
|