Literatura: |
Podręczniki: M. Wąsowicz, Historia ustroju państw Zachodu. Zarys wykładu, Warszawa 2007; K. Sójka –Zielińska, Historia prawa, Warszawa 2006, J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak: Historia państwa i prawa polskiego, Warszawa 2009 (wybrane rozdziały);A. Ajnenkiel, Konstytucje Polski 1791-1992, Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: M. Wąsowicz, Prawo i obywatel. Rzecz o historyczno-prawnych korzeniach europejskiego standardu ustrojowego, Warszawa 2015; K. Sójka–Zielińska, Drogi i bezdroża prawa. Szkice z dziejów kultury prawnej Europy, Wrocław 2010; A. Pułło, Ustroje państw współczesnych, Warszawa 2007; A.Moniuszko, Prawo sądowe Rzeczypospolitej szlacheckiej (XVI –XVIII w.): zarys wykładu z wyborem źródeł, Warszawa 2017: http://naszestrony.eu/campidoglio/graph/srodki/sadownictwo-rp-sz.pdf
Ew. dodatkowo: W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego t. I: 966-1795, Warszawa 2010 lub 2012; A. Korobowicz, W. Witkowski: Historia ustroju i prawa polskiego (1772-1918), Warszawa-Kraków 2009; W. Witkowski: Historia administracji w Polsce 1764-1989, Warszawa 2007;
Źródła: M. Sczaniecki, Wybór źródeł do historii państwa i prawa w dobie nowożytnej, Warszawa 2001;
oraz inne pozycje monograficzne i źródłowe wskazywane na zajęciach.
|
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i instytucje z zakresu prawa publicznego (w tym konstytucyjnego) i ścieżki ich kształtowania (K_W07)
2. Zna ewolucję ustrojów głównych państw świata i rozumie przyczyny różnic ustrojowych, a w szczególności zna ewolucję metod tworzenia prawa, zarządzania państwem i wymiaru sprawiedliwości (K_W09; K_W02)
3. zna i rozumie przyczyny i skutki ewolucji ustrojowej Polski. (K_W09)
4. Zna genezę, naturę i kierunki rozwoju poszczególnych instytucji procesu sądowego, rozumie ich przyczyny i skutki (K_W13; K_W02)
5. Zna i rozumie kształtowanie się podstawowych pojęć i instytucji prawa karnego i ich rodowód (K_W13; K_W03)
Umiejętności:
1. potrafi dostrzec i prawidłowo zinterpretować
związki między zjawiskami prawnymi a innymi zjawiskami kulturowymi i społecznymi w perspektywie historycznej (K_U03)
2. potrafi wykorzystywać źródła historyczno – prawne i krytycznie je analizować, (K_U01; K_K01; K_K02)
3. potrafi posługiwać się metodą historyczno – prawną (K_U02).
4. potrafi porównywać, interpretować i rekonstruować instytucje prawne, wyjaśnić przyczyny i wskazywać skutki regulacji prawnych na przykładach historycznych z wykorzystaniem źródeł ( w szczególności orzecznictwa sądowego) (K_U03) .
|
Metody i kryteria oceniania: |
Do egzaminu końcowego dopuszczony/a jest student/ka, który/a zaliczyła ćwiczenia z przedmiotu. Egzamin – zasadniczo – w formie ustnej, dla chętnych: egzamin pisemny (klasyczny) lub „z otwartą książką”. Egzamin przedterminowy – dla osób, które zaliczyły ćwiczenia na minimum ocenę dobrą.
Możliwość zaliczenia przedmiotu poprzez zakwalifikowanie się do udziału w finale Ogólnopolskiej Olimpiady Historycznoprawnej
|
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny (z elementami dyskusji), przedstawianie problemów do rozwiązania, burza mózgów.
W semestrze zimowym wykład prowadzony będzie zdalnie (na platformie Kampus lub via Zoom), co - z natury rzeczy - ograniczy dyskusje. W semestrze letnim - jeśli zaraza minie - wyklad odbywać sie będzie w sali.
|