Język a kultura 3202-S1WJK12o-OG
Konwersatorium (KON)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | 15 | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Metody i kryteria oceniania: |
konwersatorium = 30 godzin (= 1 ECTS) samodzielne przygotowanie się do każdych zajęć: 15 x 1 godz. = 15 godz. przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego: 20 godzin RAZEM ok. 65 godzin 1. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40% 2. Test. Pytania: 24. Maksymalna liczba punktów: 96 (24x4) – 60% Punkty i oceny: 3,0 (dst) – punkty od 50 do 60 3,5 (dst+) – punkty od 61 do 70 4,0 (db) – punkty od 71 do 80 4,5 (db+) – punkty od 81 do 90 5,0 (bdb) – punkty od 91 do 96 Końcowa ocena 5! (bdb+): przygotowanie do wszystkich zajęć i ocena bdb z testu. Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I. |
||
Zakres tematów: |
Zakres tematów 1. Przedmiot i zakres badań etnolingwistyki. Miejsce etnolingwistyki w ogólnej klasyfikacji nauk. Powiązania z dyscyplinami pokrewnymi (językoznawstwo, semiotyka, psychologia, socjologia, antropologia, etnologia, etnografia, archeologia). 2. Język a kultura. Kulturowe funkcje języka. 3. Język a nauka: różnice między językowym (potocznym) a naukowym widzeniem świata. Taksonomie językowe taksonomie naukowe; kategoryzacja w języku. 4. Początki etnolingwistyki: Wilhelm von Humboldt, E. Sapir, B. L. Whorf, B. Malinowski, L. Weisgerber. 5. Relatywizm językowy i kulturowy (hipoteza E. Sapira i B. Whorfa). Etnolingwistyka współczesna – główne kierunki badań nurtu relatywistycznego i uniwersalistycznego. 6. Metafora i metonimia jako sposoby językowego ujmowania rzeczywistości. 7. Antropocentryzm (antropomorfizm, antropometryzm), egocentryzm, etnocentryzm. 8. Kategoryzacja (konceptualizacja) w języku. 9. Językowy obraz świata. Konotacje (leksykalne i encyklopedyczne). 10. Uniwersalia językowe. Elementarne jednostki semantyczne jako klucz do porównań międzykulturowych (badania A. Wierzbickiej). 11. Słownictwo uwarunkowane kulturowo (słowa-klucze). 12. Wybrane systemy kulturowe i ich językowe odzwierciedlenie (m.in. nazwy kolorów, nazwy pokrewieństwa, części ciała, nazwy roślin i zwierząt). 13. Kulturowe uwarunkowania w gramatyce. Płeć a kategoria rodzaju. Kategorie pojęciowe wyrażane słowotwórczo. 14. Kulturowe normy komunikacji – konwencjonalne wzorce zachowań językowych Rosjan na tle innych narodów. Skrypty kulturowe. |
||
Metody dydaktyczne: |
Elementy wykładu, heureza, dyskusja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 9:45 - 11:15,
sala 108 |
Magdalena Kuratczyk | 15/15 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.