Shakespeare teatralny i filmowy 3700-KON147-AL
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 45 | ||
Limit miejsc: | 24 | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura zalecana: Peter Brook, Wywołując (i zapominając) Szekspira, Wrocław 2006 Alicja Helman, Twórcza zdrada: Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998. Olga Katafiasz, Próby wrażliwości. Szekspirowskie ekranizacje Laurence'a Oliviera i Kennetha Branagha, Kraków 2005 Olga Katafiasz, Shakespeare I kino. Strategie adaptacyjne I ich konteksty społeczno-kulturowe, Kraków 2012. Russell Jackson (red.), The Cambridge Companion to Shakespeare on film, Cambridge 2010. Daniel Rosenthal, 100 Shakespeare Films, London 2007. James Shapiro (red.), Shakespeare in America. An Anthology from the Revolution To Now, New York 2014. Małgorzata Sugiera, Wariacje Szekspirowskie w powojennym dramacie europejskim, Kraków 1997 Shakespeare po polsku, red: M.Zelent, Ł.Jaroń, M.Pilas, Gdańsk 2016 Piotr Gruszczyński, Szekspir i uzurpator. Z Krzysztofem Warlikowskim rozmawia Piotr Gruszczyński, Warszawa 2007 Ślady Szekspira. Jego dzieło w literaturze i teatrze, Kraków 2018 |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA (K_W11, K_W14, K_W16) zna w pogłębionym zakresie różne metody interpretacji dzieł multimedialnych oraz ich analizy ikonograficznej i stylistycznej zna w pogłębionym i poszerzonym zakresie metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej rozumie wszystkie istotne związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym Umiejętności: (K_U05, K_U03, K_U01) potrafi w szerokim zakresie selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych potrafi w pogłębionym i szerokim zakresie dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym posiada umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej Kompetencje: (K_K04, K_K07, K_K09) rozumie swoją odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym kryterium będzie ocena przyswojenia sobie przez studenta podstawowych informacji z zakresu historii inscenizacji teatralnej i filmowej, a także kluczowych nazwisk wybitnych inscenizatorów Szekspira, wraz z umiejętnością przypisania ich do konkretnego okresu historycznego. |
||
Zakres tematów: |
-- zagadnienie inscenizacji filmowej i teatralnej -- tradycja teatru szekspirowskiego i filmu szekspirowskiego -- najważniejsi interpretatorzy Szekspira w kinie i teatrze XX wieku -- różnice w adaptowaniu komedii, tragedii i kronik historycznych -- Hamlet: inscenizacja wątpienia -- Romeo i Julia: inscenizacja miłości -- Otello: inscenizacja zazdrości -- postać Falstaffa jako bohatera szekspirowskiego w adaptacjach -- Makbet -- Ryszard III i Henryk V w kontekście politycznym Uwaga: poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z elementami konwersatorium |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy piątek, 15:00 - 17:15,
sala 9 |
Michał Mizera, Michał Oleszczyk | 24/24 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Dydaktyczny - Dobra 72 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.