Polskie narracje antysemickie 3104-JS-KON20-AMOL
Konwersatorium (KON)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
1. dyskusja pt. jak rozumiemy antysemityzm, jak opisać tę kategorię w wersji synchronicznej oraz diachronicznej - wstępne ustalenia. 2. Poliakov Leon, Antysemityzm tom.3 (fragmenty); 3. Umińska Bożena, Antysemityzm . Niezamknięta historia. 4. Neuger Leopold, Antysemickie wątki w polskim kanonie literackim, w: Teksty Drugie 2008, nr 6; Henryk Markiewicz, Przeciw nienawiści i pogardzie, w; Teksty Drugie 2004/6; Janion Maria, Bohater, spisek, śmierć (fragm.) 5. Domagalska Małgorzata, Zatrute ziarno. Proza antysemicka na łamach "Roli" (1883-1912). 6. Domagalska Małgorzata, Antysemityzm dla inteligencji? 7. Lipski Jan Józef, Idea Katolickiego Państwa Narodu Polskiego - fragm. , Rudnicki Szymon, Falanga (fragm.) 8. Gelber Mark H. Czym jest antysemityzm literacki? w: Jewish Social Studies, vol. 47, no. 1 (winter 1985), s. 1–20. + teksty literackie napisane w języku polskim w wiekach wcześniejszych czyli tradycja antysemickiego dyskursu - przykłady różnych narracji kultury 9. Umińska Bożena, Postać z cieniem 10. Brykczyński Paweł, Gotowi na przemoc, fragm. 11. Borwicz Michał M., Organizowanie wściekłości 12. Keff Bożena, Strażnicy fatum. Literatura dekad powojennych… 13. Zawadzka Anna, Żydokomuna; też - Leder Andrzej, Pomniki; Janicka Elżbieta, Corpus Christi, corpus delicti – nowy kontrakt narracyjny. 14. Głowiński Michał, Marcowe gadanie, Pismak 1863 roku; 15. teksty współczesne - obecność antysemityzmu w dyskursie publicznym po 1989 roku. |
||
Efekty uczenia się: |
1. Zaliczone konwersatorium sprawi, iż wiedza studenta o różnorodności kulturowej historii Polski zostanie poszerzona o znaczącą część. 2. Student będzie potrafił analizować zjawiska (literatura, ikonografia) dotyczące wyobrażeń i sposobów kreowania nowoczesnej wersji antysemickich stereotypów. 3. Społeczne kompetencje uczestnika zajęć zostaną wzbogacone, dzięki zdobytej wiedzy i przeczytanym lekturom; przyczyni się to do głębszej znajomość dziejów kultury oraz do bardziej otwartej postawy wobec odmienności kulturowych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny pracy studenta dokonuje się na podstawie jego bieżącej aktywności w trakcie trwania zajęć. Każda nieobecność powyżej dwóch w semestrze wymaga ustnego zaliczenia. |
||
Zakres tematów: |
1. Konstrukcja i przemiany historycznej kategorii narodu. 2. Obecność Żydów w dziejach polskiej kultury. 3. Zjawisko literatury polsko-żydowskiej. 4. Różnorodność żydowskiej tożsamości w diasporze europejskiej oraz amerykańskiej. 5. Literackie zapisy odmian tożsamości. 6. Rozmowy o współczesności. 7. Dokumenty filmowe – zapisy żydowskich losów. |
||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są w formie dyskusji z uczestnikami; dwukrotnie wspólnie obejrzymy filmy dokumentalne. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 15:00 - 16:30,
sala 12 |
Alina Molisak | 8/15 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Pomuzealny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.