Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Rodzina żydowska XVIII-XX w. Tradycja i zmiana 3104-JS-KON20-RZ
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

• Freezy ChaeRan, Jewish Marriage and Divorce in Imperial Russia, New England – Hanover 2002.

• Everyday Jewish Life in Imperial Russia, ed. by Freezy and Harris, Waltham 2013.

• Markowski Artur, Rodzina i gospodarstwo domowe Żydów suwalskich w pierwszej połowie XIX wieku, Warszawa 2008.

• Stampfer Shaul, Families, Rabbies and Education, Essays on Traditional Jewish Society in Eastern Europe, Liverpool 2010.

• Goldberg Jakub, Żydzi w społeczeństwie, gospodarce i kulturze Rzeczypospolitej szlacheckiej, Kraków 2012.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniane będę poszczególne zadania oraz aktywność w czasie dyskusji. Dopuszczona jest jedna nieobecność, wszystkie pozostałe należy zaliczyć w sposób ustalony z prowadzącym.

Zakres tematów:

1. Jeden kierunek – wiele ścieżek. Wprowadzenie

2. Tradycjonaliści, maskile i olim hadaszim – prawne aspekty studiów nad rodziną (Halacha, Shulhan Aruh, kodeksy cywilne)

3. Kontrakty i umowy dot. rodziny (tnaim i ketuby)

4. Typologia Petera Lasletta: warunki stosowania (spisy gospodarstw domowych)

5. Czy kest był powszechnym zjawiskiem w rodzinach żydowskich? (spisy gospodarstw domowych)

6. Żydowskie gospodarstwo domowe – charakterystyka

7. Cykl życia (urodzenia, małżeństwa, zgony) (akta stanu cywilnego - źródła)

8. Jakie prawa rządziły cyklem życia jednostki w rodzinie żydowskiej? (akta stanu cywilnego – metody agregatywne)

9. Płodność w rodzinach żydowskich (akta stanu cywilnego, metoda L. Henry`ego)

10. Rodzina żydowska – charakterystyka

11. Seksualność, intymność, emocje (autobiografie)

12. Czy szata na pewno zdobi człowieka: akulturacja (fotografie)

13. Kres jidisze mame i nowe modele relacji rodzinnych (memuarystyka)

14. Krezusi i biedacy. Co posiadała rodzina żydowska i jak wpływało to na relacje rodzinne? (testamenty i inwentarze)

15. Rodzina i pamięć historyczna (sagi rodzinne i księgi pamięci)

Metody dydaktyczne:

Analiza źródeł, dyskusja, rozmowa nauczająca, realizowanie krótkich zadań z wykorzystaniem źródeł historycznych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy piątek, 9:45 - 11:15, sala 4
Artur Markowski 6/8 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Pomuzealny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.