Literatura: |
obowiązkowa
1. materiały opracowane przez prowadzącego zajęcia i/lub podręcznik wybrany przez prowadzącego
2. Auerbach M., Golias M., Gramatyka Grecka, Warszawa 1985.
3. Jurewicz O., Słownik Grecko―Polski, t. 1―2, Warszawa 2000.
uzupełniająca
1. podręczniki:
M. Mikuła, M. Popiołek, Hellenes esmen pantes, Warszawa 2017
M. Borowska, Mormolyke, Warszawa 1996
Korusowie A. K., Hellenike glotta, Warszawa 1994
Dłuska M., Strzelecki W., Metryka grecka i łacińska, Wrocław 1959
2. gramatyki:
Menge H., Repetitorium der griechischen Syntax, różne wydania
Smyth H. W., Greek Grammar, różne wydania
3. słowniki:
Marinone N., Słownik fleksyjnych form czasowników greckich, Bydgoszcz 2001
Słownik grecko-polski, pod red. Z. Abramowiczównej
Liddell-Scott-Jones, A Greek-English Lexicon, różne wydania
|
Efekty uczenia się: |
Student
w zakresie wiedzy
– zna historię powstania i rozwoju języka greckiego (K_W02/P6S_WG);
• zna gramatykę i leksykę języka greckiego w stopniu podstawowym (K_W02/P6S_WG);
– zna utwory literackie poznawane na zajęciach oraz ich autorów (K_W01/P6S_WG);
– zna miary wierszowe niezbędne do lektury tekstów omawianych na zajęciach (K_W06/P6S_WG).
w zakresie umiejętności
– tworzy i rozpoznaje formy gramatyczne z zakresu zrealizowanego materiału (K_U08/ P6S_UW)
– samodzielnie analizuje spotkane w tekstach formy (K_U08/ P6S_UW)
– samodzielnie pracuje ze słownikiem grecko-polskim i słownikiem grecko-angielskim Liddela, Scotta i Jonesa (K_U08/ P6S_UW)
– tłumaczy proste teksty, w których zakres użytych form tylko sporadycznie przekracza zakres zrealizowanego materiału (K_U08/ P6S_UW)
– rozpoznaje podstawowe miary metryczne w poezji greckiej (K_U07/ P6S_UW)).
w zakresie kompetencji społecznych
– ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01/P6S_KK);
- samodzielnie pracuje nad pogłębianiem swojej wiedzy (K_K01/P6S_KK);
- docenia wagę kultury starożytnej Grecji i Rzymu w rozwoju kultury europejskiej (K_K04,5/P6S_KO).
|
Zakres tematów: |
1. alfabet, akcent, wymowa
2. deklinacje rzeczowników i przymiotników I-III
3. zaimki osobowe, dzierżawcze, względne, pytajne, nieokreślone
4. praesens – ind., inf., imperat., part., coni. i opt. act., med.-pass.koniugacji I
5. praesens – ind., inf., imperat., part., coni. i opt. act., med.-pass. koniugacji II
6. imperfectum act., med.-pass. koniugacji I i II
7. aoryst I i II – ind., inf., part., coni. i opt. act., med., pass. (bez aor. II pass.)
8. futurum – ind., inf., part., opt. act., med., pass.
9. czasowniki kontrahowane – praesens, impf. act., med.-pass.
10. formy podstawowe
11. participia – funkcje, w tym gen. abs.
12. infinitivus – użycie, w tym ACI, NCI
13. wybrane funkcje przypadków, w tym gen. partitivus, dat. possessivus, acc. duplex, gen. comparativus
14. przymiotniki – stopniowanie
15. przysłówki – tworzenie, stopniowanie
16. elementy metryki: trymetr jambiczny, heksametr daktyliczny, dystych elegijny
Kolejność wprowadzania materiału ustala prowadzący zajęcia. W zależności od stopnia zaawansowania studentów dopuszczalne są odstępstwa od przedstawionego programu (por. sylabus dla roku II).
|