Semestr I grupa I:
I Zajęcia wstępne (1 zajęcia): przedstawienie tematyki zajęć, szczegółowych warunków zaliczenia i zapoznanie uczestników zajęć z najważniejszymi pomocami do zajęć (encyklopedie, atlasy, podręczniki, internetowe bazy danych).
II Stan zachowania antycznej literatury (1 zajęcia):
tradycja rękopiśmienna; tradycja bezpośrednia i pośrednia; kryteria zachowania się bądź zaginięcia poszczególnych dzieł.
Literatura: B. Bravo & E. Wipszycka, „Wprowadzenie do źródłoznawstawa antycznego“, w: Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1982, t. I, ss. 9-37 (UWAGA! Podane zostało zw. stare wydanie Vademecum, nie to z 2001!);
III. Instytucje polityczne w świecie Homera (4 zajęcia)
Źródła: Homer, Iliada, w tłum. K. Jeżewskiej bądź I. Wieniewskiego; II księga Odysei (tłum. J. Parandowskiego)
Literatura: J. Łanowski, Wstęp do Iliady w przekładzie K. Jeżewskiej (seria Biblioteki Narodowej, wydania od 1986 roku); E. Wipszycka, B. Bravo, Historia starożytnych Greków, t. I, ss. 118-126 oraz 115-117; B. Patzek, Homer i jego czasy, Warszawa 2007, ss. 9-65; L. Trzcionkowski, „Historyczne aspekty eposu homeryckiego”, [w:] Literatura Grecji starożytnej, t. I: Epika-liryka-dramat , red. H. Podbielski, Lublin 2005, ss. 41-66; B. Bravo, „Polis u Homera”, w: Świat antyczny. Stosunki społeczne, ideologia-i polityka, religia. Studia ofiarowane l Bieżuńskiej-Małowist, Warszawa 1988, ss. 17-65.
Zajęcia 1: Postać Homera, datowanie eposów, starożytne i współczesne spory wokół Homera, literatura ustna czy pisana? Epos jako źródło historyczne. Co to jest rzeczywistość Homerowa?
Zajęcia 2 i 3: pełna kwerenda Homera (na tych zajęciach konieczna znajomość .
Zajęcia 4.: Epos jako źródło historyczne.
IV Wojny perskie w greckiej tragedii (3 kolejne zajęcia).
Źródła: Ajschylos, „Persowie” przekład S. Srebrnego bądź R. Chodkowskiego); Herodot, „Dzieje”, księga VIII (przebieg bitwy pod Salaminą).
Literatura: o Herodocie w: Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I/II, Warszawa 2001, ss. 71-73; B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. I, Warszawa 1988, ss. 259-295 ( wojnach perskich; szczególnie ss. 282-284 o bitwie pod Salaminą); R. Chodkowski, Ajschylos i jego tragedie, Lublin 1994, ss. 33-65; O. Taplin, Grecka tragedia w działaniu, 2004.
Problemy:
- Kiedy została wystawiona tragedia Ajschylosa?
- Sceniczność Persów.
- Dwór króla perskiego.
- Analiza przebiegu wydarzeń w mowie posłańca w tragedii.
- Obraz Persów w tragedii Ajschylosa u Herodota.
- Bitwa pod Salaminą – obraz w tragedii i relacja Herodota.
V. Żony, prostytutki, hetery…(4 kolejne zajęcia)
Źródła: wybrane malowidła wazowe przedstawiające: sceny sympozjonalne z udziałem heter; prostytutki; żony-obywatelki;
Platon, Uczta (w dowolnym tłumaczeniu, W. Witwickiego, E. Zwolskiego [Biesiada] bądź A. Serafina;
Ajschines, Przeciw Timarchosowi” w: Ajschines, Mowy, przeł. W. Lengauer, Warszawa 2004.
Lizjasz, Mowy (Mowa I), przełożył, opracował i wstepem poprzedził R. Turasiewicz, Kraków 1998;
Literatura: K.J. Dover, Homoseksualizm grecki, Kraków 2004, ss. 31-132; W. Lengauer, Eros Greków, Kraków 2023, ss. 133-228; A. Wolicki, „Retoryka i cudzołóstwo. Uwagi w Obronie w sprawie zabójstwa Eratosthenesa Lizjasza“, w: Timai. Studia poświęcone Włodzimierzowi Lengauerowi przez uczniów i młodszych kolegów z okazji Jego 60. Urodzin, Warszawa 2009, ss. 186-231.
VI. Lysistrate - kapłanka Ateny Polias (2 kolejne zajęcia).
Źródła: uczestnicy otrzymają tłumaczenie inskrypcji IG II(2) 776=IG II(3) 1026.
Literatura: (o epigrafice greckiej) B. Bravo, A. Wolicki, „Epigrafika“ w: Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu. Źródłoznawstwo starożytności klasycznej I/II, Warszawa 2001, ss. 131-186.
Problemy: 1. Inskrypcje i ich wydania; Epigrafika jako źródło historyczne – jakie informacje przynoszą greckie inskrypcje?; 3. Lektura i analiza tekstu inskrypcji.
|