Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kompetencje komunikacyjne u dzieci 3007-L-S3ES2
Seminarium licencjackie (SEM-LIC) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: 11
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Emiluta-Rozya, Danuta, 2007, Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy, „Poradnik językowy”, nr 8, s. 54-65.

Grabias, Stanisław, 1997, Mowa i jej zaburzenia [w:] „Audiologia” t. X, s. 9 – 36.

Grabias, Stanisław, 2001, Język w zachowaniach społecznych, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kaczorowska-Bray, Katarzyna, 2012, Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną [w:] Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną, red. J. J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia Universalis.

Kuszak, Kinga, 2011, Kompetencja komunikacyjna dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Porayski-Pomsta, Józef, 1993, Umiejętności komunikacyjne i językowe dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa.

Porayski-Pomsta, Józef, 2007, Mowa dziecka jako przedmiot badań, „Poradnik Językowy”, 8, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 3-25.

Porayski-Pomsta, Józef, 2015, O rozwoju mowy dziecka dwa studia, Warszawa, Dom Wydawniczy Elipsa.

Markiewicz, K., 2004, Możliwości komunikacyjne dzieci autystycznych, Lublin.

Sadowska E., 2011, Zaburzenia komunikacji w autyzmie – podstawowe trudności diagnozy i terapii logopedycznej, [w:] Poradnik Językowy, 9(688).

Sadowska E., 2020, Zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem. Wpływ deficytów kompetencji komunikacyjnej na sposób porozumiewania się dzieci z autyzmem, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

- posiada podstawową wiedzę na temat etiologii zaburzeń psychicznych u dzieci, w tym w szczególności autyzmu wczesnodziecięcego, ADHD, zaburzeń zachowania i innych zaburzeń wieku rozwojowego; zna kryteria diagnozowania zaburzeń psychicznych u dzieci;

Umiejętności:

- umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, psycholingwistyki, psychologii, pedagogiki i logopedii oraz medycyny do formułowania ocen i sądów dotyczących mowy, poziomu jej rozwoju i zaburzeń, programowania postępowania terapeutycznego itp.; umie samodzielnie zdobywać informacje i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii;

- umie samodzielnie pogłębiać wiedzę i rozwijać umiejętności, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;

- umie zaprezentować własne wątpliwości, sugestie, pomysły, interpretacje, popierając je merytoryczną argumentacją z wykorzystaniem wybranych ujęć teoretycznych i poglądów różnych autorów;

Kompetencje społeczne:

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ich uzupełniania i doskonalenia i potrafi to robić; dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji;

- dostrzega, poprawnie rozpoznaje i rozstrzyga problemy związane z lingwistycznymi aspektami zaburzeń mowy;

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności), aktywność na zajęciach, przygotowywanie wystąpień, przygotowanie konspektu pracy, przygotowanie i prezentacja fragmentów pracy.

Zakres tematów:

Praca naukowa - najważniejsze informacje

Kwerenda biblioteczna - ważny etap pracy badacza

Metodologia badań własnych - omówienie najważniejszych informacji

Konspekt pracy

Planowanie badań własnych

Elementy pracy naukowej

Prezentacja wyników badań własnych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:30 - 13:00, sala 211
każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala 212A
Elżbieta Sadowska 11/11 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Lokale w budynku Karowa 20
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)