Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu i technika mówienia w komunikacji dydaktycznej - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-EGTM-KKPN-B-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emisja głosu i technika mówienia w komunikacji dydaktycznej - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela
Jednostka: Uniwersytet Warszawski
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Niewypełnienie ww. dokumentów oznacza rezygnację z zajęć.

Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem:

- wypełnienie przed rozpoczęciem pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP (online). Link do ww. dokumentów zostanie przesłany uczestnikom mailowo.

- wypełnienie przed rozpoczęciem pierwszych zajęć pre-i post-testu (online) służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji). Link do ww. dokumentów zostanie przesłany uczestnikom mailowo.

W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich.

Niektóre z ćwiczeń wykonywanych przez uczestników podczas warsztatów będą nagrywane (wideo) i omawiane na forum grupy. Zapisanie się na zajęcia jest równoznaczne ze zgodą na nagrywanie i odtwarzanie (wyłącznie podczas tych warsztatów) fragmentów wypowiedzi.

Na warsztatach potrzebny będzie wygodny strój, karimata, lusterko, słomka do napojów, butelka z wodą, korek od butelki wina.


Skrócony opis:

Zajęcia służą rozwijaniu umiejętności efektywnego posługiwania się głosem w komunikacji dydaktycznej. Spotkania mają charakter warsztatowy. Uczestnicy wykonują ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne mające na celu osiągnięcie barwy, nośności głosu oraz wyrazistości artykulacyjnej optymalnej do przekazywania treści dydaktycznych.

W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. Jeżeli student nie spełnia tego kryterium, zostanie poproszony o wyrejestrowanie z zajęć.

Pełny opis:

Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Niewypełnienie obligatoryjnej dokumentacji projektowej przed rozpoczęciem drugich zajęć oznacza rezygnację z zajęć, a tym samym student zostanie poproszony o wyrejestrowanie się z nich.

W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. Jeżeli student nie spełnia tego kryterium, zostanie poproszony o wyrejestrowanie z zajęć.

Zajęcia służą pogłębianiu umiejętności efektywnego posługiwania się głosem w zawodowej komunikacji dydaktycznej. Wykonywane ćwiczenia mają na celu uzyskanie kompetencji niezbędnych do wyrazistego, prawidłowego intonacyjnie, odpowiednio ekspresyjnego oraz poprawnego pod względem fonacyjnym przekazywania treści nauczania. Uczestnictwo w warsztacie przyczyni się również do doskonalenia ogólnych kompetencji komunikacyjnych (praca w grupach, prezentowanie wystąpień, formułowanie konstruktywnych uwag).

Spotkania mają charakter warsztatowy. Uczestnicy wykonują ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne mające na celu osiągnięcie barwy, nośności głosu oraz wyrazistości artykulacyjnej optymalnej do przekazywania treści dydaktycznych. Przed pierwszym spotkaniem uczestnicy zostaną poproszeni o przygotowanie 3-minutowej wypowiedzi ustnej o charakterze dydaktycznym, która będzie stanowiła materiał do pracy emisyjno-artykulacyjnej podczas warsztatów. Ponieważ niektóre ćwiczenia oddechowe i fonacyjne będą wykonywane w pozycji leżącej, niezbędna będzie karimata lub ręcznik. Do kontroli ćwiczeń artykulacyjnych potrzebne będzie małe lusterko. Podczas warsztatów wykorzystywana będzie również słomka do napojów oraz korek od butelki wina.

Literatura:

Ciecierska-Zajdel B., (2020), Trening głosu, Warszawa

Dunaj B. (2006), Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski LXXXVI 3, s. 161-172

Kaczmarek B.,(2009), Misterne gry w komunikację, Lublin

Karpowicz T. (2012), Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, r. Wymowa, Warszawa, s.15-58

Leary M., (2010), Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk

Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, Kraków

Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk

Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, (1993), red. W. Lubaś, S. Urbańczyk, Kraków-Katowice

Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, (2020), red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk

Rusinek M., Załazińska A., (2018), Jak się dogadać czyli retoryka codzienna, Kraków

Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk

Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Gdańsk

Walczak- Deleżyńska M., (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław

Wasylczyk P., (2017), Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, Warszawa

Załazińska A., (2016), Podstawy autoprezentacji, [w:] Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, s. 364-387

Efekty uczenia się:

Student:

Zna:

najczęstsze błędy emisyjne i artykulacyjne zakłócające komunikację dydaktyczną

ćwiczenia pomagające w korygowaniu błędów emisyjnych i artykulacyjnych w komunikacji dydaktycznej

Umie:

rozpoznawać błędy emisyjne i artykulacyjne w komunikacji dydaktycznej

wykonywać ćwiczenia pomagające w korygowaniu błędów emisyjnych i artykulacyjnych w komunikacji dydaktycznej

eliminować błędy we własnych wypowiedziach o charakterze dydaktycznym

Rozumie:

znaczenie prawidłowej emisji głosu oraz wyrazistej artykulacji w komunikacji dydaktycznej

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia zajęć:

- obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań

- wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (online), gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć

- wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć

Ocena pracy podczas zajęć: aktywne wykonywanie ćwiczeń (50% oceny końcowej).

Ocena sprawności realizacji końcowego wystąpienia ustnego: stopień uwzględnienia uwag korekcyjnych otrzymanych podczas warsztatów (50% oceny końcowej).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)