Emisja głosu i technika mówienia w komunikacji dydaktycznej - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-EGTM-KKPN-B-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu i technika mówienia w komunikacji dydaktycznej - Klinika Kariery przyszłego nauczyciela |
Jednostka: | Uniwersytet Warszawski |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Niewypełnienie ww. dokumentów oznacza rezygnację z zajęć. Warunkiem udziału w zajęciach jest zatem: - wypełnienie przed rozpoczęciem pierwszych zajęć deklaracji oraz oświadczenia uczestnika projektu finansowanego w ramach Programu ZIP (online). Link do ww. dokumentów zostanie przesłany uczestnikom mailowo. - wypełnienie przed rozpoczęciem pierwszych zajęć pre-i post-testu (online) służącego ocenie przyrostu kompetencji (bilans kompetencji). Link do ww. dokumentów zostanie przesłany uczestnikom mailowo. W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. Niektóre z ćwiczeń wykonywanych przez uczestników podczas warsztatów będą nagrywane (wideo) i omawiane na forum grupy. Zapisanie się na zajęcia jest równoznaczne ze zgodą na nagrywanie i odtwarzanie (wyłącznie podczas tych warsztatów) fragmentów wypowiedzi. Na warsztatach potrzebny będzie wygodny strój, karimata, lusterko, słomka do napojów, butelka z wodą, korek od butelki wina. |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą rozwijaniu umiejętności efektywnego posługiwania się głosem w komunikacji dydaktycznej. Spotkania mają charakter warsztatowy. Uczestnicy wykonują ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne mające na celu osiągnięcie barwy, nośności głosu oraz wyrazistości artykulacyjnej optymalnej do przekazywania treści dydaktycznych. W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. Jeżeli student nie spełnia tego kryterium, zostanie poproszony o wyrejestrowanie z zajęć. |
Pełny opis: |
Zajęcia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5 i z tego powodu studenci zobowiązani są do wypełnienia dokumentacji projektowej. Niewypełnienie obligatoryjnej dokumentacji projektowej przed rozpoczęciem drugich zajęć oznacza rezygnację z zajęć, a tym samym student zostanie poproszony o wyrejestrowanie się z nich. W zajęciach uczestniczyć mogą wyłącznie studenci drugiego lub trzeciego roku studiów licencjackich, pierwszego lub drugiego roku studiów magisterskich oraz czwartego lub piątego roku studiów jednolitych magisterskich. Jeżeli student nie spełnia tego kryterium, zostanie poproszony o wyrejestrowanie z zajęć. Zajęcia służą pogłębianiu umiejętności efektywnego posługiwania się głosem w zawodowej komunikacji dydaktycznej. Wykonywane ćwiczenia mają na celu uzyskanie kompetencji niezbędnych do wyrazistego, prawidłowego intonacyjnie, odpowiednio ekspresyjnego oraz poprawnego pod względem fonacyjnym przekazywania treści nauczania. Uczestnictwo w warsztacie przyczyni się również do doskonalenia ogólnych kompetencji komunikacyjnych (praca w grupach, prezentowanie wystąpień, formułowanie konstruktywnych uwag). Spotkania mają charakter warsztatowy. Uczestnicy wykonują ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne mające na celu osiągnięcie barwy, nośności głosu oraz wyrazistości artykulacyjnej optymalnej do przekazywania treści dydaktycznych. Przed pierwszym spotkaniem uczestnicy zostaną poproszeni o przygotowanie 3-minutowej wypowiedzi ustnej o charakterze dydaktycznym, która będzie stanowiła materiał do pracy emisyjno-artykulacyjnej podczas warsztatów. Ponieważ niektóre ćwiczenia oddechowe i fonacyjne będą wykonywane w pozycji leżącej, niezbędna będzie karimata lub ręcznik. Do kontroli ćwiczeń artykulacyjnych potrzebne będzie małe lusterko. Podczas warsztatów wykorzystywana będzie również słomka do napojów oraz korek od butelki wina. |
Literatura: |
Ciecierska-Zajdel B., (2020), Trening głosu, Warszawa Dunaj B. (2006), Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski LXXXVI 3, s. 161-172 Kaczmarek B.,(2009), Misterne gry w komunikację, Lublin Karpowicz T. (2012), Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, r. Wymowa, Warszawa, s.15-58 Leary M., (2010), Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, Kraków Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, (1993), red. W. Lubaś, S. Urbańczyk, Kraków-Katowice Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, (2020), red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk Rusinek M., Załazińska A., (2018), Jak się dogadać czyli retoryka codzienna, Kraków Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Gdańsk Walczak- Deleżyńska M., (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław Wasylczyk P., (2017), Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, Warszawa Załazińska A., (2016), Podstawy autoprezentacji, [w:] Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, s. 364-387 |
Efekty uczenia się: |
Student: Zna: najczęstsze błędy emisyjne i artykulacyjne zakłócające komunikację dydaktyczną ćwiczenia pomagające w korygowaniu błędów emisyjnych i artykulacyjnych w komunikacji dydaktycznej Umie: rozpoznawać błędy emisyjne i artykulacyjne w komunikacji dydaktycznej wykonywać ćwiczenia pomagające w korygowaniu błędów emisyjnych i artykulacyjnych w komunikacji dydaktycznej eliminować błędy we własnych wypowiedziach o charakterze dydaktycznym Rozumie: znaczenie prawidłowej emisji głosu oraz wyrazistej artykulacji w komunikacji dydaktycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć: - obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań - wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (online), gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć - wypełnienie ankiety ewaluacyjnej po zakończeniu ostatnich zajęć Ocena pracy podczas zajęć: aktywne wykonywanie ćwiczeń (50% oceny końcowej). Ocena sprawności realizacji końcowego wystąpienia ustnego: stopień uwzględnienia uwag korekcyjnych otrzymanych podczas warsztatów (50% oceny końcowej). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.