Modele matematyczne biologii i medycyny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-135MBM |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.943
|
Nazwa przedmiotu: | Modele matematyczne biologii i medycyny |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla studiów 2 stopnia na matematyce Przedmioty kierunkowe na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (lista przedmiotów): | Równania różniczkowe zwyczajne I (potok I) 1000-114aRRZa |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy szeroko pojetego modelowania matematycznego w biologii i medycynie. Jego podstawe stanowią modele ekologiczne, budowne na bazie równan różniczkowych i różnicowych, teorii grafów i teorii gier, poszerzone o modele reakcji odpornoociowej i podstawy klasycznej genetyki (teoria Mendla) w kontekście łancuchów Markowa. |
Pełny opis: |
Wykład dotyczy szeroko pojetego modelowania matematycznego w biologii i medycynie. Jego podstawe stanowią modele ekologiczne, budowne na bazie równan różniczkowych i różnicowych, teorii grafów i teorii gier, poszerzone o modele reakcji odpornoociowej i podstawy klasycznej genetyki (teoria Mendla) w kontekście łancuchów Markowa. Proste modele ekologiczne z czasem ciągłym i dyskretnym. Proces urodzin i śmierci (czas dyskretny i ciągły). Proces urodzin i śmierci z migracją (czas dyskretny i ciągły). Proces wzrostu ograniczonego (równanie logistyczne w wersji ciągłej, porównanie z wersją dyskretną). Procesy z uwzględnieniem wieku (macierze Lesliego w wersji dyskretnej i modele z opóźnieniem -- równanie logistyczne -- w wersji ciągłej). (2-3 wykłady) Układ drapieżca -- ofiara. Model Lotki -- Volterry (efekt średniej i odławiania). Modele z kryjówkami i ograniczoną pojemnością środowiska dla ofiar (efekt stabilizacji). Model Kołmogorowa (cykle graniczne). (2 wykłady) Układ konkurujących gatunków. (1 wykład) Model Nicholsona-Bailey'a (parazytoid - ofiara). Proste modele epidemiologiczne (model SIS, model Kermacka - Mc Kendricka) (1--2 wykłady). Model systemu immunologicznego. (1 wykład) Teoria grafów a łańcuchy pokarmowe. (2 wykłady) Łańcuchy Markowa i teoria Mendla. (2 wykłady) Teoria gier i pojęcie strategii ewolucyjnie stabilnej. Modele reakcji - dyfuzji (2 wykłady) Modele mikroskopowe i modele makroskopowe (1 wykład) |
Literatura: |
F.Roberts. Discrete mathematical models with applications to social, biological and environmental problems. Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ, 1976 Horst R. Thieme, Mathematics in Population Biology, Princeton University Press 2003 Nicolas Bacaër, A Short History of Mathematical Population Dynamics, Springer London 2011 Karl Peter Hadeler, Topics in Mathematical Biology, Springer, Cham 2017 Fred Brauer, Carlos Castillo-Chavez, Mathematical Models in Population Biology and Epidemiology, Springer New York 2012 J. Banasiak, INTRODUCTION TO MATHEMATICAL METHODS IN POPULATION THEORY J. Banasiak, M. Lachowicz, Methods of Small Parameter in Mathematical Biology, Birkhäuser Basel 2014 Fred Brauer, Carlos Castillo-Chavez, Zhilan Feng, Mathematical Models in Epidemiology, Springer New York |
Efekty uczenia się: |
Wiedza i umiejętności: 1. potrafi opisać w języku równań różniczkowych i różnicowych podstawowe procesy populacyjne, takie jak rozrodczość, śmiertelność, migracje, konkurencja; 2. umie przeanalizować dynamikę rozwiązań pojedynczego równania różniczkowego i sformułować odpowiednie wnioski dotyczące opisywanej populacji (bądź innego procesu biologicznego); 3. umie przeanalizować dynamikę pojedynczego równania różnicowego (metody analityczna i graficzna) i sformułować odpowiednie wnioski dotyczące opisywanej populacji (bądź innego procesu biologicznego); 4. rozumie różnice w dynamice rozwiązań pojawiające się w wyniku zastosowania różnego typu opisu matematycznego, konkretnie: równania różniczkowego albo różnicowego, potrafi opisać te różnice na przykładzie równania logistycznego; 5. wie, w jaki sposób opóźnienie może wpływać na dynamikę populacji; 6. potrafi opisać różnego typu oddziaływania między populacjami w języku równań różniczkowych zwyczajnych; 7. na podstawie analizy portretu fazowego dwóch równań różniczkowych zwyczajnych umie opisać zmiany dynamiki populacji w czasie; 8. rozumie różnicę między stabilnością lokalną a globalną i wynikające stąd biologiczne konsekwencje; 9. wie co to jest łańcuch pokarmowy, potrafi go opisać w języku teorii grafów; 10. wie co to jest status troficzny, potrafi go policzyć dla danego gatunku w danym łańcuchu pokarmowym; 11. rozumie, co opisuje dyfuzja w przypadku modeli dynamiki populacji i dla modeli reakcji biochemicznych; 12. potrafi sprawdzić, czy w danym modelu pojawia się niestabilność dyfuzyjna i wyjaśnić, jakie są tego biologiczne konsekwencje; 13. umie opisać proste oddziaływania między dwoma gatunkami w języku teorii gier. Kompetencje społeczne: rozumie znaczenie modelowania matematycznego w wyjaśnianiu zjawisk przyrodniczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
system punktów z ćwiczeń i pisemny egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Lachowicz | |
Prowadzący grup: | Mirosław Lachowicz, Agata Lonc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Bodnar | |
Prowadzący grup: | Marek Bodnar, Urszula Skwara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.