Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka nauczania informatyki I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-135MI1 Kod Erasmus / ISCED: 11.013 / (0540) Matematyka i statystyka
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania informatyki I
Jednostka: Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla studiów 1 stopnia na matematyce
Przedmioty fakultatywne dla studiów 2 stopnia na matematyce
Przedmioty fakultatywne na matematyce
Punkty ECTS i inne: 6.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Lekcje informatyki w szkołach różnych typów i poziomów powinny dostarczać uczniom zarówno wiedzy ogólnej o informatyce i teorii informacji, a także uczyć programowania. Wykład "Metodyka nauczania informatyki I" przedstawia sposoby budowania i prowadzenia lekcji informatyki poświęconych nauce programowania oraz nauce teoretycznej informatyki. Będziemy mówić o metodach uczenia programowania, o konstrukcjach modeli pomocniczych w nauczaniu i pułapkach czyhających na lekcjach.

Pełny opis:

Lekcje informatyki w szkołach różnych typów i poziomów powinny dostarczać uczniom zarówno wiedzy ogólnej o informatyce i teorii informacji, a także uczyć programowania. Wykład "Metodyka nauczania informatyki I" jest poświęcony sposobom budowania i prowadzenia lekcji informatyki poświęconych nauce programowania oraz nauce teoretycznej informatyki. Będziemy mówić o metodach uczenia programowania, o konstrukcjach modeli pomocniczych w nauczaniu i pułapkach czyhających na lekcjach.

Uczestnicy wykładu powinni znać podstawy informatyki, jakiś system operacyjny. Ponadto powinni znać język programowania Pascal lub Python i mieć podstawy programowania. Częścią wykładu będzie kurs języka programowania stworzonego dla potrzeb edukacji dzieci: Logo.

Literatura:

1. Andrzej Walat (2007), Zarys dydaktyki informatyki, Warszawa: OEIiZK.

2. Seymour Papert (1996), Burze mózgów. Dzieci i komputery, Warszawa: PWN.

3. Eric S. Roberts (1986), Thinking Recursively, New York: John Wiley & Sons.

4. Stanisław Juszczyk i inni, (2003), Dydaktyka informatyki i technologii informatycznej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

5. Zdzisław Nowakowski (2003), Dydaktyka informatyki w praktyce, wybrane zagadnienia część 1, Warszawa: MIKOM.

6. Zdzisław Nowakowski (2003), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce, wybrane zagadnienia 2, Warszawa: MIKOM.

Efekty uczenia się:

Student

1. Zna założenia i zapisy podstawy programowej kształcenia ogólnego dotyczącej przedmiotów: zajęcia komputerowe (II etap edukacyjny) oraz informatyka (III etap edukacyjny oraz IV etap edukacyjny poziom podstawowy i rozszerzony);

2. Zna podstawowe pojęcia i zasady: poprawnej typografii, kompozycji ilustracji, opracowywania prezentacji, projektowania baz danych i dokonywania obliczeń statystyki opisowej. Zna metody wyszukiwania w Internecie i podstawy budowy sieci komputerowej. Wyjaśnia różnice miedzy modelami barw, grafiką rastrową i wektorową. Porównuje języki programowania;

3. Umie programować w językach Logo i Pascal lub Python oraz utworzyć stronę w języku HTML z wykorzystaniem CSS;

4. Potrafi zaprojektować (ułożyć scenariusz i konspekt) poprawną lekcję informatyki z wykorzystaniem konstruktywistycznych metod nauczania;

5. Umie skonstruować zestawy zadań sprawdzających umiejętności wymienione w podstawie programowej dla przedmiotów zajęcia komputerowe i informatyka oraz ocenić rozwiązania ucznia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-08-02
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Diks
Prowadzący grup: Krzysztof Diks, Tomasz Kazana
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2021-02-18 - 2021-06-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Diks
Prowadzący grup: Krzysztof Diks, Tomasz Kazana
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.