Algorytmiczna teoria gier koalicyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-2M12TGK | Kod Erasmus / ISCED: |
11.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Algorytmiczna teoria gier koalicyjnych | ||
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki | ||
Grupy: |
Przedmioty monograficzne dla III - V roku informatyki Przedmioty obieralne dla informatyki |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski | ||
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
||
Skrócony opis: |
Gry koalicyjne stanowią duży, aktywnie rozwijany dział teorii gier. Są one dobrym modelem w każdej sytuacji, w której występuje synergia między graczami - zamiast grać osobno, mogą oni łączyć się w większe grupy w celu osiągnięcia korzystniejszego wyniku. Dlatego też znajdują one zastosowanie w dziedzinach tak różnych jak ekonomia, informatyka (systemy wieloagentowe), medycyna czy nauki polityczne. |
||
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przedstawienie modelu gier koalicyjnych oraz głównych zagadnień tej dziedziny. Tematy omawiane podczas zajęć: - Podstawowy model (gry w formie funkcji charakterystycznej) - Normatywne koncepcje rozwiązywania gier koalicyjnych (np. wartość Shapleya, semiwartości) - Pozytywne koncepcje rozwiązania gry koalicyjnej (np. rdzeń) - Problem znalezienia optymalnej struktury koalicyjnej - Gry proste i gry głosowania ważonego - Gry ograniczone grafem i teoriogrowe miary centralności - Kompaktowe reprezentacje gier koalicyjnych - Gry z efektami zewnętrznymi (w formie funkcji partycji) Wykład, poza teoretycznymi podstawami gier koalicyjnych, które sięgają początku poprzedniego wieku, będzie prezentował także nowe koncepcje pojawiające się w literaturze ostatnich lat oraz wiele problemów dla których wciąż nie znamy zadowalających rozwiązań. |
||
Literatura: |
Osborne and Rubinstein, "A Course in Game Theory", 1994. Peleg, Sudhölter, "Introduction to the Theory of Cooperative Games", 2003. Chalkiadakis, Elkind and Wooldridge, "Computational Aspects of Cooperative Game Theory", 2012. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rodzajów gier koalicyjnych, ich rozwiązań, oraz powiązanych z nimi zagadnień algorytmicznych 2. Zna najważniejsze podejścia do kwesti podziału wypłaty z gry koalicyjnej i ich własności 3. Zna najważniejsze rodzaje zwięzłych, przyjaznych obliczeniowo reprezentacji gier koalicyjnych 4. Zna podstawowe własności najważniejszych zastosowań gier koalicyjnych w sztucznej inteligencji, szczególnie w systemach wieloagentowych i analizie sieci. Umiejętności 1. Potrafi określić jaki rodzaj gry koalicyjnej najlepiej odzwieciedla modelowana sytuacje w rzeczywistości 2. Potrafi formalizować zadane własności gry koalicyjnej 3. Potrafi udowodnić własności normatywne i/lub pozytywne zadanego rozwiązania gry koalicyjnej Kompetencje 1. Rozumie potrzebę przekuwania swojej wiedzy i umiejętności informatycznych i matematycznych na konkretne rozwiązania businessowe 2. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, w tym zdobywania wiedzy pozadziedzinowej 3. Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa na podstawie punktów z egzaminu pisemnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-16 - 2019-06-08 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Oskar Skibski | |
Prowadzący grup: | Oskar Skibski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-10 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Oskar Skibski | |
Prowadzący grup: | Oskar Skibski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.