Dydaktyka biologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-013DB |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.902
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka biologii |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.biol.uw.edu.pl/pdb/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Podstawy dydaktyki dla nauczycieli 1400-013PD |
Założenia (opisowo): | Warunkiem czynnego uczestnictwa w ćwiczeniach z Dydaktyki biologii jest ukończenie zajęć z Psychologii i Pedagogiki oraz przedmiotu Praktyki psychologiczno-pedagogiczne, jak również wcześniejsze zaliczenie lub równoległy udział w wykładzie z Podstaw dydaktyki dla nauczycieli. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Dydaktyka biologii jest przedmiotem skierowanym do studentów II stopnia zainteresowanych uzyskaniem uprawnień do nauczania biologii w szkołach ponadpodstawowych i obejmuje 90 godzin ćwiczeń prowadzonych zarówno w sali Wydziału Biologii, jak i w szkołach. Ćwiczenia mają na celu przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela biologii w zakresie wiedzy metodycznej, wiedzy na temat systemu edukacji, teorii uczenia się i nauczania, umiejętności i kompetencji dydaktycznych i warsztatu pracy nauczyciela biologii. Zajęcia kładą nacisk na praktyczne umiejętności stosowania metod podających i aktywizujących, projektowania doświadczeń biologicznych, prowadzenia projektów edukacyjnych, wykorzystania technologii informacyjnej, tworzenia, wyszukiwania i weryfikacji nowoczesnych środków dydaktycznych, a także prowadzenia pomiaru dydaktycznego. |
Pełny opis: |
Przedmiot dydaktyka biologii integruje treści nauczania z nauk biologicznych z dydaktyką przedmiotową i praktyką szkolną. Celem przedmiotu jest kształceni e różnorodnych kompetencji niezbędnych w kierowaniu procesem dydaktycznym na przedmiocie biologia. W ramach ćwiczeń studenci: - poznają podstawy prawne systemu edukacji, analizują strukturę podstawy programowej, poznają i weryfikują oprawę dydaktyczną dostępną na rynku edukacyjnym. - poznają teorie i uwarunkowania uczenia się i nauczania, określają funkcje i zadania nauczyciela przedmiotowego, zasady etyki zawodu nauczyciela. - poznają ścieżki awansu i doskonalenia zawodowego. - nabywają kompetencje w zakresie dydaktyki szczegółowej przedmiotu biologia, poznają metodykę i dobre praktyki prowadzenia zajęć, planują, prowadzą i poddają ewaluacji lekcje przedmiotu (lekcje próbne); - określają cele kształcenia i cele lekcji, dokonują prawidłowego doboru metod, form pracy i środków dydaktycznych służących realizacji założonych celów. - dobierają i weryfikują dostępne materiały oraz projektują własne środki dydaktyczne służące realizacji celów kształcenia, wykorzystują nowoczesne technologie, dobre praktyki i innowacyjne metody pracy. - tworzą własny warsztat nauczyciela w zakresie m.in. tworzenia autorskiego programu nauczania, stosowania w procesie edukacyjnym doświadczeń i obserwacji biologicznych, prowadzenia zajęć terenowych, projektów edukacyjnych oraz kształtowania krytycznego myślenia. - weryfikują błędne przekonania uczniów, ich przedwiedzę oraz prawidłowo stosują słownictwo przedmiotowe (umiejętności językowe). - prowadzą pomiar dydaktyczny, poznają podstawy projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych, zyskują świadomość potrzeby zindywidualizowania nauczania zgodnie z potrzebami edukacyjnymi uczniów. - zdobywają umiejętności przekazywania społeczeństwu informacji o osiągnięciach nauk biologicznych, roli naukowców w rozwoju współczesnego świata i technologii; poznają znaczenie popularyzacji nauki, podejmują trud przekazania wiedzy w sposób zrozumiały dla społeczeństwa. |
Literatura: |
Załącznik 1. do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z dn. 30 maja 2014, Dz. U. z 2014 r. poz. 803; Bereźnicki F., 2011. Podstawy kształcenia ogólnego. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków Petty G., 2010: Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot Stawiński W. (red.), 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska., PWN Warszawa Sterna D., 2014. Ocenianie kształtujące w praktyce, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Tuszyńska L. 2003. Metodyka biologii i ochrony środowiska., Wyd. UW., Warszawa. Literatura uzupełniająca: Brudnik E, Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność 2010 Ishikawa T. (red) Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. Kwartalnik. Instytut Badań Edukacyjnych Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Impuls 2012 Potyrała K. (red.). 2011. Kreatywny nauczyciel. Wskazówki i rozwiązania – ‘Biologia i przyroda’. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków Potyrała K. (red.), 2011, Wybrane aspekty popularyzacji wiedzy biologicznej i środowiskowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków National Science Teachers Association https://www.nsta.org/newteachers/resources.aspx Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 2013 Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych – pomiar, zadania testowe z komentarzami – Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2010 Praca Zbiorowa Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA Wyniki badania 2012 w Polsce, MEN, Warszawa, 2013 http://www.ibe.edu.pl/images/prasa/PISA-2012-raport_krajowy.pdf |
Efekty uczenia się: |
Zna strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych (SKN_A_W09). Zna metodykę wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych) (SKN_A_W12) Posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu (SKN_A_W02). Ma wiedzę dotyczącą projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju (SKN_A_W08) Zna zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego (SKN_A_W14) Ma wiedzę dotyczącą etyki zawodu nauczyciela (SKN_A_W15). Posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów. (SKN_A_U01) Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. (SKN_A_U02). Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi. (SKN_A_U10). Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej. (SKN_A_U11). Potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne. (SKN_A_U17). Potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego. (SKN_A_U18). Ma umiejętności językowe zgodne z wymaganiami ustalonymi dla określonego kierunku kształcenia w Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (SKN_A_U19). Wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji biologicznych, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych i mediów. (K_U04) Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) (SKN_A_K03). Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SKN_A_K05). Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka (SKN_A_K06). Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, inspirując rozwój tej potrzeby u innych (K_K01). Rozumie potrzebę pełnienia roli edukacyjnej w społeczeństwie, w zakresie działalności opartej na wiedzy i umiejętnościach z zakresu biologii (K_K02). Ma nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu praktycznych problemów (K_K04). Aktywnie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i jej zastosowania praktyczne (K_K06). Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach biotechnologii i ich znaczeniu oraz potrafi przekazać te informacje w sposób zrozumiały (K_K11). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia są zaliczane jeśli student: 1) Nie opuścił więcej niż dwóch terminów zajęć; 2) Oddał i zaliczył prace pisemne z przedmiotu 3) Pracował na zajęciach w sposób pozwalający pozytywnie ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jakie w toku zajęć uzyskał (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty kształcenia). |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki pedagogiczne są prowadzone w warszawskich szkołach ponadpodstawowych w liczbie 120 godzin. Ich odbycie w pełni przygotowuje do pracy w szkole i uprawnia do wykonywania zawodu nauczyciela biologii w szkole ponadpodstawowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.