Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka biologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-013DB
Kod Erasmus / ISCED: 05.902 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka biologii
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.biol.uw.edu.pl/pdb/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
uprawnienia pedagogiczne

Wymagania (lista przedmiotów):

Podstawy dydaktyki dla nauczycieli 1400-013PD
Podstawy psychologii 2500-ZNP-BIO
Podstawy psychologii 2 2500-ZNP-BIO-2
Praktyki psychologiczno-pedagogiczne 2300-ZNPBiol/PR-PsPe

Założenia (opisowo):

Warunkiem czynnego uczestnictwa w ćwiczeniach z Dydaktyki biologii jest ukończenie zajęć z Psychologii i Pedagogiki oraz przedmiotu Praktyki psychologiczno-pedagogiczne, jak również wcześniejsze zaliczenie lub równoległy udział w wykładzie z Podstaw dydaktyki dla nauczycieli.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Dydaktyka biologii jest przedmiotem skierowanym do studentów II stopnia zainteresowanych uzyskaniem uprawnień do nauczania biologii w szkołach ponadpodstawowych i obejmuje 90 godzin ćwiczeń prowadzonych zarówno w sali Wydziału Biologii, jak i w szkołach. Ćwiczenia mają na celu przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela biologii w zakresie wiedzy metodycznej, wiedzy na temat systemu edukacji, teorii uczenia się i nauczania, umiejętności i kompetencji dydaktycznych i warsztatu pracy nauczyciela biologii. Zajęcia kładą nacisk na praktyczne umiejętności stosowania metod podających i aktywizujących, projektowania doświadczeń biologicznych, prowadzenia projektów edukacyjnych, wykorzystania technologii informacyjnej, tworzenia, wyszukiwania i weryfikacji nowoczesnych środków dydaktycznych, a także prowadzenia pomiaru dydaktycznego.

Pełny opis:

Przedmiot dydaktyka biologii integruje treści nauczania z nauk biologicznych z dydaktyką przedmiotową i praktyką szkolną. Celem przedmiotu jest kształceni e różnorodnych kompetencji niezbędnych w kierowaniu procesem dydaktycznym na przedmiocie biologia. W ramach ćwiczeń studenci:

- poznają podstawy prawne systemu edukacji, analizują strukturę podstawy programowej, poznają i weryfikują oprawę dydaktyczną dostępną na rynku edukacyjnym.

- poznają teorie i uwarunkowania uczenia się i nauczania, określają funkcje i zadania nauczyciela przedmiotowego, zasady etyki zawodu nauczyciela.

- poznają ścieżki awansu i doskonalenia zawodowego.

- nabywają kompetencje w zakresie dydaktyki szczegółowej przedmiotu biologia, poznają metodykę i dobre praktyki prowadzenia zajęć, planują, prowadzą i poddają ewaluacji lekcje przedmiotu (lekcje próbne);

- określają cele kształcenia i cele lekcji, dokonują prawidłowego doboru metod, form pracy i środków dydaktycznych służących realizacji założonych celów.

- dobierają i weryfikują dostępne materiały oraz projektują własne środki dydaktyczne służące realizacji celów kształcenia, wykorzystują nowoczesne technologie, dobre praktyki i innowacyjne metody pracy.

- tworzą własny warsztat nauczyciela w zakresie m.in. tworzenia autorskiego programu nauczania, stosowania w procesie edukacyjnym doświadczeń i obserwacji biologicznych, prowadzenia zajęć terenowych, projektów edukacyjnych oraz kształtowania krytycznego myślenia.

- weryfikują błędne przekonania uczniów, ich przedwiedzę oraz prawidłowo stosują słownictwo przedmiotowe (umiejętności językowe).

- prowadzą pomiar dydaktyczny, poznają podstawy projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych, zyskują świadomość potrzeby zindywidualizowania nauczania zgodnie z potrzebami edukacyjnymi uczniów.

- zdobywają umiejętności przekazywania społeczeństwu informacji o osiągnięciach nauk biologicznych, roli naukowców w rozwoju współczesnego świata i technologii; poznają znaczenie popularyzacji nauki, podejmują trud przekazania wiedzy w sposób zrozumiały dla społeczeństwa.

Literatura:

Załącznik 1. do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z dn. 30 maja 2014, Dz. U. z 2014 r. poz. 803;

Bereźnicki F., 2011. Podstawy kształcenia ogólnego. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków

Petty G., 2010: Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot

Stawiński W. (red.), 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska., PWN Warszawa

Sterna D., 2014. Ocenianie kształtujące w praktyce, Centrum Edukacji Obywatelskiej,

Tuszyńska L. 2003. Metodyka biologii i ochrony środowiska., Wyd. UW., Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Brudnik E, Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność 2010

Ishikawa T. (red) Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. Kwartalnik. Instytut Badań Edukacyjnych

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Impuls 2012

Potyrała K. (red.). 2011. Kreatywny nauczyciel. Wskazówki i rozwiązania – ‘Biologia i przyroda’. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków

Potyrała K. (red.), 2011, Wybrane aspekty popularyzacji wiedzy biologicznej i środowiskowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków

National Science Teachers Association https://www.nsta.org/newteachers/resources.aspx

Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 2013

Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych – pomiar, zadania testowe z komentarzami – Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2010

Praca Zbiorowa Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA Wyniki badania 2012 w Polsce, MEN, Warszawa, 2013 http://www.ibe.edu.pl/images/prasa/PISA-2012-raport_krajowy.pdf

Efekty uczenia się:

Zna strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych (SKN_A_W09).

Zna metodykę wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych) (SKN_A_W12)

Posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu (SKN_A_W02).

Ma wiedzę dotyczącą projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju (SKN_A_W08)

Zna zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego (SKN_A_W14)

Ma wiedzę dotyczącą etyki zawodu nauczyciela (SKN_A_W15).

Posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów. (SKN_A_U01)

Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. (SKN_A_U02).

Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi. (SKN_A_U10).

Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej. (SKN_A_U11).

Potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne. (SKN_A_U17).

Potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego. (SKN_A_U18).

Ma umiejętności językowe zgodne z wymaganiami ustalonymi dla określonego kierunku kształcenia w Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (SKN_A_U19).

Wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji biologicznych, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych i mediów. (K_U04)

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) (SKN_A_K03).

Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SKN_A_K05).

Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka (SKN_A_K06).

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, inspirując rozwój tej potrzeby u innych (K_K01).

Rozumie potrzebę pełnienia roli edukacyjnej w społeczeństwie, w zakresie działalności opartej na wiedzy i umiejętnościach z zakresu biologii (K_K02).

Ma nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu praktycznych problemów (K_K04).

Aktywnie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i jej zastosowania praktyczne (K_K06).

Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach biotechnologii i ich znaczeniu oraz potrafi przekazać te informacje w sposób zrozumiały (K_K11).

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia są zaliczane jeśli student:

1) Nie opuścił więcej niż dwóch terminów zajęć;

2) Oddał i zaliczył prace pisemne z przedmiotu

3) Pracował na zajęciach w sposób pozwalający pozytywnie ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jakie w toku zajęć uzyskał (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty kształcenia).

Praktyki zawodowe:

Praktyki pedagogiczne są prowadzone w warszawskich szkołach ponadpodstawowych w liczbie 120 godzin. Ich odbycie w pełni przygotowuje do pracy w szkole i uprawnia do wykonywania zawodu nauczyciela biologii w szkole ponadpodstawowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)