Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przyrody i biologii w szkole podstawowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-014DPiBwSP
Kod Erasmus / ISCED: 05.902 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0119) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka przyrody i biologii w szkole podstawowej
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Warunkiem udziału w ćwiczeniach z Dydaktyki biologii i przyrody w szkole podstawowej jest ukończenie lub równoległy udział w zajęciach z Psychologii i Pedagogiki oraz w Praktykach psychologiczno-pedagogicznych, jak również wcześniejsze zaliczenie wykładu z Podstaw dydaktyki dla nauczycieli.

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Ćwiczenia przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela przyrody i biologii w szkole podstawowej. Główny nacisk położony został na kształtowanie warsztatu metodyczno-dydaktycznego: praktykę prowadzenia zajęć (metody podające, aktywizujące, praktyczne i problemowe), sposoby ewaluacji (pomiar dydaktyczny), aktywne formy nauczania (w tym projektowanie i wykonanie eksperymentów przyrodniczych, techniki pracy w terenie, prowadzenie projektów edukacyjnych, wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej, wykorzystanie nowoczesnych środków dydaktycznych), rolę szkolnych i pozaszkolnych ośrodków edukacyjnych w nauczaniu biologii i przyrody oraz kształtowania umiejętności rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia, świadomości i odpowiedzialności przyrodniczej.

Pełny opis:

Zakres ćwiczeń:

• Podstawy prawne systemu edukacji, analiza podstawy programowej;

• Cele kształcenia i cele lekcji, operacjonalizacja – dobór metod, form pracy i środków dydaktycznych, konspekt i scenariusz lekcji;

• Metoda naukowa i rozumowanie naukowe na lekcjach biologii i przyrody;

• Metody pomiaru dydaktycznego, oceniania i ewaluacji (w tym lekcje próbne, obserwacje lekcji – w szkołach tradycyjnych i z alternatywnymi technikami nauczania);

• Projektowanie i prowadzenie doświadczeń i obserwacji biologicznych;

• Przygotowanie i prowadzenie lekcji w terenie i w pozaszkolnych ośrodkach edukacyjnych;

• Realizacja projektów edukacyjnych – projekt Pracowni Dydaktyki Biologii (fakultatywnie);

• Technologia informacyjno-komunikacyjna na lekcjach biologii i przyrody;

• Podstawy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych;

• Zasady etyki zawodu i rola nauczyciela w społeczeństwie (popularyzacja nauki, kształtowanie świadomości, wrażliwości i odpowiedzialności przyrodniczej).

Literatura:

Brudnik E, Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność 2010

Hattie J. 2015. Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Biblioteka SUS

Petty G., 2010: Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot

Sterna D., 2014. Ocenianie kształtujące w praktyce, Centrum Edukacji Obywatelskiej

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Zna strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.

Zna metodykę wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych).

Posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu.

Ma wiedzę dotyczącą projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju.

Zna zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.

Ma wiedzę dotyczącą etyki zawodu nauczyciela.

UMIEJĘTNOŚCI

Posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów.

Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów.

Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi.

Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej.

Potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne.

Potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego.

Ma umiejętności językowe zgodne z wymaganiami ustalonymi dla określonego kierunku kształcenia w Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego.

Wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji biologicznych, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych i mediów.

Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych).

Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, inspirując rozwój tej potrzeby u innych.

Rozumie potrzebę pełnienia roli edukacyjnej w społeczeństwie, w zakresie działalności opartej na wiedzy i umiejętnościach z zakresu biologii.

Ma nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu praktycznych problemów.

Aktywnie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i jej zastosowania praktyczne.

Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach biotechnologii i ich znaczeniu oraz potrafi przekazać te informacje w sposób zrozumiały.

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie ciągłe.

Zaliczenie na ocenę.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)