Edukacja zdrowotna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-023EZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.902
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja zdrowotna |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Pogłębienie wiedzy o zdrowiu i czynnikach je warunkujących; nabycie umiejętności objaśniania problemów zdrowotnych, stosowania w praktyce metodycznych podstaw edukacji zdrowotnej, stosowania zasad profilaktyki wybranych zaburzeń i chorób; nabycie umiejętności samodzielnej analizy i interpretacji sytuacji zdrowotnej, diagnozowania potrzeb zdrowotnych różnych osób, grup; nabycie umiejętności rozumienia i analizy obszarów działania i metod stosowanych w promocji zdrowia; wdrożenie studenta do ciągłej dbałości o zdrowie swoje i najbliższych oraz rozwinięcie umiejętności wdrażania nowych idei zdrowotnych. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu edukacji zdrowotnej, które nie były dotychczas realizowane podczas zajęć bloku pedagogicznego, a które są ważne podczas pracy w szkole. Podstawowa wiedza na temat postępowania w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia podczas zajęć szkolnych lub wycieczek daje szansę na odpowiednie przygotowanie nauczycieli na takie sytuacje. Nabyte umiejętności mogą się także okazać przydatne w codziennym życiu. 1. Po uzgodnieniu z grupą studencką niektóre zajęcia mogą zostać zblokowane. 2. Cześć zajęć odbywa się w systemie e-learningowym z wykorzystaniem platformy internetowej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie przyszłych nauczycieli z wybranymi zagadnieniami edukacji zdrowotnej. Na zajęciach omawiane będą między innymi zasady pierwszej pomocy, postępowanie w przypadku chorób przewlekłych (np. cukrzycy czy padaczki) oraz przygotowanie do zajęć z uczniem niepełnosprawnym. Oczekiwanym efektem zajęć jest odpowiednie przygotowanie nauczycieli do właściwej reakcji w trudnych sytuacjach w szkole. Treści merytoryczne przedmiotu: 1. Miejsce "Edukacji zdrowotnej" w nowej Podstawie programowej kształcenia ogólnego (EZ w treściach szczegółowych podstawy programowej, EZ w życiu szkoły) 2. Podstawy pierwszej pomocy (objawy świadczące o zagrożeniu zdrowia lub życia, postępowanie w przypadku najczęstszych wypadków, opatrywanie ran). 3. ABC czyli air, breath, circulation - pierwsza pomoc w praktyce (zasady resuscytacji krążeniowo-oddechowej osób dorosłych, ćwiczenia na fantomie). 4. Choroby wieku szkolnego i choroby przewlekłe (objawy i postępowanie w przypadku chorób zakaźnych, cukrzycy, padaczki i innych chorób). 5. Jak przygotować się do lekcji z niepełnosprawnym uczniem? (rodzaje niepełnosprawności, praca z uczniem niepełnosprawnym, indywidualny tok nauczania). 6. Uzależnienia wśród uczniów- narkotyki i alkohol w szkole 7. Uczeń ze specjalnymi potzebami w szkole. |
Literatura: |
1. Will Chapleau (tłum. Dr W. Wargocki). Ratownictwo medyczne. Górnicki Wydawnictwo Medyczne. 2. Edward Wojciechowski ''Pierwsza pomoc w nagłych przypadkach". Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr. 3. Zdrowie 21 - Światowa deklaracja zdrowia, maj 1998 4. Barbara Woynarowska (2008) Edukacja zdrowotna w szkole w Polsce. Zmiany w ostatnich dekadach i nowa propozycja. Probl Hig Epidemiol 2008, 89(4): 445-452 5. Podstawa programowa kształcenia ogólnego - edukacja zdrowotna MEN 2009 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA zna aktualną podstawą programową kształcenia ogólnego w aspekcie elementów edukacji zdrowotnej posiada niezbędną wiedzę z zakresu zasad bezpieczeństwa, udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy zna pojęcie normy i patologii w rzeczywistości szkolnej (zaburzenia rozwojowe, zachowania, emocjonalne, osobowości inne) oraz odpowiednie środki zaradcze posiada wiedzę dotyczącą uzależnień i ich wpływu na zdrowie i sytuację szkolną ucznia rozumie specyfikę funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych UMIEJĘTNOŚCI uwzględnia w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej elementy edukacji zdrowotnej i środowiskowej posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) KOMPETENCJE SPOŁECZNE ma świadomość odpowiedzialnego stosowania zasad bezpieczeństwa i higieny w pracy i w warunkach zagrożenia rozumie konieczność pomocy uczniowi z problemami zdrowotnymi, w tym współpracy z rodzicami ucznia i specjalistami charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Metody i kryteria oceniania: |
- Obecność na zajęciach. - Zaliczenie prac wskazanych przez prowadzących. - Pozytywne zdanie testu końcowego dotyczącego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.