Kultury tkankowe roślin in vitro
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-215KTKR |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Kultury tkankowe roślin in vitro |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka Przedmioty specjalizacyjne, BIOLOGIA, BIOLOGIA KOMÓRKI i ORGANIZMU, II stopień Przedmioty specjalizacyjne, BIOTECHNOLOGIA, BIOTECHNOLOGIA MOLEKULARNA, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | biologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie przedmiotów obowiązkowych dla I i II roku studiów I stopnia. Przedmiot dla III roku studiów I stopnia i studiów II stopnia. Podstawowe wiadomości z botaniki oraz fizjologii roślin. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot przekazuje podstawowe wiadomości z zakresu roślinnych kultur w warunkach in vitro: charakterystyki, rodzajów i zastosowań tych kultur w badaniach podstawowych i działaniach aplikacyjnych. Zajęcia odbywają się w II połowie semestru zimowego. |
Pełny opis: |
Przedmiot przekazuje podstawowe wiadomości z zakresu roślinnych kultur w warunkach in vitro: charakterystyki, rodzajów i zastosowań tych kultur w badaniach podstawowych i działaniach aplikacyjnych. Tematyka wykładów: 1. Historia i teraźniejszość kultur in vitro. Po co hodujemy komórki i tkanki roślinne? Warunki pracy, pożywki. 2. Totipotencja i regulacja hormonalna organogenezy 3. Embriogeneza somatyczna. Zmienność somaklonalna 4. Biotyzacja kultur in vitro. 5. Mieszańce somatyczne – fuzja protoplastów 6. Bioreaktory i produkcja metabolitów 7. PMP (plant made pharmaceuticals). Biofarming Ćwiczenia " Kultury tkankowe roślin in vitro" zapoznają z wymaganiami pracy w warunkach sterylnych. Zwracają uwagę na totipotencję rozwojową komórek roślinnych umożliwiającą wykorzystywanie w kulturach in vitro różnych części roślin lub tkanek; możliwość odtwarzania organów lub całego organizmu z fragmentu rośliny, pojedynczej komórki czy protoplastu. Zapoznają z różnymi rodzajami kultur in vitro - kultur kalusa, zawiesin komórkowych, protoplastów i zarodków. Studenci m. in. indukują embriogenezę somatyczną, używając liści roślin storczyka lub kultury zawiesinowej goryczki; otrzymują mieszańce somatyczne metodą fuzji protoplastów; oceniają wzrost kultur zawiesinowych oraz poznają metody krioprezerwacji tkanek w temperaturze ciekłego azotu. |
Literatura: |
1.Biotechnologia roślin (red. Stefan Malepszy, Warszawa, PWN 2001), 2.Biotechnologia molekularna ( Jerzy Buchowicz, Warszawa PWN 2006), 3.Komórki roślinne w warunkach stresu. Tom II (red. Adam Woźny i Krystyna Przybył, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004). 4.Plant Tissue Culture Techniques and Experiments ( Roberta H. Smith, Academic Press, ISBN #0-12-650342-7). 5. Skrypt do ćwiczeń (do pobrania ze strony: http://www.biol.uw.edu.pl/ibebr/dydaktyka) |
Efekty uczenia się: |
Zna funkcjonowanie struktur komórkowych i najważniejsze zależności funkcjonalne zarówno między składowymi komórki, jak i między komórkami oraz organizmem roślinnym jako całością Zna pojęcia terminologii biologii roślin, biologii molekularnej i biologii środowiskowej, stosowane w zakresie hodowli in vitro, literaturę kierunkową z tych obszarów oraz zastosowania praktyczne w oparciu o dane empiryczne wynikające z prowadzonych prac badawczych i rozwojowych Zna zasady planowania badań i wykonywania eksperymentów z zastosowaniem specjalistycznych metod stosowanych w hodowlach in vitro Ma wiedzę o uwarunkowaniach (bio)etycznych i prawnych badań w zakresie hodowli in vitro oraz najważniejszych źródłach finansowania tych badań Potrafi formułować i rozwiązywać problemy naukowe oraz planować i wykonać eksperyment z zastosowaniem poznanych metod; umie zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń oraz ocenić przydatność metod i ich ograniczenia dla badanego materiału roślinnego Prezentuje prace badawcze z zakresu nauk biologicznych z użyciem środków komunikacji werbalnej oraz multimediów Rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy dotyczącej biologii roślin, wykorzystując to do prowadzenia działań popularyzujących naukę Rozumie konieczność doskonalenia zawodowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia - prezentacja multimedialna. Do zaliczenia ćwiczeń dopuszczalna 1 nieobecność. Wykład - egzamin pisemny (pytania otwarte, test), w którym ocenie podlega materiał będący treścią wykładu i ćwiczeń. |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 75 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Solecka | |
Prowadzący grup: | Alicja Sobkowiak, Danuta Solecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 75 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Solecka | |
Prowadzący grup: | Alicja Sobkowiak, Danuta Solecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.