Neurobiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-226NBIOL |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Neurobiologia |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka Przedmioty specjalizacyjne, BIOLOGIA, BIOLOGIA KOMÓRKI i ORGANIZMU, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | biologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych zagadnień w zakresie biologii komórki i fizjologii zwierząt |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć omawiane są następujące zagadnienia: 1. Podstawowe pojęcia dotyczące funkcjonowania układu nerwowego. 2. Budowa i funkcje synaps. 3. Rodzaje, mechanizmy działania i funkcje neuroprzekaźników w układzie nerwowym. 4. Rozwój układu nerwowego bezkręgowców na przykładzie owadów. 5. Rozwój ośrodkowego układu nerwowego kręgowców. 6. Smak i powonienie. 7. Układ słuchowy od ślimaka z młoteczkiem do kory słuchowej. 8. Układ wzrokowy od siatkówki do kory wzrokowej. 9. Neurobiologiczne podstawy snu i czuwania.10. „Płeć mózgu”. 11. Neurobiologiczne podstawy uczenia się. 12. Neurobiologiczne podstawy pamięci.13.Neurobiologiczne podstawy bólu (nocycepcji). |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter ćwiczeń laboratoryjnych, uzupełnionych dyskusją na temat teoretycznych i praktycznych zagadnień, uzupełniających tematykę, prezentowaną podczas wykładów. |
Literatura: |
1. Fundamental Neuroscience. Larry R. Squire, Academic Press, 2003 2. Neurobiologia. Krótkie wykłady. Alan Longstaff, PWN, 2012 3. Literatura podawana na bieżąco przez prowadzących |
Efekty uczenia się: |
Po opanowaniu materiału objętego wykładem i konwersatorium student: WIEDZA 1. Rozumie reguły, a także mechanizmy molekularne, komórkowe i fizjologiczne rozwoju oraz funkcjonowania organizmów 2. Dostrzega dynamiczny rozwój nauk przyrodniczych oraz powstawanie nowych dyscyplin badawczych, a także identyfikuje najistotniejsze trendy rozwoju nauk biologicznych w zakresie studiowanej przez siebie specjalności nauk biologicznych UMIEJĘTNOŚCI 1. Wykorzystuje w sposób biegły naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i angielskim 2. Potrafi krytycznie opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski 3. Posiada umiejętność przygotowania i wygłoszenia wystąpień ustnych w języku polskim KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Potrafi przekazać społeczeństwu wiedzę o najnowszych osiągnięciach nauk przyrodniczych i wyjaśnić zasadność prowadzenia podstawowych badań naukowych 2. Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy, korzystając ze źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących specjalistycznych nauk biologicznych 3. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i potrafi wykorzystać je w praktyce Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019: Rozumie reguły, a także mechanizmy molekularne, komórkowe i fizjologiczne rozwoju oraz funkcjonowania organizmów. Dostrzega dynamiczny rozwój nauk przyrodniczych oraz powstawanie nowych dyscyplin badawczych, a także identyfikuje najistotniejsze trendy rozwoju nauk biologicznych w zakresie studiowanej przez siebie specjalności nauk biologicznych. Wykorzystuje w sposób biegły naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i angielskim. Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy, korzystając ze źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących specjalistycznych nauk biologicznych. Potrafi krytycznie opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski. Posiada umiejętność przygotowania i wygłoszenia wystąpień ustnych w języku polskim. Potrafi przekazać społeczeństwu wiedzę o najnowszych osiągnięciach nauk przyrodniczych i wyjaśnić zasadność prowadzenia podstawowych badań naukowych. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i potrafi wykorzystać je w praktyce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest oceną z egzaminu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną. |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin, 12 miejsc
Wykład, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Dziembowska, Marta Polańska | |
Prowadzący grup: | Piotr Bębas, Magdalena Dziembowska, Jan Jabłonka, Paweł Majewski, Magdalena Markowska, Marta Polańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Informację o ocenie/ocenach i/lub preferencjach grup zajęciowych należy wpisać do forumarza: https://forms.gle/Ve3ZDwsvFPBFyZkX9 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.