Główne nurty teoretyczne w naukach o zarządzaniu i jakości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-N-GNT-ZJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Główne nurty teoretyczne w naukach o zarządzaniu i jakości |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe dla I roku SDNS dyscyplina n. o zarządzaniu i jakości |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
30-godzinne konwersatorium |
Pełny opis: |
Czy organizacjami zawsze należy zarządzać? Czy wiedza o zarządzaniu jest potrzebna we współczesnym świecie sterowanym algorytmicznie? Do czego może być przydatna obywatelowi, który nie jest menedżerem i nie aspiruje do stanowisk kierowniczych? Ten kurs dotyczy tych i pokrewnych kwestii. Biorąc pod uwagę, że współczesny świat jest światem organizacji i że są one wszechobecne, łatwo jest postrzegać je jako narzędzie kreowania określonych efektów. W istocie organizacje można postrzegać na wiele różnych sposobów i mają wiele różnych aspektów. Zarządzanie jest praktycznym i bezpośrednim sposobem podejścia do nich i wzięcia za nie odpowiedzialności. Celem kursu jest poznanie współczesnych sposobów rozumienia organizacji, a także pokazanie, jak można nimi strategicznie zarządzać i kreatywnie je rozumieć. Treści kursu: 1. Organizacja i zarządzanie 2. Podsystemy organizacji i zarządzania: Kultura organizacyjna 3. Podsystemy organizacji i zarządzania: Technologia 4. Podsystemy organizacji i zarządzania: Struktura społeczna 5. Podsystemy organizacji i zarządzania: Struktura fizyczna. Przestrzeń organizacyjna 6. Idee i problemy organizacji i zarządzania: Przywództwo 7. Idee i problemy organizacji i zarządzania: Przedsiębiorczość 8. Idee i problemy organizacji i zarządzania: Mody w zarządzaniu 9. Idee i problemy organizacji i zarządzania: Zarządzanie w gospodarce doznań 10. Idee i problemy organizacji i zarządzania: Wyobraźnia organizacyjna 11. Idee i problemy organizacji i zarządzania: Role społeczne i organizacyjne 12. Idee i problemy organizacji i zarządzania: Praca i alienacja 13. Idee i problemy organizacji i zarządzania: Zmiana organizacyjna 14. Idee i problemy organizacji i zarządzania: Tożsamość organizacji 15. Nowe wyzwania: Organizacje dobra wspólnego |
Literatura: |
B.Glinka i M.Kostera (red.) Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Wolters Kluwer Kostera, M. i M.Śliwa (2012) Zarządzanie w XXI wieku: Jakość, twórczość, kultura. Warszawa: Wolters Kluwer Hatch, M.J. (2002) Teoria organizacji. Warszawa: PWN or: Hatch, M.J. and A. Cunliffe (2006). Organization Theory: Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives (2nd ed.). New York: Oxford University Press. oraz literatura rekomendowana na poszczególnych zajęciach |
Efekty uczenia się: |
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie WG_3 - metodologię badań naukowych WK_1 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji WK_2 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej Umiejętności: Potrafi: UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych UW_2 - Dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy Kompetencje społeczne: Jest gotów do: KK_1 - Krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej KK_2 - Krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny KK_3 - Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Dopuszczalna liczba nieobecności usprawiedliwionych: 30% Zasady poprawkowe: Takie same jak w terminie pierwszym, lecz bez możliwości wyboru tematu zaliczenia Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Zaliczenie ustne (prezentacja) Metody weryfikacji efektów uczenia się: zaliczenie Kryteria oceniania: ocena oparta na treści i aktywności oraz zalecenia dotyczące dalszego rozwoju |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kostera-Kociatkiewicz | |
Prowadzący grup: | Monika Kostera-Kociatkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.