Gleba w krajobrazie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-GwK-GK |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Gleba w krajobrazie |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i geomorfologia) - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać czynniki i procesy glebotwórcze®cze oraz główne typy gleb występujące w Polsce i ich podstawowe właściwości. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas konwersatorium przedstawiane jest miejsca i rola gleby w systemie krajobrazowym, a także zasady opisu, systematyki i interpretacji gleb. Zajęcia mają formę kameralną. |
Pełny opis: |
Podczas konwersatorium prezentowane jest miejsce gleby w geosystemie krajobrazowym i jej rola jako komponentu wskaźnikowego, zarówno w warunkach naturalnych, jak i zmienionych pod wpływem działalności człowieka. Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności interpretacji profilu glebowego jako wskaźnika stanu geosystemu oraz interpretacji wyników analiz laboratoryjnych. Ponadto doskonalona jest wiedza studenta na temat systematyki i zasad opisu gleb Polski i świata, ułatwiająca korzystanie z archiwalnych i nowych źródeł informacji oraz wykonywanie charakterystyki gleb w pracach magisterskich. Nakład pracy studenta: 15h - obecność na zajęciach (konwersatorium) 25h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie się do zajęć i zaliczeń) 40h ogółem (lub więcej, zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru etc. cech indywidualnych studenta) |
Literatura: |
• Bednarek R., Dziadowiec H., i in., 2004, Badania ekologiczno-gleboznawcze, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN. • Brogowski Z., Czerwiński Z., 1997, Materiały do ćwiczeń z gleboznawstwa, Wyd. SGGW Warszawa. • Charzyński P., 2006, Testing WRB on Polish Soils, Toruń, Ass. of Polish Adult Educators. • Klasyfikacja zasobów glebowych świata (World Reference Base for Soil Resources), Toruń, Polskie Tow. Gleboznawcze, 2003. • Systematyka gleb Polski., 2019, • Podręczniki do gleboznawstwa i geografii gleb; artykuły w języku polskim, niemieckim i angielskim (dobór lektur zależny od grupy). |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W04, K_W10, K_W11, K_U01, K_U04, K_U05, K_K01, K_K05 Efekty specjalnościowe: S3_W01, S3_W02, S3_W04, S3_W05, S3_W13, S3_U01, S3_U06, S3_U07, S3_U09, S3_K01, S3_K05 Najważniejsze, kierunkowe efekty kształcenia: WIEDZA 1. Rozumie i charakteryzuje złożone procesy litosfery, atmosfery, litosfery, hydrosfery, pedosfery i biosfery 2. Zna koncepcje z zakresu geoekologii i geomorfologii wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów na powierzchni Ziemi 3. Zna zaawansowane metody i techniki pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał środowiska przyrodniczego 4. Wykazuje znajomość zaawansowanych kategorii pojęciowych. UMIEJĘTNOŚCI 1. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego 2. Umie zaplanować i przeprowadzić badania 3. Potrafi opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz oceniać skutki oddziaływań na środowisko 4. Potrafi przedstawić ustnie wyniki badań z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Potrafi współdziałać i pracować w grupie pełniąc w niej różne role i przewidywać skutki swojej działalności 2. Rozumie zagrożenia wynikające z warunków pracy wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz za realizację podjętych prac i zobowiązań Najważniejsze, przedmiotowe efekty kształcenia: WIEDZA 1. zna najważniejsze związki i sprzężenia zwrotne między glebą a pozostałymi elementami geosystemu, 2. przedstawia przykłady wskaźnikowej roli gleb w geosystemach naturalnych i poddanych presji antropogenicznej, 3. zna zasady typologii gleb przyjęte obecnie w Polsce (PTG) i na świecie (WRB) oraz najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych z zakresu gleboznawstwa i geografii gleb, 4. rozumie zasady gospodarowania glebą w skali lokalnej i regionalnej zgodnie z zasadami ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego 5. zna metody badań jakościowych i ilościowych UMIEJĘTNOŚCI 1. wyjaśnia przyczyny występowania niektórych właściwości gleb w nawiązaniu do zróżnicowania innych komponentów krajobrazu, 2. przewiduje reakcję gleb na działanie niektórych form antropopresji, |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność obowiązkowa. Możliwa jedna obecność nieusprawiedliwiona. W przypadku większej liczby zwolnień lekarskich, łączna liczba nieobecności nie może przekraczać 50%. Zaliczenie pisemne - pytania testowe i opisowe, oceny z prac praktycznych, które student wykonuje na zajęciach, kontrola obecności. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Szumacher | |
Prowadzący grup: | Iwona Szumacher | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Szumacher | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.