Organizacja przestrzenna usług publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-OPUP-WW |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Organizacja przestrzenna usług publicznych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty opcjonalne WGSR |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (lista przedmiotów): | Samorząd terytorialny I 1900-5-ST1 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu są zakres i sposoby organizacji przestrzennej usług publicznych (administracyjnych, społecznych i komunalnych). Studenci zyskują wiedzę o problemach organizacji sieci usług finansowanych ze środków publicznych. Prezentowane przykłady odnoszą się do organizacji usług w różnych skalach przestrzennych (od ogólnokrajowej, przez regionalną, po powiatową i gminną). Ważnym punktem odniesienia jest dostępność mieszkańców do usług publicznych. Ćwiczenia mają za zadanie przybliżyć (na przykładach) sposoby oceny nie/równomiernego dostępu mieszkańców do instytucji publicznych oraz rozwiązywania problemów kształtowania sieci placówek usługowych i dostępności przestrzennej obywateli do usług. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy. 1) Wykład: - jakie cechy mają usługi publiczne, - co składa się na zestaw usług o charakterze publicznym, - sposoby organizacji przestrzennej usług publicznych, - jak kształtuje się struktura przestrzenna usług administracji centralnej i skąd się bierze hierarchiczny układ tych instytucji, - na ile przeszłość (zmiany ustrojowe, gospodarcze) wpływa na organizację usług publicznych (podziały specjalne), - co skłania/zniechęca jednostki samorządu terytorialnego do współpracy przy organizacji i świadczeniu usług społecznych i komunalnych, - jaka jest specyfika organizacyjna usług ratunkowych, - jak rozumie dostępność usług planista a jak obywatel/konsument, - jak zmienia się dostęp obywateli do usług, gdy przestają one mieć charakter publiczny (edukacja, ochrona zdrowia). Ćwiczenia: - czy powinno się prywatyzować usługi publiczne? - jak organizować transport zbiorowy w mieście? - które miejscowości "zasługują" na instytucje publiczne? - co wpływa na zróżnicowanie w dostępie do usług publicznych w gminach/powiatach? - jakie miary dostępności usług stosują planiści/zarządcy a jakie obywatele/konsumenci? Dla osiągnięcia zapisanych dla przedmiotu efektów kształcenia student powinien: w przypadku wykładu - nauczyć się i poprawnie napisać zaliczenie końcowe. w przypadku ćwiczeń - sporządzić (indywidualnie lub w małej grupie) kilka krótkich opracowań wybranych zagadnień, spełniających wymogi pracy naukowej; przygotować i przedstawić krótką prezentację wyników analiz; brać aktywny udział w dyskusjach grupowych oraz przeczytać i napisać kartkówkę na podstawie treści tekstów wprowadzających. W porozumieniu ze studentami ćwiczenia mogą polegać na przygotowaniu w zespołach kilkuosobowych badania, jego przeprowadzeniu i opracowaniu wyników (z prezentacją i dyskusją na zajęciach) wybranego problemu z zakresu kształtowania sieci usług, zróżnicowania dostępności (wykluczenia z dostępu )do usług. Nakład pracy studenta: Wykład - uczestniczenie w zajęciach: 15 godzin, Ćwiczenia - uczestniczenie w zajęciach: 15 godzin, praca własna studenta (przygotowywanie prac ćwiczeniowych - indywidualnych lub elementów opracowania grupowego): 25-30 godzin, Przygotowanie do zaliczenia wykładu: 10 godzin. |
Literatura: |
Liczne opracowania i artykuły odnoszące się do szczegółowych zagadnień - podawane na zajęciach. Chmielnicki P., 2005, Świadczenie usług przez samorząd terytorialny w Polsce. Warszawa: Municipium (rozdziały 1-2, ss.15-110). Dzieciuchowicz J. (red.), 2006, Usługi nierynkowe w przestrzeni miejskiej Łodzi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (rozdziały 1-3, ss.3-41). Kuźnik F., 2012, Polityka rozwoju i zarządzanie usługami publicznymi w strukturach samorządowych. Studia KPZK PAN nr 143. Warszawa. Flejterski S. i in. (red.), 2012, Współczesna ekonomika usług. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdziały 15-16). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student zna i rozumie: - zakres i rodzaje usług publicznych (K_W01); - przyczyny i konsekwencje zmian w zakresie oferty usług publicznych (K_W03); - najważniejsze uwarunkowania związane z organizacją usług przez państwo/region i samorząd powiatowy/gminny (K_W05). Student potrafi: - wskazać optymalną/zadowalającą lokalizację instytucji (obiektu) świadczącego usługi publiczne (K_U03) - określić i wyjaśnić stopień zróżnicowania dostępności mieszkańców do usług (K_U01); - wskazać konsekwencje dla mieszkańców komercjalizacji i /lub prywatyzacji usług tradycyjnie uznawanych za publiczne (K_U04) Student jest gotów: - do argumentowania, na czym polega problem pogodzenia interesu ogólnospołecznego z korzyściami indywidualnymi w przypadku kształtowania sieci usług finansowanych ze środków publicznych (K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Na ocenę końcową składają się (po 50%): - punkty uzyskane z ćwiczeń (50 pkt) - punkty uzyskane z pisemnego zaliczenia wykładu (50 pkt). Skala ocen: do 50 pkt = 2,0; 51-60 pkt = 3,0; 61-70 pkt = 3,5; 71-80 pkt = 4,0; 81-90 pkt = 4,5; 91-100 pkt = 5,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Wilk | |
Prowadzący grup: | Waldemar Wilk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.