Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja przestrzenna usług publicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-5-OPUP-WW
Kod Erasmus / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja przestrzenna usług publicznych
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty opcjonalne WGSR
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

gospodarka przestrzenna

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (lista przedmiotów):

Samorząd terytorialny I 1900-5-ST1

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem wykładu są zakres i sposoby organizacji przestrzennej usług publicznych (administracyjnych, społecznych i komunalnych). Studenci zyskują wiedzę o problemach organizacji sieci usług finansowanych ze środków publicznych. Prezentowane przykłady odnoszą się do organizacji usług w różnych skalach przestrzennych (od ogólnokrajowej, przez regionalną, po powiatową i gminną). Ważnym punktem odniesienia jest dostępność mieszkańców do usług publicznych.

Ćwiczenia mają za zadanie przybliżyć (na przykładach) sposoby oceny nie/równomiernego dostępu mieszkańców do instytucji publicznych oraz rozwiązywania problemów kształtowania sieci placówek usługowych i dostępności przestrzennej obywateli do usług.

Pełny opis:

W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy.

1) Wykład:

- jakie cechy mają usługi publiczne,

- co składa się na zestaw usług o charakterze publicznym,

- sposoby organizacji przestrzennej usług publicznych,

- jak kształtuje się struktura przestrzenna usług administracji centralnej i skąd się bierze hierarchiczny układ tych instytucji,

- na ile przeszłość (zmiany ustrojowe, gospodarcze) wpływa na organizację usług publicznych (podziały specjalne),

- co skłania/zniechęca jednostki samorządu terytorialnego do współpracy przy organizacji i świadczeniu usług społecznych i komunalnych,

- jaka jest specyfika organizacyjna usług ratunkowych,

- jak rozumie dostępność usług planista a jak obywatel/konsument,

- jak zmienia się dostęp obywateli do usług, gdy przestają one mieć charakter publiczny (edukacja, ochrona zdrowia).

Ćwiczenia:

- czy powinno się prywatyzować usługi publiczne?

- jak organizować transport zbiorowy w mieście?

- które miejscowości "zasługują" na instytucje publiczne?

- co wpływa na zróżnicowanie w dostępie do usług publicznych w gminach/powiatach?

- jakie miary dostępności usług stosują planiści/zarządcy a jakie obywatele/konsumenci?

Dla osiągnięcia zapisanych dla przedmiotu efektów kształcenia student powinien:

w przypadku wykładu - nauczyć się i poprawnie napisać zaliczenie końcowe.

w przypadku ćwiczeń - sporządzić (indywidualnie lub w małej grupie) kilka krótkich opracowań wybranych zagadnień, spełniających wymogi pracy naukowej; przygotować i przedstawić krótką prezentację wyników analiz; brać aktywny udział w dyskusjach grupowych oraz przeczytać i napisać kartkówkę na podstawie treści tekstów wprowadzających.

W porozumieniu ze studentami ćwiczenia mogą polegać na przygotowaniu w zespołach kilkuosobowych badania, jego przeprowadzeniu i opracowaniu wyników (z prezentacją i dyskusją na zajęciach) wybranego problemu z zakresu kształtowania sieci usług, zróżnicowania dostępności (wykluczenia z dostępu )do usług.

Nakład pracy studenta:

Wykład - uczestniczenie w zajęciach: 15 godzin,

Ćwiczenia - uczestniczenie w zajęciach: 15 godzin, praca własna studenta (przygotowywanie prac ćwiczeniowych - indywidualnych lub elementów opracowania grupowego): 25-30 godzin,

Przygotowanie do zaliczenia wykładu: 10 godzin.

Literatura:

Liczne opracowania i artykuły odnoszące się do szczegółowych zagadnień - podawane na zajęciach.

Chmielnicki P., 2005, Świadczenie usług przez samorząd terytorialny w Polsce. Warszawa: Municipium (rozdziały 1-2, ss.15-110).

Dzieciuchowicz J. (red.), 2006, Usługi nierynkowe w przestrzeni miejskiej Łodzi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (rozdziały 1-3, ss.3-41).

Kuźnik F., 2012, Polityka rozwoju i zarządzanie usługami publicznymi w strukturach samorządowych. Studia KPZK PAN nr 143. Warszawa.

Flejterski S. i in. (red.), 2012, Współczesna ekonomika usług. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdziały 15-16).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student

zna i rozumie:

- zakres i rodzaje usług publicznych (K_W01);

- przyczyny i konsekwencje zmian w zakresie oferty usług publicznych (K_W03);

- najważniejsze uwarunkowania związane z organizacją usług przez państwo/region i samorząd powiatowy/gminny (K_W05).

Student potrafi:

- wskazać optymalną/zadowalającą lokalizację instytucji (obiektu) świadczącego usługi publiczne (K_U03)

- określić i wyjaśnić stopień zróżnicowania dostępności mieszkańców do usług (K_U01);

- wskazać konsekwencje dla mieszkańców komercjalizacji i /lub prywatyzacji usług tradycyjnie uznawanych za publiczne (K_U04)

Student jest gotów:

- do argumentowania, na czym polega problem pogodzenia interesu ogólnospołecznego z korzyściami indywidualnymi w przypadku kształtowania sieci usług finansowanych ze środków publicznych (K_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.

Na ocenę końcową składają się (po 50%):

- punkty uzyskane z ćwiczeń (50 pkt)

- punkty uzyskane z pisemnego zaliczenia wykładu (50 pkt).

Skala ocen: do 50 pkt = 2,0; 51-60 pkt = 3,0; 61-70 pkt = 3,5; 71-80 pkt = 4,0; 81-90 pkt = 4,5; 91-100 pkt = 5,0

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Wilk
Prowadzący grup: Waldemar Wilk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)