Strategie rozwoju lokalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-SRL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie rozwoju lokalnego |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykład na temat sposobów przygotowania i realizacji strategii rozwoju lokalnego. Wykład oparty jest o kluczowe elementy szkół strategicznych i bazuje na praktycznych doświadczeniach w tworzeniu strategii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy poszczególnych etapów opracowywania strategii rozwoju lokalnego. Na wykładzie prezentowane są zagadnienia związane z poszczególnymi etapami, które są również podejmowane w trakcie ćwiczeń - pozwalając studentowi "współtworzyć" strategię rozwoju lokalnego. |
Pełny opis: |
Cykl 15 wykładów obejmuje następujące zagadnienia: 1. Istota strategii rozwoju lokalnego 2. Koncepcje i szkoły strategiczne w kontekście rozwoju lokalnego 3. Wizja i misja - od tego zaczynamy 4. Interesariusze procesu strategicznego, zespoły strategiczne - jak dobrać odpowiednich współtwórców? 5. Łańcuch wartości gminy/regionu - pomysł na rozwój lokalny 6. Diagnoza strategiczna - techniki, narzędzia badawcze, błędy i dobre przykłady w procesach diagnostycznych 7. Analiza SWOT i inne metody przejścia od diagnozy do celów strategicznych 8. Warsztaty strategiczne - włączanie interesariuszy w pracę nad strategią 9. Cele strategiczne - kluczowe problemy, cechy celów, dobrze i źle określone cele - przykłady strategii lokalnych 10. Model struktury funkcjonalno-przestrzennej i terytorializacja celów 11. Wdrażanie strategii 12. Monitoring i ewaluacja strategii gminy - wskaźniki, system monitorowania i ewaluacji, techniki badawcze. W ramach ćwiczeń przepracowywane są poszczególne elementy procesu strategicznego, a w szczególności: wizja rozwoju gminy, diagnoza, analiza SWOT, struktura celów strategicznych i operacyjnych, monitoring strategii. Podczas ćwiczeń studenci tworzą założenia dokumentu dla „modelowej gminy”, poznając możliwe metody pracy nad poszczególnymi etapami procesu strategicznego. Metody pracy na ćwiczeniach: • praca w grupach, • warsztaty, • metoda sytuacyjna, • dyskusja, • indywidualne konsultacje. |
Literatura: |
Dziemianowicz W., "Strategie samorządowe w Polsce - refleksyjnie i przyszłościowo", Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków, 2023 Ze względu na liczne odniesienia do praktyki, wyimki z literatury będą podawane w trakcie wykładu. Literatura związana z ćwiczeniami podana jest w części ćwiczeniowej. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W06, K_W07 / K_U04, K_U05, K_U08, K_U09 / K_K02, K_K03, K_K04 WIEDZA: Absolwent zna i rozumie: K_W01: współczesne doktryny, teorie i poglądy dotyczące samorządu terytorialnego, zarządzania strategicznego, ładu przestrzennego, projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego oraz ich ewolucji, a także podaje przykłady istotnych dla danej dyscypliny naukowej badań K_W04: specyfikę obecnego kształtu samorządu terytorialnego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem poziomu rozwoju kapitału społecznego, ludzkiego oraz uwarunkowań prawno-ustrojowych oraz rozumie podstawowe różnice w tym zakresie w stosunku do innych krajów europejskich; K_W05: procedury prawne i organizacyjne wymagane przy podejmowaniu decyzji w zakresie planowania przestrzennego lub społeczno-gospodarczego, a także zna normy prawne, organizacyjne i etyczne służące osiąganiu ładu przestrzennego na poziomie lokalnym i regionalnym; K_WO8: rolę teorii ekonomicznych przydatną w rozwiązywaniu praktycznych problemów planistycznych i w opracowywaniu analiz społeczno-gospodarczych, służących zarządzaniu strategicznemu w organizacjach publicznych UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi: K_U01: wykorzystać podstawową wiedzę do prognozowania, planowania, obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniać ich przyczyny oraz wzajemne powiązania K_U05: dobrać i zastosować różnorodne narzędzia, w tym planistyczne, służące poprawie strategicznego zarządzania przestrzenią oraz krytycznie ocenić ich skuteczność w aktualnie obowiązujących ramach prawno-instytucjonalnych K_U06: stworzyć plany przestrzenne i narzędzia zarządzania strategicznego w samorządach lokalnych i regionalnych, a następnie prognozować efekty ich wdrożenia bądź realizacji K_U07: zgromadzić informacje o danym terenie, zaprojektować badanie, dobrać literaturę przedmiotu i źródła oraz zinterpretować zebrane dane, wyciągnąć wnioski i sformułować ocenę KOMPETENCJE SPOŁĘCZNE: Absolwent jest gotów do: K_K01: do pracy w instytucjach publicznych, organizacjach gospodarczych, prywatnych, non profit realizujących cele publiczne K_K02: do aktywnego udziału we współpracy pomiędzy władzami lokalnymi, innymi decydentami, podmiotami gospodarczymi i mieszkańcami, w tym do koordynacji działań podejmowanych przez te podmioty w przestrzeni K_K03: podjęcia odpowiedzialności związanej z realizacją zadań planistycznych lub zarządczych K_K04: do rzetelnego wypełniania obowiązków zawodowych zgodnie z normami profesjonalnymi i etycznymi K_K05 krytycznej oceny nabytej wiedzy i umiejętności oraz poszerzania kompetencji zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie testu, przekrojowy przez wszystkie wykłady. Na teście obowiązuje wiedza wyłącznie z wykładów. Zaliczenie ćwiczeń: • punktowane poszczególne ćwiczenia przygotowywane w grupach podczas zajęć, • kolokwium (ostatnie zajęcia, próg zaliczenia: 60% maksymalnej liczby punktów), • punktowana indywidualna aktywność studentów. Ocena końcowa wynika z sumy punktów zdobytych na ćwiczeniach za zadania wykonywane w grupie, indywidualną aktywność oraz podczas zaliczenia końcowego (kolokwium). Studentowi przysługuje prawo do jednej nieusprawiedliwionej nieobecności na ćwiczeniach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WYK
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Dziemianowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Cybulska, Wojciech Dziemianowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.