Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie rozwoju regionalnego i lokalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-7-TR-ZST-OW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teorie rozwoju regionalnego i lokalnego
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, spec. Zarządzanie strategiczne w samorządzie terytorialnym ... - sem. 1
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

gospodarka przestrzenna

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot pozwala studentom na zapoznanie się z doktrynami i koncepcjami powstałymi na gruncie ekonomii, geografii i badań regionalnych dotyczących przyczyn zróżnicowań terytorialnych, celów i czynników rozwoju regionalnego i lokalnego.

W czasie wykładu zostaną zaprezentowane także implikacje prezentowanych teorii dla prowadzenia polityki regionalnej i lokalnej oraz innych polityk publicznych ukierunkowanych sektorowo bądź horyzontalnie (tematycznie).

Dla lepszego zobrazowania powiązań pomiędzy teorią a praktyką zostaną przedstawione prawdziwe aplikacje teorii do polityki wsparcia rozwoju lokalnego i regionalnego w krajach OECD, UE i w Polsce.

Pełny opis:

W czasie wykładu zostaną przedstawione teorie i modele (w perspektywie historycznej) próbujące wyjaśnić następujące kwestie:

Co powoduje, ze niektóre terytoria – państwa i regiony rozwijają się szybciej od innych

Co powoduje, że występują zróżnicowania regionalne i lokalne?

Jakie są czynniki rozwoju wpływające na różnice w przebiegu procesów rozwojowych?

Czy można cokolwiek zrobić aby oddziaływać na czynniki rozwoju terytorialnego i zmienić trajektorię rozwoju obszarów?

Jak powinna wyglądać polityka regionalna i lokalna w przypadku różnych zasobów wewnętrznych i potrzeb ogólnospołecznych (zmiennych w czasie?)

W czasie wykładu zostaną zaprezentowane następujące tematy:

• Podstawowe pojęcia odnoszące się do wzrostu i rozwoju, rozwoju regionalnego, rozwoju lokalnego oraz polityki w wymiarze terytorialnym. Czynniki rozwoju

• Przegląd najważniejszych teorii rozwoju regionalnego i lokalnego. Wczesne teorie i polityka rozwoju regionów przed Wielkim Kryzysem i II wojną światową- 1926r. (merkantylizm, leseferyzm, liberalizm, Keynesizm, gospodarka planowa)

• Od biegunów wzrostu Perroux 1955, poprzez Nową Geografię do kapitału terytorialnego (Camagni 2008)

• Rola Kapitału społecznego.

• Rola Instytucji.

• Rozwój endogeniczny versus rozwój egzogeniczny w skali lokalnej i regionalnej.

• Zintegrowane podejście terytorialne. Place based policy versus spatially blind policies .

• Aplikacje modeli rozwoju lokalnego i regionalnego w praktyce polityki regionalnej w Polsce i innych krajach (bieguny wzrostu, model dyfuzyjno-polaryzacyjny, centrum-peryferie).

Literatura:

Ogólnie o rozwoju:

Landes D. S. (2010) Bogactwo i nędza narodów, przeł. H. Jankowska, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.

Payne A., Phillips N. (2011) Rozwój, przeł. M. Dera, Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Acemoglu D., Robinson J.A. (2014) Dlaczego narody przegrywają: Źródła władzy, pomyślności i ubóstwa, przeł. J. Łoziński, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-k.

Pozycje szczegółowe:

Churski P., Herodowicz T., Konecka-Szydłowska B., Perdał R., (2019) Czynniki rozwoju w praktyce polityki spójności zorientowanej terytorialnie; https://www.researchgate.net/publication/334672468.

Grosse G..G.(2002) Przegląd Koncepcji Teoretycznych Rozwoju Regionalnego (w:) Studia Regionalne i Lokalne, 1(8)/2002, Euroreg.

Hryniewicz J.T., (2010) Teoria „Centrum–peryferie” w epoce globalizacji (w:) Studia Regionalne I lokalne, 2(40)/2010.

Piętak Ł. (2014) Przegląd teoretycznych koncepcji rozwoju regionalnego (w:) Acta Universitatis Lodzensis, Folia Oeconomic 5 306)/2014.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się: KW_01, K_W03, K_W04, K_W06, K_W07 / S1_W01, S1_W05

Po ukończeniu zajęć student:

- zna i rozumie podstawowe teorie rozwoju regionalnego i lokalnego powstałe w obrębie nauk ekonomicznych i geograficznych;

- umie określić implikacje różnych teorii rozwoju regionalnego i lokalnego dla prowadzenia polityk publicznych,

- zna i rozumie czynniki rozwoju regionalnego i lokalnego oraz ich ważność dla różnego typu terytoriów klasyfikowanych pod względem zamożności oraz struktury społeczno-gospodarczej i przestrzennej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)