Living Lab – innowacje w przestrzeni Warszawy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-ZIP-LLIW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Living Lab – innowacje w przestrzeni Warszawy |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geografii |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Przedmiot kierowany jest do studentów ostatnich czterech semestrów studiów I oraz II stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, w szczególności w obszarze nauk społecznych. Przedmiot jest realizowany w ramach Programu zintegrowanego działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego PO WER, ścieżka 3.5. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje analizę dostępności usług w wybranej dzielnicy Warszawy (Targówek) oraz oczekiwań mieszkańców w tym zakresie. Przeprowadzone badania pozwolą określić czy Targówek spełnia kryteria stawiane dzielnicom 15-minutowym. Zidentyfikowane zostaną obszary koncentracji usług krytycznych i obszary wykluczone, których mieszkańcy mają utrudniony dostęp do kluczowych usług w sąsiedztwie domu. Obraz Targówka uzyskany z diagnozy będzie skonfrontowany z opiniami mieszkańców oraz realizowanymi i planowanymi inwestycjami. Kurs jest projektem wdrożeniowym. Obejmie nie tylko zajęcia na uczelni, ale także badania terenowe na wybranym obszarze Warszawy, tutoring, pracę projektową. Przedmiot realizowany jest w ramach Programu zintegrowanego działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego PO WER, ścieżka 3.5. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest kształcenie kompetencji praktycznych i społecznych studentów poprzez przygotowanie i realizację projektu na rzecz wybranej instytucji zewnętrznej przy współpracy z wykładowcami, tutorami oraz ekspertami. W ramach przedmiotu opracowana zostanie diagnoza dotycząca dostępności wybranych usług (tzn. usług krytycznych, które powinny być dostępne w izochronie 15 minut pieszego dojścia) w dzielnicy Targówek oraz oczekiwań mieszkańców w tym zakresie. Diagnoza umożliwi określenie potencjału tego obszaru jako dzielnicy 15-minutowej. Wypracowana zostanie metodyka badania a następnie zidentyfikowane zostaną obszary koncentracji usług krytycznych i obszary wykluczone, których mieszkańcy mają utrudniony dostęp do kluczowych usług w sąsiedztwie domu. Określone zostanie też zróżnicowanie w nasyceniu dzielnicy usługami krytycznymi i wskazane będą przyczyny tego zróżnicowania. Obraz Targówka uzyskany z diagnozy będzie skonfrontowany z opiniami mieszkańców oraz realizowanymi i planowanymi inwestycjami. Projekt obejmie również analizę potrzeb mieszkańców Targówka. Przeprowadzone badania ankietowe pozwoli określić stopień zadowolenia osób zamieszkujących obszary o różnym dostępie do usług krytycznych z możliwości realizacji podstawowych potrzeb w sąsiedztwie oraz z ogólnej jakości życia. Zidentyfikowane zostaną obszary, które zdaniem mieszkańców pełnią funkcje centrów dzielnicowych i lokalnych. Zbadana zostanie także mobilność przestrzenna mieszkańców. Kurs jest projektem wdrożeniowym. Obejmie nie tylko warsztaty i zajęcia na uczelni, ale także dodatkowo: spacery badawcze i badania terenowe na wybranym obszarze Warszawy, tutoring, pracę projektową. Zakończy się wypracowaniem rekomendacji w postaci konkretnych działań dla władz dzielnicowych w zakresie poprawy warunków i jakości życia mieszkańców. W ramach realizacji przedmiotu studenci, poza wykładowcami, będą współpracowali z: • Urzędem Dzielnicy Targówek, • Urzędem Statystycznym w Warszawie, • Towarzystwem Urbanistów Polskich, • organizacjami pozarządowymi działającymi w dzielnicy Targówek. Nakłady pracy studenta: • aktywny udział w zajęciach (na uczelni), • aktywny udział w (indywidualnych oraz grupowych) spotkaniach z prowadzącymi zajęcia, tutorami oraz instytucjami zewnętrznymi (na uczelni, w instytucjach zewnętrznych), • zaangażowanie w opracowanie instrumentów badawczych, • realizacja badań w terenie (inwentaryzacja terenowa, badania ankietowe), • uczestniczenie w spacerach badawczych, • przygotowanie raportu końcowego (diagnoza) oraz prezentacji podsumowującej wyniki projektu. |
Literatura: |
1. Beck, A., & Stave, K. (2011). Understanding urban quality of life and sustainability. In 29th International Conference of the System Dynamics Society Washington, DC, July. 2. Bocca, A. (2021). Public space and 15-minute city. TeMA-Journal of Land Use, Mobility and Environment, 14(3), 395-410. 3. Dovey, K., & Pafka, E. (2017). What is functional mix? An assemblage approach. Planning Theory & Practice, 18(2), 249–267. https://doi.org/10.1080/14649357.2017.1281996 4. Dovey, K., & Pafka, E. (2020). What is walkability? The urban DMA. Urban studies, 57(1), 93-108. 5. Happach, M., & Sadowy, K. (2015). Centra Lokalne. Studium koncepcyjne dotyczące centrów lokalnych w Warszawie. 6. Jacobs, J. (1961). The Death and Life of Great American Cities; Random House: New York, NY, USA, 1961. Random House. 7. Krizek, K. J. (2003). Residential Relocation and Changes in Urban Travel: Does Neighborhood-Scale Urban Form Matter? Journal of the American Planning Association, 69(3), 265–281. https://doi.org/10.1080/01944360308978019 8. Lee, C., & Moudon, A. V. (2006). The 3Ds+R: Quantifying land use and urban form correlates of walking. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 11(3), 204–215. https://doi.org/10.1016/j.trd.2006.02.003 9. March, A., Rijal, Y., Wilkinson, S., & Firidin Özgür, E. (2012). Measuring Building Adaptability and Street Vitality. Planning Practice and Research, 27(5), 531–552. https://doi.org/10.1080/02697459.2012.715813 10. Moreno, C., Allam, Z., Chabaud, D., Gall, C., & Pratlong, F. (2021). Introducing the “15-Minute City”: Sustainability, resilience and place identity in future post-pandemic cities. Smart Cities, 4(1), 93-111. 11. Pozoukidou, G., & Chatziyiannaki, Z. (2021). 15-Minute City: Decomposing the new urban planning eutopia. Sustainability, 13(2), 928. 12. van den Hoek, J. W. (2009). Towards a Mixed-use Index (MXI) as a tool for urban planning and analysis. Delft University of Technology. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć student/studentka: • Rozumie praktykę zarządzania rozwojem miasta • Ma informacje na temat wiedzy, kompetencji i umiejętności, jakie potrzebne są kandydatom w tym segmencie rynku pracy • Zna i rozumie metody diagnozowania potrzeb określonej grupy społecznej i możliwości ich rozwiązywania • Posiada pogłębioną wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badań ankietowych, w celu poznania preferencji badanej grupy • Zna i rozumie metody pomiaru dostępności pieszej usług oraz miksu funkcjonalnego w mieście • Posiada pogłębioną widzę na temat metod i technik identyfikacji obszarów problemowych w mieście • Posiada umiejętność projektowania oraz realizacji badań ankietowych • Posiada umiejętność analizy danych ilościowych i jakościowych • Potrafi wykorzystać wiedzę naukową do zaprojektowania projektu badawczego (w tym określenia założeń i metodyki badania) • Posiada umiejętność wypracowania rekomendacji na podstawie wyników samodzielnie przeprowadzonych badań • Posiada umiejętności komunikacyjne i interpersonalne: pracy zespołowej w projekcie i współpracy z otoczeniem • Potrafi upowszechniać wyniki projektu naukowego, także w formach popularnych i dostosować przekaz oraz formę do kompetencji odbiorców • Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w zróżnicowanej pod względem kompetencji grupie • Potrafi samodzielnie podejmować i inicjować indywidualne oraz zespołowe działania naukowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegały będą: - zaangażowanie podczas zajęć i spotkań z prowadzącymi, tutorami oraz ekspertami z instytucji zewnętrznej, - realizacja badań w terenie (inwentaryzacja terenowa, badania ankietowe) oraz udział w spacerach badawczych, - opracowanie wyników badań – raport (diagnoza), - sposób komunikowania wyników badań (prezentacja wyników). Dodatkowe kryteria oceny studentów: - samoocena „na wejściu” oraz „na wyjściu” – na początku kursu student dokona oceny własnych kompetencji i umiejętności (pre-test), a następnie na zakończeniu semestru dokona ich ponownej weryfikacji (post-test). |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Projekt, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Dudek-Mańkowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Dudek-Mańkowska, Mirosław Grochowski, Maciej Misztal, Karolina Sitnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Projekt, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Dudek-Mańkowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.