Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modernizacja administracji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2100-MON-MOAD
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Modernizacja administracji
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Przedmiot kierowany jest do studentów nauk społecznych, w szczególności prawa i administracji oraz nauk o polityce i o bezpieczeństwie zainteresowanych uwarunkowaniami i kierunkami zmian w dziedzinie mechanizmów instytucjonalnych, proceduralnych i kadrowych w administracji publicznej usytuowanych na tle dynamiki przestrzeni publicznej w Polsce i innych współczesnych państw

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Administracja w procesie zmian na tle relacji z polityką. Zmiany usytuowania administracji w przestrzeni publicznej. Zmiany modernizacyjne w rozwiązaniach systemowych administracji. Zmiany modernizacyjne związane z profesjonalizacją administracji. Zmiany modernizacyjne związane ze wzmacnianiem przejrzystości, rzetelności, bezstronności i odpowiedzialności administracji. Zmiany modenizacyjne związane ze zwiększaniem efektywności i innowacyjności administracji. Zmiany modernizacyjne związane z przystosowaniem administracji do działania w sytuacji zmian i napięć oraz w warunkach stanów nadzwyczajnych. Zmiany modernizacyjne związane z przygotowaniem administracji do efektywnego działania we wspólnej europejskiej przestrzeni administracyjnej. Koncepcje realizacji zasady dobrej administracji. Przypadek Polski na tle porównawczym.Silne i słabe strony. Szanse i zagrożenia.

Pełny opis:

1. Modernizacja administracji i polityka. Istota, pojęcia, uwarunkowania i funkcje. Strategia modernizacji administracji. Prawo do dobrej administracji jako element prawa do dobrego rządzenia. Relacje między polityką i administracją jako uwarunkowanie jakości sfery publicznej.

2. Zmiany usytuowania administracji w przestrzeni publicznej. Od administracji władczej do administracji usług publicznych. Strategia zwiększania spójności oraz sprawności i poprawy dostępu do usług publicznych. Od klasycznej administracji do nowego zarządzania publicznego i polityk publicznych. W kierunku pomocniczości.

3. Zmiany modernizacyjne w rozwiązaniach systemowych administracji. Decentralizacja. Dekoncentracja. Zespolenie terytorialne. Regionalizacja. Zmiany form prawnych w sferze organizacji i funkcjonowania administracji. Wykorzystanie potencjału zespołów problemowych i projektowych. Nowe tendencje i spór w sprawie zakresu działania administracji na tle konfrontacji odmiennych koncepcji zdań i granic działania państwa.

4. Zmiany modernizacyjne związane z profesjonalizacją administracji. Mechanizmy poprawy jakości kadr administracji rządowej i samorządowej. Zmiany w sferze rekrutacji i wartościowania oraz zarządzania kadrami administracji. Zarządzanie jakością w administracji. Nowy status standardów etycznych.

5. Zmiany modernizacyjne związane ze wzmacnianiem przejrzystości, rzetelności, bezstronności i odpowiedzialności administracji. Gwarancje dostępu do informacji publicznej. Kodyfikacja procedury. Ograniczanie zagrożeń konfliktem interesu. Deregulacja. Nowe standardy w sferze odpowiedzialności administracji.

6. Zmiany modernizacyjne związane ze zwiększaniem efektywności i innowacyjności administracji. Mechanizmy poprawy zagospodarowania zasobów. Zmiany w sferze zarządzania i koordynacji. Wykorzystanie możliwości organizacji pożytku publicznego oraz partnerstwa publiczno-prywatnego. Zarządzanie projektami w miejsce biurokratycznego administrowania. Zorientowanie zadaniowe. Budżet zadaniowy i inne narzędzia ekonomizacji. Ewaluacja i inne narzędzia wartościowania wyników działania administracji. Koncepcja „administracji uczącej się”. Ukierunkowanie strategiczne. Efektywne wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych i komunikacyjnych. Na szlaku od „administracji państwa papierowego” do „administracji państwa cyfrowego”.

7. Zmiany modernizacyjne związane z przystosowaniem administracji do działania w sytuacji zmian i napięć oraz w warunkach stanów nadzwyczajnych. Uelastycznianie rozwiązań. Umiejętność działania w czasie rzeczywistym. Zarządzanie kryzysowe.

8. Zmiany modernizacyjne związane z przygotowaniem administracji do efektywnego działania we wspólnej europejskiej przestrzeni administracyjnej. Europeizacja administracji. Standaryzacja wymagań „dobrej administracji”. Udział we wspomaganiu aktywnej obecności Polski w Unii Europejskiej. Kontekst sporu o model suwerenności państwa w warunkach integracji europejskiej.

9. Koncepcje realizacji zasady dobrej administracji. Przypadek Polski na tle porównawczym. Stan, silne i słabe strony. Szanse i zagrożenia. Zadanie poprawy jakości administracji w strategiach długo i średniookresowych w Polsce

Literatura:

J. Hausner, Zarządzanie publiczne, Warszawa 2008; M. Kulesza, D. Szeciło, Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013; G. Rydlewski, Modernizacja administracji. Studium polityk administracyjnych w Polsce, Warszawa 2014; Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, red. J. Czaputowicz, Warszawa 2008; Decydowanie publiczne. Polska na tle innych państw członkowskich Unii Europejskiej, red. G. Rydlewski, Warszawa 2011; Jakość rządzenia w Polsce. Jak ją badać, monitorować i poprawiać?, red. J. Wiklin, Warszawa 2013; Nowe zarządzanie publiczne i public governance w Polsce i w Europie, red. A. Bosiacki, H. Izdebski, A. Nelicki, I. Zachariasz, Warszawa 2010; Nauka administracji, red. B. Kudrycka, B.G. Peters, P.J. Suwaj, Warszawa 2009; Zarządzanie publiczne - elementy teorii i praktyki, red. A. Frączkiewicz-Wronka, Kraków 2009; L. Habuda, Decentralizacja vs centralizacja administracji w strukturze zasadniczego podziału kraju, Toruń 2009; M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka, Warszawa 2011; A. Mituś, Cel w administracji publicznej i prawie administracyjnym. Studium teoretycznoprawne, Warszawa 2018; R. Kieciak, Formy samorządu w Polsce – wymiar terytorialny i specjalny, Poznań 2018; I. Bogucka, T. Pietrzykowski, Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2009; M. Zaręba, Prawo dostępu do informacji publicznej, Warszawa 2009; Dostęp do informacji publicznej w Polsce i w Europie – wybrane zagadnienia prawne, red. E. Pierzchała, M. Woźniak, Opole 2010; M. Ganczar, Informatyzacja administracji publicznej, Warszawa 2009; K. Brzozowska, Partnerstwo publiczno-prywatne w Europie. Cele, uwarunkowania, efekty, Warszawa 2010; M. Moszoro, Partnerstwo publiczno-prywatne w sferze użyteczności publicznej, Warszawa 2010; K. Sienkiewicz-Małyjurek, F.R. Krynojewski, Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej, Warszawa 2010; P. Szreniawski, Prawno-administracyjne zagadnienia ustrojowej polityki administracyjnej, Toruń 2012; Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji, red. D. Sześciło, Warszawa 2014; Współzarządzanie publiczne, red. S. Mazur, Warszawa 2015; J. Jaskiernia, Uwarunkowania implementacji prawa do dobrej administracji jako standard europejski, Kielce 2020.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student: ma uporządkowaną wiedzę na temat istoty, specyfiki, podstawowych uwarunkowań oraz funkcji zmian w administracji publicznej w Polsce na tle zmian zachodzących w innych państwach; potrafi identyfikować i wartościować kierunki zmian modernizacyjnych w administracji publicznej; rozumie istotę sporu toczącego się współcześnie w tej dziedzinie; rozumie rolę modernizacji w procesie poprawy jakości administracji publicznej oraz działania państwa; rozumie relacje między modernizacją administracji i rozwojem; potrafi zidentyfikować główne przeszkody i napięcia w realizacji modernizacji i ma umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w pracy badawczej i zawodowej, w tym w urzędach administracji publicznej

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatorium w trybie zdalnym w formie telekonferencji w czasie rzeczywistym w przewidzianym terminie w systemie google meet z adresu: g.rydlewski@uw.edu.pl. Po każdych zajęciach uczestnik dostanie w formie syntetycznego zarys tez z tych zajęć oraz adresy internetowe, które zawierają materiały przydatne dla zajęć oraz wykaz pytań związanych z omawianymi tematami. , które będą podstawą indywidualnej rozmowy w systemie google meet w ramach zaliczenia przedmiotu na stopień. Adres do kontaktów g.rydlewski@uw.edu.pl. Zaliczenie ustne na stopień w systemie google meet. Trzy pytania z wcześniej udostępnionej listy mające na celu weryfikację wiedzy, umiejętności i kompetencji w stanowiącej przedmiot zajęć problematyce. Ocena końcowa na podstawie ocen cząstkowych: uzyskanych w formie punktów w trakcie semestru – obowiązek przygotowania prezentacji (do 12 slajdów, w tym slajd z bibliografią) na uzgodniony temat (możliwość otrzymania do 5 pkt.) oraz wyniku rozmowy końcowej (do 9 pkt.). Obecność kontrolowana (2 pkt. za pełną obecność, 1 ujemny punkt za każdą nieobecność powyżej dwóch). Maksymalnie można otrzymać 16 pkt. Do zaliczenia wymagane łącznie minimum 9 pkt.

Praktyki zawodowe:

nie ma

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)