Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Voting Behaviour in Comparative Perspective

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-ERASMUS-VBCP
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Voting Behaviour in Comparative Perspective
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Przedmioty dla studentów ERASMUS WNPiSM - Lato
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course aim is to present the basic knowledge about conventional forms of political participation. During the classes we will focus on the basic concepts of paradigms of voting behavior to facilitate understanding of the sociological reasons, psychological motivations and circumstances that influence individuals to engage in electoral process.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

This course is devoted to analyzing selected political phenomena using two scientific perspectives: psychology and sociology. The basic assumption is that the students already have a good understanding of the scientific methods and concepts used by these two sciences, and know about their basic findings. Hence, we will be entering the world of political behaviour, armed this knowledge ready to build new multidisciplinary models. As a result, the students will sharpen their capacity to look at political behaviour in a more comprehensive way. The ability to manage multiple variables in complex models is today a sine qua non of professional political analysis.

Literatura: (tylko po angielsku)

- Lipset, S.M., Political man: the social bases of politics, Doubleday & Company, New York 1960.

- Lipset, S. & Rokkan, S., Cleavages structures, party systems, and voter alignments: an introduction, [in:] S. Lipset & S. Rokkan, Party systems and voter alignments: cross national perspectives, Free Press, New York 1969, pp. 1-64.

- Klingemann H.D., Russell D.J. (Eds.), The Oxford Handbook of Political Behavior, Oxford University Press, Oxford 2007.

- Barber B., Strong democracy, University of California Press, Berkley-Los Angeles-London 2003.

- Chapter 13, “Political Participation…” , [in:] A.M. Orum, J.G. Dale (Eds.), Political Sociology. Power and Participation in the Modern World, Oxford University Press, Oxford 2009, pp. 284-300.

- J. van Deth, “Studying political participation: towards a theory of everything?” (article in PDF).

- K. Newton, H. Gieber, “Patterns of Participation: Political and Social Participation in 22 Nations”. (article in PDF)

- E.M. Uslaner, “Religion and Civic Engagement in Canada and the United States”. (article in PDF).

- R. Antunes, Theoretical models of voting behavior, (article in PDF).

- W. Asna, Political Attitudes and Voting Behavior (article in PDF).

- Chapter 1 “Voting, attitudes and social class”, [in:] H.J. Eysenck, The Psychology of Politics, Transactions Publishers, New Brunswick 1999, pp. 7-37.

- S. Verba, K.L. Shlozman, H. Brady, N.H. Nie, “Who participates? What Do They Say”, “The American Political Science Review” 1993, vol. 83, No. 2, pp. 303-318 (article in PDF).

- Chapter 32 “Perspectives on Electoral Behavior”, [in:] H.D. Klingemann, D.J. Russell (Eds.), The Oxford Handbook of Political Behavior, Oxford University Press, Oxford 2007, pp. 621-635.

- Chapter 32 “Perspectives on Electoral Behavior”, [in:] H.D. Klingemann, D.J. Russell (Eds.), The Oxford Handbook of Political Behavior, Oxford University Press, Oxford 2007, pp. 621-635.

- Chapter 33 “Turnout in Elections”, [in:] H.D. Klingemann, D.J. Russell (Eds.), The Oxford Handbook of Political Behavior, Oxford University Press, Oxford 2007, pp. 571-588.

- Chapter 26 “Race and political behavior”, [in:] H.D. Klingemann, D.J. Russell (Eds.), The Oxford Handbook of Political Behavior, Oxford University Press, Oxford 2007, pp. 504-517.

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

As a result of classes, the student should be able to:

- Highlight the factors affecting the political activity of society in different countries,

- Diagnose the causes of low electoral participation of citizens,

- Explain the causes and consequences - for the stability and legitimacy of a democratic regime - political passivity, apathy, political alienation and anomie,

As a result of course, the student should be able to:

- Apply knowledge of the political attitudes and behavior to predict the political process, including in particular the electoral behavior,

- Animate the action, aimed at increasing the participation in election

- Explain and predict the causes and effects of functioning

After completing the course the student should:

- Be ready for self or group of design activities aimed at enhancing the desired effects in the socio-political life and to mitigate adverse

- Be aware of the complexity and multiplicity of factors affecting the political involvement of citizens,

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

For this course to work well, all students must come to class prepared, having completed all assigned readings prior to class. Each session will start with an open discussion about contemporary politics. I will provide an overview lecture for each area we study and then will expect class members to participate in discussion about the research we read. Course grade will be determined by a combination of the following factors:

- class participation in discussions,

- discussion papers

- 1 presentations

- Final exam

Regular attendance is expected. More than 1 unexcused absences need to be complete during office hours.

Praktyki zawodowe: (tylko po angielsku)

Not applicable

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)