Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-L-Z1SOOG
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia ogólna
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Nauki Polityczne - ZAOCZNE I STOPNIA 1 semestr 1 rok - przedmioty wszystkie
Strona przedmiotu: http://kozlowski.warszawa.pl
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowa orientacja w życiu społecznym wynikająca z codziennej obecności w nim

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podstawy wiedzy z zakresu socjologii ogólnej.

Procesy i zjawiska społeczne zachodzące we współczesnym świecie i w Polsce.

Podstawowe pojęcia i terminy socjologiczne oraz ich zastosowanie w opisie i analizie rzeczywistości społecznej i politycznej.

Współczesne i klasyczne koncepcje socjologiczne.

Interpretacja wyników badań socjologicznych.

Pełny opis:

Celem kursu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy socjologicznej, umożliwiającej rozumienie procesów społecznych, zachodzących we współczesnym świecie i w Polsce. Szczegółowe cele kształcenia obejmują następujący zakres wiedzy i umiejętności:

- przyswojenie przez uczestników kursu podstawowych pojęć socjologicznych oraz

umiejętność stosowania ich w opisie i analizie społecznej rzeczywistości,

- zdobycie elementarnej wiedzy o współczesnych i klasycznych koncepcjach socjologicznych,

- wyrabianie umiejętności krytycznej interpretacji socjologicznych tekstów naukowych,

- podstawowe kompetencje interpretacji wyników jakościowych badań socjologicznych,

- przyswojenie wiedzy o wybranych problemach społecznych

- budzenie i kształtowania wyobraźni socjologicznej, rozumianej jako rozpoznawanie własnego miejsca w społeczeństwie i związanych z tym dylematów:

1. Co to jest socjologia? Wprowadzenie: działania społeczne, niezamierzone skutki działań społecznych, interakcje w życiu codziennym, figuracje.

2. Działania (wartości, normy, sens), komunikacja, praktyka społeczna . Rozszerzone spojrzenie na socjologiczny ogląd świata.

3. Dewiacja, konformizm, „normalność”, kontrola społeczna – jak społeczeństwa zachowują stabilność?

4. Światy życia, sens społeczny i subiektywny, role społeczne, habitus.

5. Interakcje, sieci powiązań, słabe i silne więzi społeczne, figuracje (rozwinięcie), dylematy społeczne.

6. Organizacje i instytucje

7. Społeczeństwo i jego struktury, ale też podejście poststrukturalne: przestrzeń społeczna, style życia, grupy społeczne.

8. Jednostka, indywidualność, indywidualizacja

9. Kultura i społeczeństwo

10. Nierówności społeczne – co je tworzy, jak funkcjonują, czy są niezbędne? Władza i panowanie.

11. Wiedza, nauka, status myślenia naukowego i innych systemów objaśniających świat.

12. Globalizacja, glokalizacja, transnarodowość, translokalność, mobilność i migracje.

13. Rodzina i jej przemiany, pokolenie i przekaz międzygeneracyjny.

Literatura:

Bauman Z., Socjologia, Warszawa 1997

Beck U., Miłość na odległość, Warszawa 2013

Beck U., Społeczeństwo ryzyka, Warszawa 2002

Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2004

Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2000

Bourdieu P., Męska dominacja, Warszawa 2004

Bourdieu P., Wacquant L.J.D., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001

Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004

Leder A., Prześniona rewolucja, Warszawa 2014

Okólski M., Jaźwińska E. (red.), Ludzie na huśtawce. Migracje między peryferiami Polski i Zachodu, Warszawa 2001

Ritzer G., Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004

Sloterdijk P., Gniew i czas, Warszawa 2011

Sloterdijk P., Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji, Warszawa 2011

Sloterdijk P., Musisz życie swe odmienić, Warszawa 2014

Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003

Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2002

Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1972 (i inne wydania)

Sztompka P., Bogunia-Borowska M., Socjologia codzienności, Kraków 2008

Sztompka P., Socjologia, Kraków 2002

Tillmann K.-J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 1996

Turner J. H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998

Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004

Turowski J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin 1994

Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993

Znaniecki F., Wstęp do socjologii, Warszawa 1988

Encyklopedia Socjologii, T. 1. (A – J), Warszawa 1998

Encyklopedia Socjologii, T. 2. (K – N), Warszawa 1999

Encyklopedia Socjologii, T. 3. (O – R), Warszawa 2000

Encyklopedia Socjologii, T. 4. (S – Ż), Warszawa 2002

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W02 – Student dostrzega rolę człowieka w życiu społecznym oraz ma wiedzę o strukturach społecznych i wzajemnych relacjach pomiędzy jednostką a społeczeństwem.

K_W03 – Student zna i rozumie warunki i formy uczestnictwa w życiu społecznym na płaszczyźnie mikro- i makrosocjologicznej.

K_W05 – Student posiada wiedzę z perspektywy współczesnej o socjologicznych aspektach demokracji, społeczeństwa obywatelskiego oraz kultury politycznej.

K_W06 – Student zna i rozumie normy społeczne oraz najważniejsze kierunki badawcze obecne we współczesnej socjologii i dostrzega ich relacje z kierunkami badań politologicznych.

UMIEJĘTNOŚCI

K_U02 – Student ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu oraz prognozowania zjawisk dotyczących sfery społecznej, kulturowej i etnicznej; potrafi wyjaśnić funkcje struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach, rolę kultury i tożsamości narodowej.

K_U06 – Student umie dostrzegać relacje między polityką a zjawiskami i procesami społecznymi.

K_U08 – Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu problematyki społecznej lokalnej i globalnej wykorzystując źródła tradycyjne oraz elektroniczne.

K_U09 – Student umie prezentować własne interpretacje zjawisk socjologicznych oraz posiada umiejętność prezentowania własnych punktów widzenia, uzasadniania ich oraz konfrontowania z poglądami innych studentów i różnych autorów.

K_U10 – Student ma umiejętność tworzenia projektów oraz prac pisemnych w języku polskim z wykorzystaniem różnych koncepcji i pojęć socjologicznych.

KOMPETENCJE

K_K03 – Student jest gotów do wykorzystywania zdobytej wiedzy socjologicznej w swojej aktywności zawodowej, w tym również do rozstrzygania pojawiających się problemów i dylematów.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym.

Wymagania egzaminacyjne: ocena wynika z poziomu realizacji przez studenta testu wiedzy, zawierającego przekrojowe pytania dotyczące problematyki poruszanej w ramach wykładu. W przypadku terminu poprawkowego dopuszcza się formę egzaminu ustnego.

Konwersatorium wymaga zaliczenia:

Metody oceny pracy studenta* - Liczba punktów/udział w zaliczeniu:

1/ pozytywna ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność na forum: 50%

3/ pozytywny wynik testu/ quizu podsumowującego moduł tematyczny: 50%

* Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest jednoczesne spełnienie poniższych kryteriów:

a) otwarcie kursu e-learningowego i zaliczenie przez studenta wypowiedzi na forum każdego z 9. modułów tematycznych w wyznaczonych terminach

b) otwarcie kursu e-learningowego i zaliczenie przez studenta testu wiedzy na forum każdego z 9. modułów tematycznych w wyznaczonych terminach

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sebastian Kozłowski
Prowadzący grup: Sebastian Kozłowski
Strona przedmiotu: http://kozlowski.warszawa.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podstawy wiedzy z zakresu socjologii ogólnej.

Procesy i zjawiska społeczne zachodzące we współczesnym świecie i w Polsce.

Podstawowe pojęcia i terminy socjologiczne oraz ich zastosowanie w opisie i analizie rzeczywistości społecznej i politycznej.

Współczesne i klasyczne koncepcje socjologiczne.

Interpretacja wyników badań socjologicznych.

Pełny opis:

Po ukończeniu kursu student zdobędzie podstawy usystematyzowanej wiedzy z zakresu socjologii ogólnej. Będzie rozumiał procesy i zjawiska zachodzące we współczesnym świecie i w Polsce. Uczestnik konwersatorium przyswoi podstawowe pojęcia socjologiczne, nauczy się je adekwatnie definiować, rozumieć oraz nabędzie umiejętność stosowania ich w opisie i analizie rzeczywistości społecznej i politycznej. Ważny dydaktyczny cel stanowi wyposażenie studenta w elementarną wiedzę o współczesnych i klasycznych koncepcjach socjologicznych, a także wyrobienie podstawowych kompetencji interpretacji wyników badań socjologicznych. Student przyswoi także wiedzę o wybranych problemach społecznych, a zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego, będzie je rozumiał, zauważał ich przejawy i wielowymiarowo interpretował. Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni socjologicznej studenta. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student zostanie zaopatrzony w wiedzę o koncepcjach socjologicznych, definiowaniu i adekwatnym stosowaniu pojęć w opisie i analizie procesów i zjawisk społecznych w zakresie mikro- i makrosocjologii, statyki i dynamiki społecznej. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować podstawowe problemy społeczne oraz dokonywać ich analizy w zakresie relacji: jednostka a społeczeństwo, relacji między małymi grupami społecznymi, relacji pomiędzy wielkimi elementami struktury społecznej – klasami i warstwami. Istotny element kształcenia stanowią zagadnienia związane z tożsamością jednostkową oraz tożsamościami zbiorowymi; student właściwie definiuje je i wskazuje ich determinanty oraz konsekwencje. Podczas zajęć student nabywa kompetencji w zakresie rozpoznawania podstawowych składowych elementów kultury (zwyczaj, obyczaj, kanon, wzór, symbol, kategoria kultury) oraz głównych jej koncepcji. Zajęcia uczą aktywnego poszukiwania źródeł faktów na temat zjawisk i procesów społecznych oraz ich syntetyzowania. Student adekwatnie rozpoznaje i samodzielnie komentuje wybrane współczesne globalne i lokalne procesy społeczne.

Szacowana całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to ok. 90 godzin. Konwersatorium i wykład obejmują po 18 godzin, czas potrzebny na przygotowanie do zajęć stanowi 34 godziny (opracowanie i przyswojenie literatury przedmiotu oraz samodzielne studia źródeł), z kolei 10 godzin to czas niezbędny na powtórzenie i przygotowanie się do testów i wypowiedzi na forum e-learningowym, pozostałe 10 godzin to czas na przygotowanie do testu egzaminacyjnego.

Literatura:

Bauman Z., Socjologia, Warszawa 1997

Beck U., Miłość na odległość, Warszawa 2013

Beck U., Społeczeństwo ryzyka, Warszawa 2002

Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2004

Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2000

Bourdieu P., Męska dominacja, Warszawa 2004

Bourdieu P., Wacquant L.J.D., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001

Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004

Leder A., Prześniona rewolucja, Warszawa 2014

Okólski M., Jaźwińska E. (red.), Ludzie na huśtawce. Migracje między peryferiami Polski i Zachodu, Warszawa 2001

Ritzer G., Klasyczna teoria socjologiczna, Poznań 2004

Sloterdijk P., Gniew i czas, Warszawa 2011

Sloterdijk P., Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji, Warszawa 2011

Sloterdijk P., Musisz życie swe odmienić, Warszawa 2014

Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003

Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2002

Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1972 (i inne wydania)

Sztompka P., Bogunia-Borowska M., Socjologia codzienności, Kraków 2008

Sztompka P., Socjologia, Kraków 2002

Tillmann K.-J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 1996

Turner J. H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998

Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004

Turowski J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin 1994

Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993

Znaniecki F., Wstęp do socjologii, Warszawa 1988

Encyklopedia Socjologii, T. 1. (A – J), Warszawa 1998

Encyklopedia Socjologii, T. 2. (K – N), Warszawa 1999

Encyklopedia Socjologii, T. 3. (O – R), Warszawa 2000

Encyklopedia Socjologii, T. 4. (S – Ż), Warszawa 2002

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)